reklama
 

Komplikace s letem: Kdy můžete požadovat náhradu

Odlety na dovolenou bývají občas hektické a stejně tak působí i letiště. Musíte najít místo odbavení, projít kontrolou a nakonec trefit správný gate. Většinou vše funguje hladce. Co ale dělat, když se let opozdí, zruší nebo nestihnete navazující letadlo?

Foto: iStock

Pokud nastanou komplikace s letem, které nejsou způsobeny vaší vinou, zachovejte chladnou hlavu a nebojte si říct o kompenzaci.

Dost možná nevíte, za jakých podmínek máte na odškodnění nárok. "Náhradu můžete požadovat, pokud se let zpozdí o více než 3 hodiny, je zrušen, ale vy jste o tom nebyli včas informováni nebo v případě, že byl váš let přesměrován.

Nastat může i situace, kdy počet prodaných letenek překročí kapacitu pasažérů v letadle. Samozřejmě, že i v této situaci máte právo na nápravu. Pokud vám tedy nebude zařízen jiný let, adekvátní vašemu původnímu," radí Josef Trejbal, ředitel portálu s letenkami Letuška.cz.

Pro letecké společnosti jsou finanční kompenzace samozřejmě nemalým nákladem, proto je ve většině případů samy nenabídnou. "V případě žádosti o kompenzaci musíte zdůvodnit, že se chyba stala na straně letecké společnosti. Ta odpovědnost ale nenese, pokud bylo zpoždění zapříčiněno například špatným počasím, živelní pohromou či stávkou," upřesňuje Trejbal.

V případě, že dopravce zruší let více než 2 týdny před odletem, vzniká nárok na dostupný náhradní let. Pokud společnost nenajde odpovídající náhradní let, musí vrátit částku v plné výši. Je-li doba kratší, musí letecká společnost navíc vyplatit paušální finanční kompenzaci. "V případě, že zpoždění nepřesáhlo 24 hodin, ale bylo delší než 3 hodiny, vzniká opět právo na kompenzaci. Podobně to funguje i v případě, že nestihnete navazující let. Musí vám být zajištěn let v co nejbližším termínu," říká Trejbal. V případě, že je nástup na palubu letadla odepřen z důvodu překročení kapacity, ačkoliv máte platnou letenku, platí stejná pravidla jako u letu zrušeného.

 "Málokterý cestující ví, že kompenzace se neodvíjí pouze od délky zpoždění a ceny letenky, ale také od letové vzdálenosti. Pokud je váš let vzdálen do 1500 km, kompenzace bude činit maximálně 250 eur. Při vzdálenosti 1500-3500 km se pohybuje do 400 eur. Maximální finanční odškodnění dosahuje až 600 eur," uzavírá Trejbal. Nárok na odškodnění nevzniká v okamžiku, kdy letíte s jiným než evropským dopravcem mezi dvěma letišti, která neleží v Evropské unii, nebo z letiště mimo EU do země EU.

reklama

Komerční tip

reklama