Dobešovo školství propadlo před experty OECD
Monitoring z Aktuálně.cz pro deník Insider
Praha - České školství ministra Josefa Dobeše z Věcí veřejných dostalo další výstrahu mezinárodních institucí, která se tentokrát týká samotné úrovně zdejších škol.
"Úpadek schopností studentů je velmi vážný a patří k nejvážnějším mezi vyspělými zeměmi," píší v právě zveřejněné zprávě experti organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj o situaci v tuzemském školství.
Česko podle expertů přitom nedělá žádné efektivní kroky, aby situaci zlepšilo.
Plošné testování absolventů v rámci státních maturit nebo v 5. a 9. třídách základních škol nemůže kvalitě významně prospět, navíc není dobře připraveno.
"Jde spíše o technickou záležitost, která nemá smysl bez velmi speciálních analýz v oblastech, jakými jsou měření vzdělanosti, rozvoj testů a hodnotících kritérií. České republice se ale nedostává potřebných expertů," stojí ve zprávě OECD.
V dosud nejtvrdší zprávě o stavu českého školství označují experti OECD za jádro problémů nezdařenou transformaci komunistického vzdělávacího systému.
Reformy zrušily zastaralý centralizovaný model, který nutil všechny školy ke stejným výkonům, a otevřely prostor pro zavádění nových pedagogických postupů. Teď se však ukazuje, že pouze iniciativní kroky jednotlivých učitelů a škol nestačí, protože většina se drží vyzkoušených postupů z centralistické minulosti.
"Výuka a způsob hodnocení se za několik posledních desetiletí nezměnily a zpravidla se stále opírají o názory a postoje, které se používaly před liberalizací systému v roce 1989," upozorňuje kritická studie.
Žáci se totiž i nadále především známkují za to, jak si zapamatovali předepsanou učební látku. Hodnocení a sebehodnocení žáků nejsou součástí průběžného dialogu mezi žákem a učitelem, během kterého může žák získat novou motivaci ke studiu. Pro takový dialog je mnohem vhodnější slovní hodnocení, než známky.