reklama

Jak se zbavit závislosti na Instagramu a Netflixu? Máme zaručené tipy, překvapí vás

Digitální technologie a sociální sítě se staly nedílnou součástí našeho každodenního života. Aplikace v mobilu sledují náš pohyb, vybírají za nás jídlo a snaží se zabavit naši pozornost v kteroukoliv denní i noční dobu. Pandemie upnutí se na digitální komunikační prostředky a platformy ještě posílila. Jak se ale zbavit neustálého projíždění Instagramu nebo závislosti na Netflixu?

Ilustrační foto. Prohlédnout grafiku
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Až 66 procent lidí je podle odborníků závislých na mobilním telefonu a zhruba 10 procent uživatelů si zase nedokáže představit život bez sociálních sítí. Narůstající doba strávená u obrazovky, ať už je to mobilní telefon, nebo počítač, však s sebou přináší řadu negativních dopadů, jako je chronické nesoustředění se nebo přetíženost informacemi. 

"Častým přepínáním, těkáním mezi informacemi se pozornost rychleji vyčerpává a náš mozek pak dokáže hůře odfiltrovat nepodstatné informace. To vede k chronickému nesoustředění a zvyknutí si, že rozptýlení je kdykoliv k mání," říká terapeut a lektor mindfulness Michal Dvořák. 

Hlavních důvodů, proč nás technologie tak lákají, je hned několik. Poskytují takzvané dopaminové odměny, jako je přísun nových informací, videí nebo žádosti o přátelství.

"Jsou to tedy různé odměny, které v nás vyvolávají pocit spokojenosti, radosti či sebehodnoty. Zároveň tyto odměny máme stále po ruce. Je tedy jednoduché po nich sáhnout, když například zažíváme něco nepříjemného, jako je nuda nebo smutek, anebo když ten pocit spokojenosti chceme zažít. A čím více něčemu věnujeme energii, tím těžší je to opustit," vysvětluje Michal Dvořák.  

Nejrůznější výzkumy ale již dříve dokázaly, že například sociální sítě mají velmi negativní dopad na psychické zdraví. Spouštět mohou úzkosti i deprese. Nejhůře bývá v tomto ohledu hodnocen Instagram.

Dvořák ovšem připomíná, že problematický z hlediska závislosti může být také Facebook, TikTok a populární hry jako Fortnite nebo World of Warcraft. 

Závislosti na technologiích nahrává i pandemie

Závislosti na přísunu nových informací a potěšení z technologií nahrává i současná pandemie. "Jsme vystavení větší psychické zátěži, negativním emocím, se kterými si často lidé nevědí rady. Vedle toho je taky méně co dělat. Tato nuda nebo bezprizornost vyvolává potřebu nějak zaplnit volný čas. Navíc tím, že je nyní vše on-line, trávíme přirozeně s technologiemi více času a využíváme je často déle, než bychom chtěli," dodává lektor. 

Problematické ale nemusí být jen sociální sítě nebo hry. Americká společnost Netflix nedávno přiznala, že prostřednictvím monitorování chování svých předplatitelů přišla na to, že 61 procent uživatelů se pravidelně dívá na dvě až šest epizod v jednom zátahu. Novou řadu seriálu pak diváci stihnou nejčastěji za týden. 

Téměř tři čtvrtiny předplatitelů, kteří dávají přednost takzvanému binge watchingu (nadměrné konzumaci seriálového obsahu, pozn. red.), u toho přitom zažívají velmi příjemné pocity.

"Jakmile se tedy díváte na svůj oblíbený seriál, můžete se cítit stejně, jako kdybyste si vzali drogu. Vaše zkušenost je ale pouze pseudozávislostí, protože mozek ve skutečnosti touží po dopaminu a ten může vznikat víceméně při jakékoliv jiné činnosti," uvedla americká klinická psycholožka Renee Carrová.

Lektor Michal Dvořák vede v rámci svých kurzů i workshop na téma digitální svoboda, poskytující návod na to, jak se postupně zbavit závislosti na technologiích vyrušování a získat zpět kontrolu nad svou pozorností.

Podívejte se, co radí. Odkaz na jeho rady najdete v galerii v úvodu článku.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama