reklama
 

Jak snížit hladinu cholesterolu bez léků: Zdravě jezte, ale přidejte i pohyb

Vysoký cholesterol sice nebolí, ale může se vám stát osudným. Jak jeho hladinu snížit přirozenou cestou?

Foto: Žena.cz

Vysoká hladina cholesterolu trápí více než 50 procent dospělé populace v České republice. Je to jeden z rizikových faktorů vzniku kardiovaskulárních onemocnění, a tedy i jedna z hlavních příčin úmrtí v zemi.

Pokud vás vyšší cholesterol trápí, měli byste vědět, jak upravit životní styl, aby se vám podařilo jeho hodnoty snížit.

Zázračný jídelníček 

Cholesterol má v lidském těle nezastupitelnou funkci. Svou úlohu plní při tvorbě hormonů, buněčných membrán, vitaminu D a žluči, která napomáhá trávení tuků. Je pro nás zkrátka nepostradatelný a tělo si ho samo dokáže tvořit až 70 procent v játrech. Zbytek, zhruba 30 procent, přijímáme potravou, hlavně konzumací živočišných produktů (například mléka, masa nebo másla).

Co byste měli jíst?

Pro optimální hladinu cholesterolu by v jídelníčku mělo být hodně zeleniny, ovoce, luštěnin, nízkotučných mléčných výrobků a celozrnných cereálií. Z masa přednostně drůbeží, králičí a ryby. Při výběru tuků je volbou číslo jedna olivový nebo řepkový olej. Jídlo je nejlepší připravovat na páře, protože si zelenina i maso zachová spoustu vitaminů a minerálních látek. 

Doplňky stravy

Vysokou hladinu cholesterolu můžete vyzkoušet snížit pomocí extraktů z artyčoku, zeleného čaje, česneku, rybího oleje nebo niacinu. Pomáhají i doplňky stravy z červené fermentované rýže, ta obsahuje látku monacolin K, která se vyskytuje třeba i v lécích na snížení cholesterolu.

Pohyb je důležitý

Není třeba si hned stanovovat cíle v podobě uběhnutí maratonů a podobně. Taková rozhodnutí jsou totiž sice relativně snadná, ale těžko se realizují. Pokud jezdíte autem, bude pro začátek stačit, když začnete více chodit pěšky.

Je dobré věnovat vašemu tělu alespoň půl hodiny pohybu denně. Zpočátku se může jednat o lehkou pohybovou aktivitu, třeba rychlejší chůzi, u které se zapotíme - to je signálem, že se tělo skutečně rozhýbalo. Zkusit můžete taky jízdu na kole, jogging, nordic walking, plavání, v zimě běžky.

Vysoký cholesterol trápí i hubené

Nenechme se zmást obezitou, protože vyšší hladinou cholesterolu v krvi běžně trpí hubení lidé stejně jako ti s nadváhou. Cholesterol má za následek ukládání tuku na stěnách tepen, což vede k jejich zužování a zvyšování rizika vzniku aterosklerózy a dalších komplikací, jako například srdečních onemocnění nebo mrtvice. Proto je jednoznačně nejlepší věnovat pozornost prevenci a znát vlastní hodnoty. 

Pozor na alkohol a cigarety

Kouření a pití alkoholu patří mezi známá rizika pro naše zdraví. Zkuste začít omezovat počet denně vykouřených cigaret a vypitých piv. Pokud se nechcete vzdát oblíbené sklenky vína, k chuti vám přijde třeba vinný střik. Před každým dalším zapálením cigarety si pak položte otázku, jestli na ni máte chuť, nebo jen zkracujete čas, který se snažíte něčím vyplnit. 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama