reklama

Bond: Auta

Foto: Aktuálně.cz

Právě na výbavě aut lze poznat, v jakém období bondovské historie se který film odehrává. Už v těchto ohledech revolučním Goldfingerovi se Aston Martin DB5 může po zásahu oddělení Q pochlubit výměnnými SPZ, kouřovou clonou, olejovými tryskami, sledovacím zařízením, neprůstřelnými skly, kulomety a katapultem.

Navzdory luxusní japonské toyotě v Žiješ jenom dvakrát ale další auto-moto-revoluce nastává až ve Špiónovi, který mě miloval: tady se objevuje Lotus Esprit, který disponuje torpédy, raketami a minami. Že to zní námořně? Aby ne, dokáže se velmi rychle proměnit na ponorku.

K Astonu Martinovi se Bond vrací teprve v Dechu života, ale zase si na útěku před bratislavskou veřejnou bezpečností užívá laser, raketový pohon, ocelové hřeby v kolech, rakety za světly, lyže - a na závěr sebedestrukci (auta, samozřejmě). A když ztratí gumu na kole, umí aston  slušně rozřezávat led na zamrzlém jezeře.

Poměrně bizarní je premiéra automobilky BMW, jejíž model Z3 se objevuje ve Zlatém oku; je dlouze představen, ale nakonec se do akce vůbec nedostane. Na to už si nemůže stěžovat BMW 750i, který patří mezi nejúžasnější bondovská auta vůbec: dálkové ovládání mobilem, nerozbitná skla, samooprava a nafukování píchnutých pneumatik, hřebíky, cirkulárka na kov ve firemním znaku na kapotě, elektrická ochrana, rakety nebo zásoba hvězdicových hřebů pro gumy aut otravných pronásledovatelů.

Aston Martin se zase vrací až v Brosnanově posledním angažmá Dnes neumírej, zato s plnou výbavou. Model Vanquish ke všem jmenovaným vychytávkám disponuje neviditelným modem, takže v případě potřeby může zmizet. Ve vývoji bondovského auto-moto průmyslu je to poměrně impozantní tečka - jakkoli Aston Martin DBS V12 z craigovského Casina Royale obsahuje praktický defibrilátor, trumfování neviditelnosti už asi čekat nelze.

Dr. No - Sunbeam Alpine Seeries 5. Otevřený vůz byl vybaven dvoukarburátorovou verzí čtyřválce 1 592 ccm z Hillmanu Minx, který dával 78 koní a vozu stačil k dosažení rychlosti přes 150 km/h. V jedné ze scén s ním Connery projede pod ramenem bagru a ujede tak atentátníkům.

Goldfinger - Astonu Martin DB5. Poprvé za volantem Astonu Martin DB5, nejslavnějšího automobilu Jamese Bonda. Vzhledem k omezeným možnostem triků byla řada vylepšení skutečná. Už zde měl vůz modifikace včetně neprůstřelných výklopných panelů vpředu i vzadu, kulometů pod předními parkovacími světly, zařízení na tvorbu kouřové clony a olejových skvrn či katapultu sedadla spolujezdce. Stříbrný Aston Martin DB5 si zahrál ve filmech Thunderball a Golden Eye, menší „role" mu byly svěřeny i v Tomorrow Never Dies, The World is not Enough i Casino Royale.

Ve službě Jejího Veličenstva -  Aston Martin DBS. I George Lazenby osedlal Aston Martin, tentokrát v provedení DBS. Bondovo auto se objevilo pouze ve čtyřech scénách tohoto filmu, přibyla ostřelovací puška v palubní desce, vůz naopak nechránily neprůstřelní štíty. Hrál i ve filmu Diamanty jsou věčné a  Casino Royale. 

Diamanty jsou věčné - Ford Mustang. Sean Connery usedl za volant červeného Fordu Mustang ve verzi Mach 1 modelu 1971. Vůz ve filmu byl vybaven továrními příplatkovými prvky výbavy včetně sportovního podvozku, jeho osmiválec dával výkon na 250 km/h. Bond opět nezklamal a předváděl mimořádně působivé kousky včetně jízdy po dvou kolech.

Žít a nechat zemřít - Corvorado. Poprvé se v roli agenta 007 objevil Roger Moore. Ve filmu se objeví starý londýnský dvoupodlažní autobus, dva policejní vozy Chevrolet Nova nebo Cadillac Fleetwood, který ze zpětného zrcátka střílí šipky s jedem. K vidění je také Chevrolet Corvette maskovaný pod karosářskými díly Cadillacu Eldorado, čímž vznikl vůz Corvorado. Výraznou roli ve filmu sehrály i rychlé motorové čluny.

Muž se zlatou zbraní - AMC Matador: Bondův americký vůz AMC Matador tu  předvedl odvážnější kousky než kdykoli před tím. Vynikal mezi nimi především skok přes řeku, který nebyl dílem triku. Na přípravu tohoto skoku byl poprvé využit počítač. Dalším vozem, který si liboval v provozu ve vzduchu, byl opět AMC, tentokrát typu Hornet. Ten posloužil jako základ pro skutečný „autoletoun".

Špion, který mě miloval -  Lotus Esprit: Na londýnském autosalonu v roce 1975 poprvé zazářil Lotus Esprit, jenž se zalíbil producentu bondovek Broccolimu. Automobilka Lotus po možnosti prezentace sáhla bez dlouhého přemýšlení. Jedno z největších aut v bondovkách vybavil Q nejen arzenálem zbraním, ale i systémem proměny v ponorku - včetně torpéd a střel voda - vzduch.

Jen pro tvé oči - Lotus Esprit Turbo. V páté Moorově roli agenta 007 používal James Bond především dva vozy: Lotus Esprit Turbo, který uměl zrychlit za 15 vteřin na 241 km/h, a  zdánlivě nepatřičně i Citroën 2CV; to když byl jeho bílý Lotus zničen autodestrukcí.  U  slavné kachny pochopitelně nevyužívá Bond při hončce rychlosti, ale manévrovacích schopností a odolnosti. I tak měl ale vůz jiný motor a vytužený podvozek.

Chobotnička - Mercedes Benz. Poprvé se tu ve větší míře objevují auta německé výroby. Nejprve je tu Černý sedan Mercedes - Benz typu 250 SE, v němž Bond uniká pronásledovatelům s děravými pneumatikami po železničních kolejích.  Později se agent 007 objeví za volantem Alfy Romeo GTV v ulicích Berlína.

Vyhlídka na vraždu -  Ford. Modrý americký sedan Ford LTD lze krátce spatřit, když James Bond opouští San Francisco. Jiný ford modelu 1985, za jehož volant usedl agent CIA Chuck Lee, byl terénní model Bronco. Rolls-Royce Silver Cloud II z roku 1962 řídil Bondův spojenec Sir Godfrey Tibbet. Dále se zde setkáme se stříbrným Chevroletem Corvette, který opět Bondovi zachrání kůži. Při stíhací jízdě Paříží sedí Bond za volantem taxíku Renault 11, který nejprve přijde o střechu a později i o celou svoji zadní část.  Bond usedl i za volant amerického hasičského vozu American LaFrance.

Dech života - Aston Martin DBS V8. S příchodem Timothy Daltona se do hry vrací vozy Aston Martin. Filmaři používali dvě kupé řady DBS V8 Vantage a zprvu i jeho otevřenou verzi Volante. Část příběhu se odehrává na sněhu, Bondův vůz byl proto opatřen raketovým pohonem, výsuvnými hřeby na pneumatikách i zařízením pro prořezávání se ledem. Nechyběly ani rakety, výsuvné lyže pro korekci směru jízdy nebo displej promítající na čelní sklo míření zbraní.

Povolení zabíjet - Na začátku filmu řídí Bond Lincoln Mark VII LSC. Během děje se dostává do konfliktu s mafiánem Sanchezem, který jezdí stříbrným vozem Maserati Biturbo. Sanchezův pomocník Perez zasáhne raketou odpálenou ze svého Jeepu CJ-7 cisternu Kenworth W500B.

Zlaté oko - BMW Z3. Poprvé s Piercem Brosnanem. Film se opíral o současnost, ale zároveň obsahoval legendární prvky prvních bondovek. Zpět byl také stříbrný Aston Martin. Bond jej využíval více méně jako své vozidlo pro volný čas, pro své každodenní ježdění měl k dispozici roadster BMW Z3. Bylo to vůbec poprvé, kdy za své oficiální auto přijal vůz německé výroby. Propojení filmu s autem se ukázalo jako dokonalé: Zlaté oko bylo kasovním trhákem a ruce si mnuli také u BMW, mezi prvními vůz řady Z3 zakoupili Alec Baldwin a Steven Spielberg.

Zítřek nikdy neumírá - BMW 750L. Spojení Bonda s BMW bylo pro obě strany úspěšné, není proto divu, že pokračovalo i v následujícím filmu. Tady však James Bond používal prodloužený stříbrný sedan typu 750L. V palubní desce byl Sein, nechyběly rakety a dokonalý systém proti krádeži. V patrových garáží  Bond řídil auto dálkovým ovládáním v mobilním telefonu- Alespoň na chvíli se zde opět objevil Aston Martin DB5.

Jeden svět nestačí -  BMW Z8. Také v devatenácté bondovce zářily vozy BMW, především sportovní model Z8. Tento stroj byl vybaven dálkovým ovládáním, dokonalým navigačním systémem i zbraněmi, raketami země-vzduch ukrytými pod ventilačními mřížkami v blatnících. Bond jednou ze střel zničil vrtulník.  Objevit se měl opět Aston Martin DB5, ale scéna jeho byla vystřižena.

Dnes neumírej - Aston Martin V12 Vanquish. V poslední brosnanovce Bond po většinu filmu používá znovu Aston Martin, tentokrát vrcholné provedení V12 Vanquish, jemuž pan Q s oblibou říká Vanish. Bondův vůz je vybaven řadou bojových vylepšení včetně raket pod přední maskou, likvidátorů vypálených střel nebo vystřelovacího sedadla spolujezdce podobného tomu z prvních filmů. V tomto případě jej však Bond nevyužil pro zbavení se spolucestujících, ale k převrácení vozu. Zajímavým zařízením bylo kamuflážní zařízení, které vyvolalo pomocí systému kamer a projektorů dojem průhlednosti.

Casino Royale - Martin DBR9. Nový Craigův Bond zde řídí speciální provedení Astonu Martin DBR9 označené jako DBS V12. Vůz nebyl vybaven ničím pozoruhodným, snad až na tajnou skrýš pro Bondovu zbraň Walther P99 a soupravu první pomoci, která obsahovala protijedy i malý defibrilátor. Většina automobilových fandů šla na film v očekávání, že spatří ohlášený Ford Mondeo první generace; šlo ovšem o ručně zhotovený prototyp.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama