reklama
 

Sportování pro lidi s nadváhou: Jak zatočit s kily navíc a neublížit si

Nadváha a obezita mohou vést k celé řadě různých onemocnění, od cukrovky až po vysoký krevní tlak. Jedná se o jeden z největších problémů současnosti. Zatočte s nadváhou zdravým jídelníčkem a vhodným sportem.

Foto: McKenzie klinika

Sport společně se zdravou životosprávou by měl být pravidelnou součástí životního stylu, a to hlavně těch, kteří bojují s nadváhou či obezitou. Důležité ale je, jakou aktivitu zvolit, aby nebyly příliš zatěžovány klouby a dýchací aparát.

Vždy je nejlepší volit takový druh pohybu, který člověka baví, a tak u něj spíš vydrží, a který přináší potěšení z postupného zlepšování se. Rozhodně není dobré se rovnou vrhnout do náročného sportu, který s sebou bude nést frustraci.

Jak poznat nadváhu?

"Při posuzování nadváhy je dobré si spočítat osobní Body Mass Index. Na internetu je zdarma k dispozici mnoho BMI kalkulaček. Obecně se dá ale říci, že nadváha je to, když člověk má k jejímu "pocitu" objektivní důvody - například si nemůže zavázat tkaničky, každý rok musí kupovat nové oblečení, protože to staré je najednou malé," říká s mírnou nadsázkou fyzioterapeut Petr Hafič z McKenzie kliniky a dodává: "Lidé s nadváhou by si při sportu měli dávat pozor na kardiovaskulární systém, který se musí vyrovnávat s vyšší zátěží, když se člověk pohybuje s nadměrnými kily. Ve velké zátěži jsou samozřejmě i klouby dolních končetin, jako jsou kyčle a kolena."

Jaký sport bude ten pravý?

"Na začátek je ideální si nejprve určit sportovní cíle, kterých lidé s nadváhou chtějí dosáhnout. Jestli se vrátí k tenisu, ujedou na kole 50 kilometrů nebo budou aktivněji plavat. Podle tohoto našim pacientům dáme přiměřenou zátěž a odhadneme tak i povahu člověka, který chce změnit svoji váhu. Vždy je ale dobré se před výběrem sportu poradit s odborníky a zajít si i na prohlídku ke svému lékaři, který udělá celkové zdravotní vyšetření. Z toho pak může zkušený fyzioterapeut vycházet při stavbě tréninku," říká fyzioterapeut Kryštof Kuba.

Mezi vhodné sporty patří i pilates nebo cvičení s váhou vlastního těla. Vhodné je rovněž cvičení s pomůckami, jako jsou posilovací gumy nebo činky. Pokud na cvičení nejste zvyklí, tak i drobná pohybová aktivita zaručí, že zhubnete a lehce zformujete postavu. 

Ideální je chůze nebo indiánský běh

Mnoho lidí trpících nadváhou se obává začít běhat, protože si nechtějí ničit své klouby. Ale i běh se dá zdravě zvládnout s kily navíc. Základní výbavou by měly být kvalitní boty, které dobře odpruží nárazy, a tím více ochrání tvrdé dopady na klouby. Ideální je běžecký trénink začít nejprve svižnou chůzí, poté do chůze zapojit i úseky běhu (takzvaný indiánský běh). Za chvilku se poměr chůze a běhu přirozeně vymění a člověk najednou zjistí, že více běhá než chodí. 

Dobrou volbou je například i kolo. Zde je ideální začít za pomoci cyklo trenažérů, kde lze postupně měnit zátěže a trénovat tak kardiovaskulární systém. A až postupem času vyjet do terénu. Nejlépe tam, kde je co nejvíce roviny.  

Jaký sport je absolutně nevhodný?

"Osobně si nemyslím, že by nějaký rekreační sport byl pro lidi s nadváhou vyloženě nevhodný. Důležitá je dobrá technika a odpovídající fyzické zatížení, které se sportu vynaloží. Pokud se ale něčeho vyvarovat, tak bych se vyhnul aktivitám, které jednostranně zatěžují tělo - například jízda na koloběžce," dodává Ondřej Hafič.

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama