reklama
 

Trpíte zimní depresí? Co to znamená a jak na ni vyzrát

Jakmile přijdou zimní měsíce, cítíte se unavení, po celý den bez energie a nejraději byste byli jen schoulení pod dekou a jedli? Pak možná trpíte něčím, co se nazývá sezónní, nebo chcete-li zimní, deprese.

Foto: iStock

Mezi její projevy patří smutek, nezájem, únava a zvýšený apetit, tím se i liší od klasické deprese, která se naopak projevuje poruchami spánku a nezájmem o jídlo. Se zimní depresí se taky může snadno stát, že přibíráme na váze.

Sezónní zimní depresi nejčastěji prožíváme, jak už její název vypovídá, po celou zimu, většinou začíná na podzim a končí na jaře. Někteří ji mají jen po dobu několika dnů, ale můžete jí trpět klidně několik měsíců.

Dříve byla zima pro člověka klidným obdobím, stejně jako se zvířata ubírala ke spánku, tak i lidé méně pracovali a žili s přírodou v souznění. Dnešní doba ale od člověka vyžaduje ty samé povinnosti bez ohledu na roční dobu. A právě to často vede k zimní depresi. Kvůli nedostatku slunečního svitu máme obecně méně energie a když se k tomu přidají všechny věci, které musíme i v tomto období zvládnout, často to vede k pocitu přepracování a ke splínu, až depresi.

Výhoda zimní deprese je ta, že se na ní můžete připravit. Pokud už více než dvě sezóny po sobě zažíváte v zimním období pocity únavy, podráždění a zvýšené chuti k jídlu, pak se vás nejspíš zimní deprese týká a je na čase vzít otěže do svých rukou a něco s tím dělat. Je třeba říct, že deprese, i ta sezónní, je velmi individuální záležitost. Projevy můžou být od mírných, až po těžké, kdy je potřeba vyhledat psychologickou odbornou pomoc. My se budeme zabývat tím, co dělat, když jsou vaše projevy pouze v mírném stavu.

1) Aktivně vyhledávejte sluneční svit

Pokud pracujete z domu nebo z kanceláře, najděte si místo u okna a naplánujte si občasné procházky. O polední pauze si například zkuste dojít na oběd. Rozproudíte tělo, mozek a šance je, že ulovíte pár slunečních paprsků.

2) Dovolená v zimě

Proč plánovat dovolenou na léto, když je u nás v Česku krásně teplo? Místo dovolené v létě jeďte na dovolenou v zimě. Oblíbenou destinací jsou třeba Kanárské ostrovy, kde je i v lednu krásně teplo. Prohřejete kosti a po návratu se budete cítit lépe a odpočatí.

3) Lehký pohyb

Nezapomeňte se hýbat. Neznamená to, že musíte trávit několik hodin týdně v posilovně nebo běhat po venku, může se jednat i o lehký strečink, či jemnou jógu. Budete se cítit lépe a srovná se vám apetit.

4) Vařte zdravě

Zvláště v zimních měsících je vaření důležité. Najděte si o víkendu čas a zkuste si připravit a navařit některá jídla dopředu, například vývar, který dlouho vydrží. Když přes týden nebude energie na vaření, budete mít zásoby. Pokud jíte více než normálně, věřte, že je to v zimním období normální a moc se tím netrapte. Vybírejte ale kvalitní potraviny a jezte často zeleninu a ovoce.

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama