reklama
 

Trápí vás únava a nepravidelná menstruace? Řešením je konzumace semínek

Problémy s hormonální rovnováhou minimálně jednou za život potkají snad každou ženu. Typické příznaky jsou vypadávání vlasů, akné, problémy s otěhotněním nebo nepravidelná menstruace. Vyzkoušejte tento přírodní trik a nastolte ve svém těle znovu rovnováhu.

Foto: iStock

Už jste slyšeli o nejnovějším trendu, který zaručí ve vašem těle hormonální rovnováhu? Jedná se o "seed cycling" a v podstatě jde o to, že jíte různá semínka podle toho, v jaké fázi menstruačního cyklu se zrovna nacházíte. Může to znít docela zvláštně, ale pravdou je, že semínka mají velkou sílu a bylo vědecky dokázáno, že dokážou podpořit zdravou hormonální funkci.

Trápí vás častá únava, bolesti v podbřišku, změny nálad, polycystický ovariální syndrom, akné, silná menstruace, vypadávání vlasů nebo nepravidelná menstruace po vysazení hormonální antikoncepce? To vše jsou projevy hormonální nerovnováhy. A jelikož jsou semínka přírodní pomocníci, nemusíte se bát nevyžádaných vedlejších účinků.

Semínka by se měla měnit na základě pravidelného 28denního menstruačního cyklu. To je ale pouze tabulková ukázka, protože málokterá z nás má periodu každých 28 dní. Semínka a jejich změnu si zkrátka jen přizpůsobte délce svého vlastního cyklu.

Menstruační cyklus: Jak se v něm vyznat?

Den první vašeho cyklu je dnem, kdy začíná menstruace. Od prvního až po čtrnáctý den se jedná o folikulární fázi. Během této fáze se zvyšuje hladina estrogenu, vajíčko dozrává a tělo se připravuje na ovulaci. Ta obvykle přichází čtrnáctý den cyklu, pokud máte pravidelný 28denní cyklus, a značí konec folikulární fáze. V den patnáctý začíná fáze luteální. Prázdný folikul se uzavírá a přeměňuje se ve žluté tělísko, které produkuje estrogeny, ale zejména progesteron. Pokud vajíčko nebylo oplodněno, žluté tělísko zanikne a hladina progesteronu klesne. Poté začíná krvácení.

Folikulární fáze: Konzumujte dýňová a lněná semínka

Jakmile dostanete menstruaci, začněte jíst jednu polévkovou lžíci dýňových a stejně tak lněných semínek denně. To dodržujte až do čtrnáctého dne, kdy začíná ovulace. Semínka mohou pomoct přirozeně zvýšit hladinu estrogenu ve vašem těle, a navíc obsahují vlákninu, která je nezbytná pro správně fungující metabolismus. Je to skvělý způsob, jak si zajistit zdravou hladinu estrogenu v těle bez toho, že byste ho měla přebytek aneb estrogenovou dominanci. Semínka jsou bohatá na esenciální aminokyseliny a minerály, jako je zinek nebo selen, které jsou stavebními bloky pro zdravou hormonální rovnováhu. 

Výzkum ukázal, že lněná semínka mohou pomoci ženám, které trápí polycystický ovariální syndrom (PCOS). Balancují hormony a dokážou zredukovat padání vlasů a akné, které je častým projevem tohoto onemocnění. 

Luteální fáze: Konzumujte sezam a slunečnicová semínka

Po ovulaci aneb den patnáctý až do začátku další menstruace konzumujte jednu polévkovou lžíci sezamového semínka a to samé množství slunečnicových semínek. V této fázi je typická zvýšená hladina progesteronu, což je hormon, který většinou zapříčiňuje nežádoucí PMS symptomy, jako je nadýmání, zadržování vody, změny nálad a problémy se spánkem.

Jak do své stravy semínka zařadit?

Semínka by vždy měla být syrová a lněné a sezamové semínko by mělo být mleté. Nekupujte už namletá semínka, je tady nebezpečí oxidace a ztráta cenných benefitů. 

Svou každodenní dávku semínek můžete zařadit do stravy různými způsoby. Konzumujte je ve smoothie nebo jako posypku na smoothie bowl, jogurt, salát nebo ovesnou kaši. Můžete si z nich taky vytvořit semínkové máslo a jíst je s ovocem. Variant je mnoho a kreativitě se meze nekladou. 

reklama
reklama