reklama
 

Klady a zápory veganství: dejte pozor hlavně u dětí

Veganská strava si získává stále více příznivců. Krom nesporných kladů s sebou nese ale i stinné stránky, kdy například velmi snadno může dojít k nedostatku základních živin. Pozor bychom měli dávat hlavně u dětí, u kterých to může mít až fatální následky.

Foto: iStock

Veganství je druh stravování a svým způsobem i životní styl a filozofie, která odmítá konzumaci všech živočišných produktů. Maso, mléko, vejce nebo včelí med tak v jídelníčku veganů nenajdete.

Důvody k přechodu na veganskou stravu jsou různé. Většinou za tím stojí environmentální a etické důvody, kdy vegani svým stravováním odmítají kruté zacházení se zvířaty a obecně zabíjení zvířat kvůli naší potravě. Odmítají podporovat masný a mlékárenský průmysl a třeba také zoologické zahrady. Stát se veganem pro mnohé znamená chránit zvířata i životní prostředí, jinými slovy tak odmítat využívání a zneužívání zvířat k lidskému užitku. 

Dalším faktorem je zdraví a snaha zhubnout pár kil. Mnohé studie totiž dokládají, že veganská strava je zdraví prospěšná a můžete díky ní i zhubnout. Pokud se uchopí správně, je to (minimálně na určitou dobu) rozhodně tak. Veganská strava je totiž mnohdy mnohem pestřejší a bohatá na důležité vitaminy a minerály. Vlivem absence masa, mléka a vajec je taky méně tučná a ukazuje se, že vegani trpí méně srdečními chorobami a cukrovkou.

Dbejte na potřebné látky

S přechodem na veganskou stravu to ale není tak jednoduché. Nestačí jen vysadit maso, mléko, vejce a jet dál. Pokud se rozhodnete pro veganskou stravu, je důležité, zejména ze začátku, hlídat si hladinu potřebných látek. Měli byste taky jídelníček obměňovat a dbát na jeho vyváženost z hlediska nutričních hodnot. Je třeba si pohlídat dostatečný příjem bílkovin a vitaminů skupiny B, jejichž dlouhodobý nedostatek může snižovat imunitu, zvyšovat únavu a zpomalovat regeneraci svalů. Důležité je dbát také na dostatečný příjem železa, jódu, selenu, vápníku a omega-3 nenasycených mastných kyselin, ty najdete (krom ryb) ve vlašských ořeších, řepce, slunečnicových semenech či kukuřici.

Veganství může být časově náročné

Hodně lidí naráží na úskalí nedostatku času. Pokud si totiž jídlo nepřipravujete doma, nemáte moc variant, co zdravého do sebe dostat. A tak vegani můžou snadno skončit u baget a hranolek, které jsou sice veganské, ale se zdravou stravou prospěšnou pro vaše tělo nemají nic společného.

Pozor u dětí

Přes všechny nesporné klady je veganská strava z nutričního pohledu neplnohodnotná. Z výhradně rostlinné stravy tělo hůře přijímá některé esenciální složky, především aminokyseliny potřebné pro správný růst a vývoj v případě dětí. Je rozdíl, když se veganem rozhodnete stát jako dospělý člověk, než když na něj chcete převést své ratolesti. V takovém případě si musíte dávat velký pozor na to, aby se dítěti dostaly všechny potřebné látky a živiny. 

reklama

Komerční tip

reklama