reklama
 

Jak se naučit sebelásce: Zkuste náš návod a budete šťastnější

Doste možná o sobě pochybujete, chtěla byste být krásnější, lepší, chytřejší, prostě "víc dobrá", abyste se pak konečně mohla cítit líp a být opravdu šťastná. Jenže vy jste úžasná bytost právě taková, jaká jste. Stačí si to jen uvědomit. A začít se mít ráda. O sebelásce a jejím významu v životě napsala článek Lucie Kolaříková.

Foto: iStock

"Začala jsem tančit, ale jsem oproti ženám ve skupině hrozné nemehlo. Už tam nepůjdu, ať se před nimi neztrapňuji."
"Myslím si, že na mně není nic zajímavého, jsem jen obyčejná ženská."
"Když mám před kolegy mluvit, strašně znervózním. Určitě si o mně říkají, že jsem hloupá."

Lucie Kolaříková

Lucie Kolaříková

Lucie Kolaříková je psycholožka. Na jejím webu najdete meditace ke stažení zdarma, které můžete zkusit aplikovat do svého života a pozorovat změny.

Vystudovala  interkulturní, manažerskou a klinickou psychologii na univerzitě v Regensburgu. Na toto studium navázala výcviky a kurzy zaměřenými na transakční analýzu, neurolingvistické programování (NLP), koučování, systemické konstelace, spirituální inteligenci, ženský sebe rozvoj a mnoho dalšího. Během roku pořádá semináře na téma sebeláska, vnitřní dítě nebo práce se stresem. Žije střídavě v ČR a na Bali, má dvouletou dceru. Více o Lucii se dozvíte na www.luciekolarikova.cz.

Od žen, se kterými pracuji na sebelásce, jsem slyšela už stovky takových vět. Prozrazují, že se žena cítí méněcenná, nezajímavá a horší než jiné ženy. Někdy je to trvalý stav, jindy se takové pocity objeví ve špatný den nebo při menstruaci. Čím míň takových dojmů a myšlenek, tím líp.

Nemusíme sice denně vstávat s pocitem, že jsme dokonalé bohyně, a občasný splín je v pořádku, ale položte si otázku - jaké by bylo probouzet se co nejčastěji s vědomím "jsem dost dobrá taková, jaká jsem"? Prozradím vám, že je to příjemné a uklidňující. Díky tomu je možné mít pohodu v mysli, život bez výčitek, bez pocitů selhání a zraňujícího srovnávání se s druhými.

K pěstování zdravé sebelásky zkuste čtyři moje tipy:

Přestaňte se poměřovat s ostatními

Každý člověk je naprostý unikát. Když se s kýmkoli srovnáváte, je to jako srovnávání chuti jablka a manga. Možná už voláte, že mango je mnohem lepší, aromatičtější, chutnější! Jenže i manga se dá přejíst a najednou to uvidíte jinak.
Jediný, s kým se můžete porovnávat, je vaše minulé já. Snažte se být stále lepší verzí sebe - laskavější, vyzrálejší, zdravější, víc prosperující, vyrovnanější, moudřejší atd. A když budete dávat svou pozornost sem, tak brzy uvidíte, co ve vás je, že máte hodně co nabídnout. Je to věc pozornosti. Navykla jste si na srovnávání, tak si postupně zase odvykejte a svou pozornost dávejte sobě a svému růstu.

Nenásledujte vnitřního kritika, i když mluví hodně nahlas

Vnitřní kritik, pokud je hodně silný a mocný (když jsme mu nechali v životě příliš mnoho prostoru), dokáže působit jako jed na vaše sebevědomí. V každé situaci najde chybu a sdělí vám, co jste mohla udělat líp. Podle něj si nezasloužíte lásku a uznání, musíte tvrdě makat, abyste jich byla hodná. Přetavit vnitřního kritika na moudrého rádce je velmi těžká práce, proto vám navrhuji - nenásledujte ho. I když ho slyšíte, i když se ho bojíte a nedokážete si představit nedělat to podle něj, nenásledujte ho. Začněte s tím hned teď. Můžete si představit, že ho pošlete ven na mráz, tam si může dál drmolit své pravdy. Udělejte to třeba pětkrát za minutu, když bude neodbytný. Potřebujete totiž slyšet sebe, svůj vnitřní hlas, který vás povede s klidem, odvážněji a víc v souladu s vašimi schopnostmi. Váš kritik vás vždycky bude chtít udělat menšími a to nemáte zapotřebí.

Meditujte

Pravidelný zásed aspoň 20 minut denně, pozorování svého dechu a pobývání v prostoru mimo mysl a emoce je zároveň nejpřímější cesta ke spojení se sebeláskou. Díky postupnému odosobnění od svých myšlenek a emocí zažijete více vnitřního klidu. Pochopíte, jak moc jste byla zranitelná a přecitlivělá. S meditací přichází duševní rovnováha, sebevědomí, silný mozek, který se nenechá strhnout kdejakou pochybností k tomu, aby vytvářel konstrukty o tom, jak jste nemožná. Meditující mozek je odolný a bude sloužit vám.


Buďte denně vděčná

Řada vědeckých výzkumů v posledních letech potvrdila, že zdravé sebevědomí a štěstí souvisí s mírou vděčnosti, kterou denně prožíváme. Uvědomíte si denně několik věcí, za které jste vděčná, a to vám dodá pocit, že máte hojnost, štěstí a daří se vám. Vždycky se něco k vděčnosti najde. Třeba dobrá snídaně, postel, kam za chvíli zalehnete, možnost sportovat, vaše děti či krásný partnerský vztah. Zaměřujte se na to, co se vám daří, těší vás, a děkujte. Děkujte za vše. Uvidíte, že za pár dní budete dokonale nasycení a budete potřebovat méně věcí, přestanete se obviňovat a zanecháte soutěžení.

Zdravá sebeláska totiž přináší mír a soulad, nikoli boj o korunu.

Stáhněte si zdarma meditaci pro sebelásku a vnitřní klid "I takhle se přijímám": https://luciekolarikova.cz/meditace-i-takhle-se-prijimam/?fbclid=IwAR31wQCDoXkhyQDu0nYeaV68j_EbIEoQKSVu7OSs7X2F027Ak5HiL_mKUQU

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama