reklama
 

Vynechání snídaně: Opravdu je tak velkou chybou, nebo vám spíše prospěje?

Dopřát si ráno pořádnou snídani je to nejlepší, co můžeme pro své tělo udělat. Alespoň nám to vštěpují výživoví poradci ze všech stran. Proč se tedy někteří, kteří nesnídají, cítí plní energie, a ještě k tomu hubnou?

Foto: iStock

Ráno stěží stíháte vstát a připravit se do práce, natož si ještě připravit zdravou snídani? Pak vás možná potěší, že to může být dokonce prospěšné.

Bez toho, že bychom se ráno nasnídali, se prý náš metabolismus správně nenastartuje a budeme kvůli tomu unavení, a ještě navíc přibereme. Tahle informace je všeobecně přijatý fakt. Kdyby tomu ale tak opravdu bylo, tak by asi naši předci, kteří někdy neměli potravu celé dny, dlouho nepochodili. Na tomto argumentu staví koncept, kterému se říká přerušované hladovění (v angličtině intermittent fasting, zkratkou IF). O co vlastně jde?

Nesnídat může být prospěšné pro vaše zdraví i linii

Je třeba si uvědomit, že hladovíme každý den, respektive večer, když spíme. A to většinou po dobu osmi hodin. Přerušované hladovění znamená, že toto okno, kdy nejíme, zvětšíme. Nejoblíbenější stravovací model je 16 : 8, aneb 16 hodin hladovění a osm hodin, ve kterých můžete jíst normálně. V praxi to může vypadat tak, že poslední jídlo sníte v osm hodin večer, vynecháte snídani a dopřejete si až oběd klasicky ve 12.

Během doby, kdy jíte, byste měli sníst stejné množství jídla, a tedy i kalorií, jako byste snídani vůbec nevynechali. Výhoda je, že si po dobu těch osmi hodin, kdy jíst můžete, budete připadat, že jíte přímo královsky. Zároveň IF neurčuje, jaké potraviny jíst nebo ne, můžete tak jíst, co chcete. I když pokud je vaším cílem zhubnout nějaká ta kila, tak koblihy nebudou tou nejlepší volbou. Zdravých receptů a příkladů jídelníčků najdete všude dost.

Zastánci IF tvrdí, že je to velmi nenásilný způsob, jak zhubnout tuk a nepřipravit se o svaly (za předpokladu, že přitom i cvičíte), a navíc se budete cítit plní energie.

Půst není v naší kultuře nic nového, žili tak už naši předci, kteří museli přes den lovit potravu, aby pak večer mohli něco sníst. Stejně tak je půst zakořeněný v různých náboženských tradicích.

Jak funguje hubnutí díky IF

Zastánci IF říkají, že v době, kdy jíme a trávíme potravu, je pro naše tělo velmi těžké pálit tuk, a to kvůli vysoké hladině inzulinu (cukru v krvi). Období, kdy tělo začne tuk efektivně spalovat, je přibližně deset hodin od vašeho posledního sousta, hladina inzulínu je totiž nízká. Pokud se pustíte do přerušovaného hladovění, budete automaticky spalovat bez toho, že byste změnili to, co jíte. 

Proč snídani nevynechávat

Otázka stravy je vysoce individuální. Například u lidí, kteří trpí cukrovkou a mají po ránu nízký obsah cukru, nebude vynechání snídaně ta nejlepší rada. Stejně tak existují studie, které tvrdí, že studenti, kteří si dopřávají snídani, jsou produktivnější a lépe se jim daří pamatovat si probíranou látku.

Další argument pro nevynechávání snídaně je ten, že prý pak máme menší tendenci sáhnout po odpolední svačině nebo večeřet hodně pozdě večer. Z osobní zkušenosti ale mohu říct, že toto tvrzení je vysoce individuální, a rozhodně se najdou tací, kteří si rádi dopřejí jak snídani, tak večeři těsně předtím, než se vydají na kutě.

Každý má svou pravdu

Každý systém má své pro a proti a ke každé studii existuje deset, které ji vyvrací. Pokud nejste snídaňový typ, tak není třeba se do ní nutit. Pokud nemáte zdravotní potíže, můžete si oba systémy snadno vyzkoušet a otestovat na sobě, jak se budete cítit. Pokud se rozhodnete pro přerušované hladovění, začínejte pomalu, a to třeba vynecháním snídaně dvakrát až třikrát v týdnu.

reklama

Komerční tip

reklama