reklama
 

Co jíst na podzim: Jaké potraviny zahřejí a pomohou v boji proti nachlazení?

Teploty bohužel už brzy zamíří k nule. V tomto chřipkovém období se vyplatí pracovat na podpoře imunitního systému a zaměřit se na potraviny s vyšším obsahem vitaminů a minerálů. Jak tedy upravit jídelníček?

Foto: iStock

S proměnlivým podzimním počasím klesají teploty a sluneční svit postupně mizí, což našemu zdraví zrovna dvakrát neprospívá a většinou to nahrává rozvoji nemocí. Proto je podzim tou nejlepší dobou na posílení imunity.

S posílením imunity nám může výrazně pomoct úprava našeho jídelníčku. "Česnek, cibule, zázvor, zelí, pálivé koření, silný kuřecí nebo hovězí vývar a kvalitní zelené nebo bylinné čaje podpoří vaši obranyschopnost a zároveň vám mohou ulehčit hubnutí. Neočekávejte ale zázraky. Žádné diety jako zázvorová a podobně nefungují. Zázvor, česnek i další zmíněné potraviny jsou tělu prospěšné, ale pouze ve formě, kdy je přidáte do plnohodnotného jídla," vysvětluje nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

Rozdíl mezi létem a podzimem

Naše strava se v průběhu sezon přirozeně mění. V létě máme větší chuť na lehčí a studenější pokrmy, v chladnějších měsících je přirozené, že se chceme spíše zahřát, přičemž vždy bychom měli dávat přednost sezonním potravinám.

Ideální potraviny na léto jsou například mrkev, zelí, kapusta, celer a samozřejmě dýně. Obsahují plno vitaminů a minerálů a můžete je jak grilovat, tak dusit. Z mrkve a dýně můžete taky uvařit výborné, zdravé a lehké polévky. V hlavních chodech k nim však nezapomeňte doplnit bílkoviny. K restované zelenině přidejte kvalitní maso nebo můžete zvolit luštěniny - například fazole nebo čočku. V případě luštěnin si však hlídejte jejich množství, protože kromě zdraví prospěšné vlákniny a rostlinných bílkovin jsou i zdrojem sacharidů.

Pokud si nevíte rady s tím, jakou zeleninu zařadit, je dobré se řídit jednoduchým pravidlem - snažit se jíst zeleninu všech barev. To platí pro všechna roční období.

Zařaďte sladké brambory a dýni 

Dýně může být nejen podzimní dekorace, hodí se rozhodně i na talíř. Je skvělým zdrojem provitaminu A a betakarotenu, který má antioxidační vlastnosti. 

Sladké brambory, neboli batáty, jsou zase zdrojem vitaminu C, betakarotenu a vlákniny. Krásně talíř oživí a skvěle se hodí třeba jako příloha k masu místo obyčejných brambor. Vyzkoušet můžete hranolky pečené v troubě. 

Chilli a zázvor pro podporu metabolismu

Chilli papričky obsahují kapsaicin, který podporuje metabolismus a pomáhá tak s odbouráváním nahromaděného tuku. Pokud jste na dietě nebo zkrátka chcete shodit pár kil, vyplatí se je do jídelníčku zařadit. 

Zázvor má zase termogenní vlastnosti, díky kterým vás udržuje více v teple a taky dochází k lehkému zrychlení metabolismu. Krom toho i zmírňuje bolest svalů, ideální pro sportovce. Na podzim se zázvor hodí jako dělaný, můžete si z něj uvařit čaj nebo ho přidat do dýňové a mrkvové polévky.

Zdravý podzimní dezert

Máte na něco chuť? Zkuste pečená jablka. Tento hřejivý dezert obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, díky které budete mít menší hlad. Cukr klidně můžete vynechat, pečená jablka už jsou sama o sobě dost sladká. Stačí přidat jen trochu skořice. 

reklama

Komerční tip

reklama