reklama

Blogerka Soňa Kotulková: Kdysi mi běh připadal jako trápení, teď bez něj nemůžu být

Proč se teď všichni tak nadchli do běhu? Protože běhání čistí hlavu, zpevňuje tělo a běhat může každý kdykoliv a kdekoliv. Příjemné jarní dny se blíží, a když to půjde, zkuste to také. Motivovat vás může i rozhovor s běžkyní, blogerkou a novinářkou Soňou Hrabec Kotulkovou.

Foto: archiv PR

Běh se stal pro bývalou kosmetickou redaktorku z časopisu Marianne nejen koníčkem, ale přímo vášní. Dnes už dokonce i zdrojem obživy a do značné míry i životní náplní.

Kdo neběhá, jako by snad dnes nebyl. Napadá vás, co na tom běhání všichni vidí? Zeptala jsem se Soni Hrabec Kotulkové, novinářky a blogerky z Running2.

Proč myslíte, že je běh dnes takovým fenoménem?
Trendem současnosti je být nejenom fit, ale doba je zrychlená a lidé se potřebují odreagovat a vyčistit si hlavu. A přesně to běh umí - velmi snadno a rychle, navíc se při něm uvolňují endorfiny, tedy hormony dobré nálady - lidi jsou pak díky běhu šťastnější a vyrovnanější.

A proč jste poprvé vyběhla vy?
Já se běhání vždy vyhýbala. Měla jsem špatné zkušenosti ze základní školy, kdy jsem nemohla popadnout dech a píchalo mě v boku. Běh mi připadal jako trápení. Jenže pak jsem o něm měla napsat článek do jednoho časopisu. Zkusila jsem to pod odborným vedením trenérky, která mi řekla, jak na to. A světe, div se - bylo to krásné, nebolelo to a připadala jsem si jako v sedmém nebi. Od té doby běhám. Bude to šest let.

Láska k běhu přišla hned, nebo jste si k sobě hledaly cestu?
Přišla hned po prvním tréninku, a tak jsem se přihlásila do kurzů běhání pro ženy Jdu běhat, kde pod vedením trenéra trénuji jednou týdně dodnes. Podle mě by měl odborné vedení zkusit každý začínající běžec. Když to zkouší sám, může to být velmi náročné, a taky ho to může i velmi brzo zase přestat bavit.

Při běhání jste si našla i partnera, kdy a jak jste se seznámili?
Ano, seznámili jsme se u běhání, po pražském půlmaratonu. Michal je také vášnivý běžec. Běh nás spojuje - píšeme o něm, běháme spolu, jezdíme na závody a běháme všude, kam přijedeme. Dokonce jsme při něm měli i svatbu - vzali jsme se jak jinak než zase při běhu: na pražském půlmaratonu, přesně po třech letech od našeho seznámení.  

Kdy přišel váš první závod a jaké jste z něj měla pocity?
Nikdy jsem nechtěla závodit, myslela jsem si, že nejsem soutěžní typ. Jenže okolo mě všichni chodili na závody a já chtěla vědět, co na tom mají. Asi po půl roce, co jsem běhala, jsme se s kamarádkou přihlásily na večerní 10kilometrový závod na pražské Letné. Když jsem vběhla do cíle a byla toho plná - věděla jsem, že chci zkusit další závody. Teď jsem na nich skoro každý víkend a - světe, div se - jsem velmi soutěživá.

Co radíte lidem, kteří si chtějí nějaký závod zkusit, ale mají strach, jestli to zvládnou?
Ať to zkusí s kamarádem nebo někým, kdo je na tom výkonnostně podobně jako oni. Ve dvou se to lépe táhne a lépe vám to uteče.

Mnoho lidí se do běhání nadšeně vrhne, ale pak brzy skončí. Jaké jsou nejčastější začátečnické chyby?
Běhají moc rychle (takže se úplně odrovnají), běhají moc často a neodpočívají. Tělo potřebuje čas na regeneraci. Dalším problémem je netrpělivost - začínající běžci chtějí všechno hned - hned běhat rychle a také hodně daleko. Jenže to chce čas a také pravidelný, dobře nastavený trénink.

Někteří chtějí během zhubnout, platí tady nějaké zvláštní zásady? Co radíte?
Pokud chcete spalovat tuky, měli byste běhat v pomalém tempu a alespoň 50 minut v kuse. Hodně také záleží na stravě, ta je alfou a omegou všeho - takže jíst pravidelně, vybírat si kvalitní a čerstvé potraviny, bohaté na živiny a vitaminy. Nehladovět, ale mít větší výdej kalorií než příjem. Hlavně se ale nesoustředit na váhu, protože ta může paradoxně i stoupnout, ale začne se měnit postava a hubnutí přijde až později.

Kde a kdy se vzala myšlenka na založení běžeckého blogu?
Oba jsme novináři a stále jsme dostávali od jiných lidí otázky ohledně běhání. Tak jsme si řekli, že o svých zkušenostech a zážitcích z běhu a závodů budeme psát. A podařilo se, náš blog Running2 se hezky čte a oslavil už čtvrté narozeniny.

Dnes se běháním vlastně už do velké míry živíte, necítíte to tak trochu jako závazek? Nevytrácí se někdy ta radost?
Blog je jen částí našeho zaměstnání - oba k němu máme ještě svoji práci, takže nejsme závislí na tom, že nám musí vydělávat. Oba nás to neskutečně baví a nejvíce nás dobíjí, když na závodech potkáme jiné běžce a ti nám řeknou, že začali běhat díky nám nebo že jim naše rady pomáhají. Pokud by z toho byl jen byznys, naši čtenáři by to velmi rychle poznali.

Co všechno znamená být běžecká blogerka?
Je to psaní článků, ale také plno jiných věcí, díky kterým se poznáváme s našimi fanoušky a budujeme si svoji běžeckou komunitu. Právě proto máme každý týden své vlastní výběhy Běhám s Running2, kdy si s námi můžete zadarmo přijít zaběhat - ať už jste začátečník, nebo zkušený běžec. Máme své vlastní zázemí se šatnou a veškerým vybavením, takže se u nás v klidu a v teple převléknete, věci si zamknete do skřínky a pak všichni jdeme společně běhat. Vybíháme každý čtvrtek v 18.20 hod. z našeho prostoru Simply Relax z Mánesovy 63 na Vinohradech. Doporučuji ale sledovat náš Facebook @Running2.cz, kde jsou vždy aktuální termíny výběhů. Teď v době stavu nouze a koronaviru samozřejmě výběhy nejsou, ale věřím, že brzy zase bude vše jako dřív.

Co když se vám nechce jít běhat?
Samozřejmě že i mně se stane, že se mi někdy nechce, zejména pokud je brzo tma a není dobré počasí. Jenže důležité je překonat počáteční lenoru. Když se pak rozběhnu, jsem moc ráda, že jsem šla. Dost mi pomáhá, že mám doma také běžce - manžela. Takže se podporujeme navzájem a ve dvou se to "lépe táhne".

Při běhu vypadáte vždycky krásně a upraveně, jaké jsou vaše triky?
Děkuji. Když jsem upravená, cítím se dobře a chci se cítit dobře i u sportu. Při líčení používám voděodolnou řasenku a dlouhotrvající rtěnku, ostatní produkty jsou klasické. Aby mi pot nestékal do očí, používám čelenku, kšiltovku nebo čepici a také si nesahám na obličej - tím se make-up zničí.

V jakém oblečení nejraději běháte?
Oblečení musí být nejenom hezké, ale také z kvalitních a funkčních materiálů. Tím, že máme běžecký blog, často testujeme ty nejžhavější novinky různých značek - každá má dobrého něco jiného. Radím raději si pořídit jednu pořádnou věc než hodně nekvalitních.

Jak relaxujete?
Jsem hodně akční a někdy mi dělá problém jen tak se zastavit a nedělat nic. Ale je to důležité, a tak na to nezapomínám. Hodně mi pomáhá restorativní neboli jin jóga a také moc rádi chodíme do wellness, kde si s manželem dáme saunu, vířivku a dobrou masáž. Hodně mne nabíjí i pobyt v horách, ty oba milujeme. Když cítím určité napětí nebo jsem ve stresu, skvěle mne dokážou uklidnit a dát do pohody Bachovy květové esence. Výborné jsou kombinované esence od Bio-Bachovy Stres. Když mám před závodem a jsem nervózní, skvěle pomůžou Bachovky Zkouška/Závody. 

Jaký je váš běžecký sen?
Napsat knížku o běhání.

A ten životní?
Ten už jsem si splnila: dělám, co mě baví, a mám okolo sebe lidi, které mám moc ráda a kteří mě inspirují.

 

 

 

 

 

 

Prokop: Lidí, kteří nechtějí žádná opatření, je málo. Roušky jich odmítá pár procent | Video: Martin Veselovský
reklama
reklama
reklama