reklama
 

Jak bojovat s křečovými žilami: Začněte, už když se přihlásí první příznaky

Křečové žíly jsou zvláště v létě hodně nepříjemná záležitost. Často nám brání užívat si volných chvil tak, jak bychom chtěli, a dlouhé cesty jsou hotová noční můra. Jak proti nim bojovat?

Foto: iStock

Jen málo stačí, aby se dovolená změnila v noční můru - noc v autě, dlouhá cesta v letadle, celodenní prohlídka Louvru, na kterou jste se půl roku těšili. Místo oddychu vás budou čekat nateklé, bolavé nohy a pocit, že neuděláte ani krok. Co s tím?

Bolestivé příznaky sice po několika hodinách odpočinku zmizí, ale mohou se zase rychle objevit. Důvodem je pozvolně se zhoršující žilní zánět - základ metliček, křečových žil, trvalých otoků, a dokonce kožních změn a bércových vředů.

Jaké jsou příznaky

Příznaky takzvaného chronického žilního onemocnění zná sedm z deseti z nás. Mohou se začít hlásit již kolem dvaceti let a křečové žíly a metličky pak nejsou žádnou výjimkou již u třicátnic. Už při prvních nepříjemných pocitech je přitom čas zajít k lékaři.

"Důležité je vnímat své tělo a všímat si již prvních příznaků. Z proběhlé mezinárodní studie vyplývá, že Češi první signály žilních onemocnění podceňují a mají tendenci je bagatelizovat. V porovnání s dalšími evropskými zeměmi konzultují naši pacienti žilní onemocnění v pokročilejších stadiích," varuje před podobným přístupem lékařka Jana Vojtíšková z Prahy.

Bojujte proti křečovým žilám studenou vodou

Základem chronického žilního onemocnění je zánět - a je všeobecně známo, že zánět má rád teplo. Proto je důležité se právě teplu vyhýbat, nohy vám nezkrásní ani opalováním - spíše naopak. V létě si tak dopřejte častěji osvěžení například osprchováním nohou studenou vodou nebo brouzdáním v horském potoce - povzbudíte tak žilní funkci a pocit těžkých nohou rázem zmizí. Pomůže také masáž. Ideálně, když se necháte od někoho namasírovat. Začněte u chodidel a pokračujte vzhůru na stehna. 

Vhodná obuv a komprese

Zapomeňte na strečové oblečení a vysoké podpatky - ale pozor, ani balerínky nejsou nejvhodnější. Ideální je podpatek tři centimetry vysoký. 

Taky komprese je stále in. Zatímco naši prarodiče se museli spoléhat na obinadla, my si můžeme vybrat z různých kompresních pomůcek. Předepsat je přitom může i lékař, který vám současně poradí s výběrem.

Jak se připravit na dlouhou cestu

"Mnoho lidí ví, že bolestivé příznaky hrozí při dlouhé cestě letadlem. Pravdou ale je, že velké riziko je i při dlouhé cestě autem nebo autobusem, kdy dochází k nehybnosti a svěšené poloze končetin," upozorňuje dermatoveneroložka Sabina Sellner Švestková z Medicom Clinic v Brně. "Patří mezi ně nošení volného oděvu, pohodlné uzavřené boty s nízkým podpatkem, kompresivní punčochy, případně venoaktivní léky, a režimová opatření během cesty. Vhodné jsou pravidelné zastávky či procházka po letadle po dvou hodinách, cvičení například přešlapováním pata-špička, masírování lýtek i dechová cvičení," radí paní doktorka, jak se na cestu připravit.

reklama

Komerční tip

reklama