reklama

Na věku a velikosti nezáleží, říká Karolína Tůmová, návrhářka oblečení na jógu

Karolina Tůmová, interiérová designérka a návrhářka jógového oblečení vlastní značky YOjogaYO, je ženou, o které stojí za to psát. Se srdcem na dlani, zápalem pro věc a touhou navrhovat pro reálné ženy.

Foto: archiv K.Tůmové

S Karolinou, návrhářkou jógového oblečení a kreativní duší každým coulem, jsem se poprvé potkala na tiskovce, když svou značku představila světu. Věnuji se józe už nějaký ten pátek, a tak mě nadchlo, že je na trhu další česká značka, která se rozhodla trochu osvěžit ten náš jógový šatník. Kromě skvělých materiálů a toho, že je všechno vyrobeno v Čechách, mě neskutečně překvapila a zaujala energie Karoliny. Ta přímo zářila zápalem pro věc a bylo na ní vidět, že ji práce pro značku neskutečně baví.

Po tiskovce jsme zůstaly v kontaktu a pokaždé, když se s ní potkám nebo ji  zahlédnu na sociálních sítích, fascinuje mě její otevřený přístup k životu. A nový pohled na věc, který jde proti klasickému komerčnímu proudu. Přečtěte si rozhovor o ženě, která hledá rovnováhu mezi osobním naplněním a dnešním světem a která se nebojí jít s kůží na trh. 

Jak vlastně vznikla značka YOjogaYO? 

YOjogaYO vzniklo naprosto spontánně a neplánovaně. Nebyl v tom záměr. Protože to by asi nevzniklo vůbec. Kdyby často člověk věděl, jak obtížné něco bude, nikdy do toho nejde. A to byl i můj případ. Bylo a je to dobrodrůžo. Zkrátka mám ráda hezké věci a miluju jógu, spolu s tím jsem si všímala na cestách, jak je oblečení na jógu populární, a mě zkrátka jednoho dne nápad napad'. Co udělat lokální značku postavenou jen na české výrobě, žádná Asie, jen to, co si sama mohu ohlídat, za co se mohu postavit a vědět, že je to etická výroba podporující českou zemi a české šikovné ruce. Zároveň taková, aby obstála v konkurenci kvalitním zpracováním i materiály. Byla to výzva, to jo.

Máte zajímavý výběr osobností a modelek, které fotíte na e-shop a do kampaní. Mám pocit, že se snažíte ukázat inspirativní ženy, které třeba nemusí mít velikost 34. Je to záměr? Jaký je váš přístup?

Ano, přesně tak. Dokonalost. Co je to dokonalost… myslím, že v dnešní době už ani přirozená "dokonalost" neexistuje. Je všude tolik filtrů a virtuálních světů, že se v nich sami ztrácíme. Přitom svět je sám o sobě dokonalý tím, jaký je, že funguje. Dokud do něj nezasáhne člověk, je to obdivuhodná "továrna". Na cokoliv. Stejně tak lidé. Jsme dokonalí takoví, jací jsme se narodili. To, že nespadáme do škatulky toho, co se zrovna žádá, tropí na našem sebevědomí mnoho smutků, podceňování, až nemocí. A tak jsem se rozhodla oslovovat do svých kampaní jen reálné ženy, žádné modelky. Zároveň ukázat, že žena je krásná v každém věku i každé velikosti. Už v první kampani v roce 2016 jsem oslovila tři generace žen, nejen že spolu krásně ladily, ale každá z nich byla krásnou osobností, takže nejen na fotku dobrý, ale i ve skutečnosti dobrý. Pak následovala boubelka, maminky, zrzavé… Občas se setkávám s názorem, že to nemám dělat, že kdybych angažovala profesionální modelky, budu mít větší úspěch. Samozřejmě že mě to mrzí, že se na to dost lidí dívá takhle. Jenže já se na svět takhle dívat nechci. Lhát si do kapsy nějak není moje cesta. A myslím, že je víc reálných žen než těch dokonale nereálných.

Karolina Tůmová

Karolina Tůmová

Srdcem z Prahy, duší venkovanka. To je asi i důvod, proč se Karolina ve své práci nejraději věnuje přerodu historických objektů v obyvatelná místa, což jako interiérová designérka miluje. Je také výjimkou, která potvrzuje pravidlo, a to v tom, že není vždy potřeba studovat to, co se stane jednou vaší profesí. Po studiu práv, které nedokončila, s radostí (svou i rodičovskou) zakončila vysokoškolská studia s titulem Ing., aby se k oboru už nikdy nevrátila. Později ji láska k józe přivedla k založení značky oblečení (ne)jen na jógu YOjogaYO. Karolina o sobě říká, že je romantička, která už dostala od života mnohokrát na srozuměnou, že to není ona, kdo řídí svůj osud, a tak s pokorou děkuje za každý hezký den a dobré lidi kolem sebe.

Jak byste popsala to, co se snažíte skrze oblečení předat? Co pro vás značka ztělesňuje?

Předat hlavně radost. Nejde přece o nic životně zásadního. Oblečení má člověka bavit. Má se v něm cítit hezky. Pohodlně. Byla bych ráda, pokud by to tak ženy cítily, že by vklouznutím do YO měly pocit, že jsou zkrátka božské. Hlavním motorem je ale to pohodlí. Jde o oblečení (ne)jen na jógu, jak já říkám, to znamená, že budu šťastná, když si žena až večer všimne, že ho má celý den na sobě. Myslím, že mnoho věcí je hezky kombinovatelných s klasickým šatníkem, a mě taková móda baví. Prostě z práce na jógu a z jógy na sraz s kamarádkou. Takže opravdu, čím víc nad otázkou přemýšlím, hlavní je předat radost. A třeba i smích vtipným nápisem na tričku v češtině. Protože jsme Češi. Myslím, že těch anglických už je všude moc.

Čím se ve své tvorbě inspirujete?

Já mám pořád plnou hlavu nějakých nápadů, a jak se rojí, nevím. Podívám se na něco a hned mě napadá dalších mnoho věcí. A mám to v životě se vším, s bydlením, módou, vařením… a tak. Za to moc děkuji předkům. Jsem kreativec od dětství, díky své mamince, která je stejná. Mám ráda ženskost. Tak snad je z YO cítit. 

Čemu všemu se ještě kromě jógy a tvorby pro YOjogaYO věnujete? 

Zabývám se designem interiérů, miluji hlavně staré domy, chalupy, to mi dává radost, vdechovat jim nový život. Každý dům si zaslouží, aby měl své obyvatele. Pro to byl zrozen/postaven. Takže když vidím, jak se z nějakého opuštěného domu stává živoucí místo, je to krása. YO mě zatím stojí hodně času, ale baví mě to, takže na moc dalších věcí momentálně nemám čas. 

Jak to všechno stíháte? Co vás žene kupředu a jak dobíjíte baterky?

Moc nestíhám. Naštěstí nejsem moc zvyklá mít moc volného času, a tak to zatím jde. Ale někdy mám krizi, to je jasné. Mě dobíjí nejvíc dobří lidé kolem, rodina, taky divadlo, můj velkosdrcatej pes, příroda obecně a uvědomění, že nic není důležitější než zdraví a ti "naši" lidé kolem. Bez toho by nemělo nic smysl. To je vcelku dobrý životabudič, který usnadňuje potenciální smutky.

Co chystáte do budoucna?

Co já vím. Jak se říká, "chceš-li rozesmát pánaboha, vyprávěj mu o svých plánech". Už jsem si mockrát ověřila pravdivost toho rčení. Tak opatrně chystám. Budu ráda, když bude YO mít taky své lidi, kteří ho budou mít rádi. A co bude dál, co život nabídne, bude snad taky pěkný a je se na co těšit.  

Značku Karolíny najdete na webu www.yojogayo.cz.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama