reklama

Co umí a chce Magnesia Litera

Profil - Magnesia Litera vznikla pro popularizaci kvalitní české i překladové literatury.

Jeden z držitelů ceny čtenářů
Jeden z držitelů ceny čtenářů | Foto: Aktuálně.cz

Loňská vítězná kniha se s více než 9000 prodaných výtisků blíží k hranici českého bestselleru - za něj se v tuzemsku považuje publikace s nejméně 10 tisíc prodaných kusů. Pro čtenáře představuje Magnesia Litera další možnost orientovat se na velmi nepřehledném knižním trhu.

Vedle různých žebříčků prodejnosti totiž nabízí názor odborníků - knihy sice přihlašují nakladatelé, o nominacích a vítězích ale rozhoduje šest pětičlenných porot složených z expertů na oblast, již ta která kategorie zastupuje; každá porota pak má garanta, kterým je jedna z literárních obcí nebo například Akademie věd v případě naučné literatury.

Knihy, které v soutěži vyhrávají, většinou nejsou těmi z předních příček žebříčků prodejnosti. V prvních třech ročnících získaly hlavní cenu knihy naučné či populárně naučné.  Za rok 2001 porotci vybrali knihu Jürgena Serkeho Böhmische Dörfer aneb Putování opuštěnou literární krajinou, která pojednává o mnohdy pohnutém osudu německých literátů v českých zemích ve 20. století.

V dalším roce zvítězil titul Příběhy z dlouhého století - Architektura let 1750-1918 na Moravě a ve Slezsku, která přibližuje i méně známé památky a jejich historii zasazuje do širších souvislostí.

Knihou roku 2003 byla publikace Jiřího Suka Labyrintem revoluce, která podává ucelený pohled na sametovou revoluci a navazující politický vývoj. V loňském ročníku zvítězil beletrizovaný příběh bratří Mašínů nazvaný Zatím dobrý, který napsal česko-americký spisovatel a scenárista Jan Novák.

S knížkami obsazujícími první místa v žebříčcích prodejnosti naopak zatím korespondují výsledky ceny čtenářů, kterou pořadatelé soutěže vyhlašují od třetího ročníku. Za rok 2003 dostala čtenářské ocenění knížka pro děti Zdeňka Svěráka Jaké je to asi v čudu, za rok 2004 cenu čtenářů získala kniha Michala Viewegha Vybíjená.

reklama
reklama
reklama