Deset let s Pendolinem
Praha - První rychlovlaky se měly na českých tratích prohánět už v roce 1999. Vyjely až nyní, s téměř sedmiletým zpožděním a spoustou závad.
Zůstává tak stále ve hře možnost, že ambiciózní projekt vysokorychostních vlaků nakonec skončí naprostým krachem. Zde je historický exkurz do celého miliardového kontraktu.
1995 - České dráhy se rozhodly pořídit si rychlovlaky. Tehdejší Klausova vláda nebyla proti a tak dráhy zahájily soutěž, z níž jako vítěz vzešlo konsorcium ČKD Praha, Vagónka Studénka, Siemens a Fiat Ferroviaria - dnes Alstom. Deset vlaků mělo dráhy stát 4,37 miliardy korun.
1999 - Už je jasné, že původní termín neplatí. Strojírenský gigant ČKD jako lídr konsorcia se ocitl na pokraji krachu, později skončil v konkursu a dráhy přemýšlely, zda celý projekt nezrušit. Nakonec zvolily jinou variantu: výrobu souprav na sebe vezme Fiat Ferroviaria.
2000 - Dráhy uzavírají klíčové dodatky, kterými se podstatně změnil smysl původní smlouvy. Místo deseti rychlovlaků dráhy dostanou za stejnou cenu jen sedm. Společnost Alstom koupila Fiat Ferroviaria a stala se vedoucí dodavatelského konsorcia.
2003 - První pendolino pro České dráhy přijelo do Prahy. Začalo testování.
2004 - 2005 - Ukázalo se, že smlouvy nepočítají s českými specifiky tratí a českými normami. Rychlovlaky pendolino si "nerozuměly" se zabezpečovacími závorami u tratí. Hrozilo nebezpečí, že se zařízení nestačí na přejezdech včas zavřít.
Prosinec 2005 - Pendolina nasazena do pravidelného provozu na trati Praha-Ostrava, Praha-Brno.
Leden 2006 - Čtyři vlaky byly vyřazeny z provozu kvůli poruchám softwaru, jezdí jen jediný, dva ještě nebyly nasazeny do provozu. #reklama