

Noc z 30. dubna na 1. května je už od dob starých Keltů považována za magickou. Do dnešních dob se dochoval zvyk zapalování ohňů. Víte ale, proč se to dělalo?
Filipojakubská nebo také Valpuržina noc. To jsou názvy pro noc 30. dubna, kdy se mnoho z nás sejde u zapálených hranic na pálení čarodějnic. Už v pohanských dobách lidé věřili, že právě během této noci nabývají zlé bytosti na síle a bylo proto třeba se před nimi chránit. V tuto noc se měly slétat čarodějnice na svůj sabat, jemuž měl předsedat samotný ďábel.
Dříve lidé věřili, že právě během této noci mají zlé síly, duchové, démoni i čarodějnice největší moc. Přechod mezi dubnem a květnem byl považován za čas, kdy se příroda probouzí k životu, ale zároveň kdy je hranice mezi světem lidí a světem nadpřirozených bytostí tenká a propustná. Strach z neznámého a touha ochránit své domovy a úrodu přivedly lidi k různým ochranným rituálům.
Největší roli během této noci hrál oheň. Rozdělávaly se velké vatry na kopcích a v polích – plameny měly odhánět vše zlé a očistit krajinu. Skákání přes oheň mělo přinést zdraví a plodnost. Postupem času lidé začali do ohně házet i figuríny čarodějnic, aby symbolicky spálili všechno špatné, co je sužovalo – nemoci, neštěstí, neúrodu.
Lidé také věřili, že o půlnoci během Filipojakubské noci se otevírá země, a je tak možné najít poklad. Podle tradic by to měla být noc, která splní i ta největší přání, a tím může být založení rodiny. Děti počaté v tuto noc prý patří mezi nejšťastnější.
Ve středověku byla víra v čarodějnice a jejich moc velmi rozšířená. Ženy, které byly odlišné, léčily bylinkami, nebo se nějak vymykaly normám společnosti, často čelily obvinění z čarodějnictví. Filipojakubská noc se proto postupně spojila se symbolickým „očistným“ pálením čarodějnic. Figuríny z hadrů, slámy a dřeva představovaly zosobnění zla, které bylo třeba rituálně odstranit, aby přišlo období prosperity.
Se šířením křesťanství se pohanské zvyky začaly prolínat s novou vírou. Církev se snažila staré obyčeje potlačit, ale některé rituály lidé neopustili. Filipojakubská noc dostala své jméno podle svátku svatých Filipa a Jakuba, slaveného 1. května, a staré obřady byly často přetvořeny tak, aby vypadaly více „přijatelně“ – například jako ochrana proti ďáblu. Přesto si noc uchovala svou původní mystickou sílu.
Dnes už pálení čarodějnic bereme spíše jako veselou lidovou slavnost. Lidé se scházejí u táboráků, opékají buřty, pořádají průvody a staví májky. Pro děti se pořádají soutěže o nejlepší kostým čarodějnice a celé vesnice si symbolicky „spalují“ staré problémy a neštěstí. Přesto má Filipojakubská noc v sobě stále cosi z tajemna a připomíná nám, jak silné kořeny mají staré zvyky v našem životě – a jak hluboká je lidská potřeba chránit se před tím, co neznáme.