reklama
 

Jak se vyznat v různých dietách: Která bude vyhovovat vám?

Makrobiotická strava

Makrobiotické stravování, resp. makrobiotika, je složením dvou řeckých slov a znamená dlouhý život. Zdaleka nejde jen o stravovací režim, ale opět o životní styl, založený na taoistickém učení jin a jang.

Základní potravinou jsou (na rozdíl od paleo stravování) obilniny, doplněné o další potraviny (zelenina a především lokální produkty).

Běžný makrobiotický talíř tvoří z 50 % celozrnné obilniny, z 30 % zelenina (především tepelně upravená nebo kvašená, ale bez brambor, rajčat a dalších vybraných druhů), 15 % pak tvoří luštěniny a 5 % by měly tvořit polévky. Nevylučují se ryby, ovoce, ořechy a pod.

Naopak konzumovat se nemá mléko a výrobky z něj, vejce, drůbež, cukr, polotovary, maso, tropické ovoce, vybrané druhy zeleniny apod.

I tento stravovací režim má řadu zastánců i odpůrců. Problém může nastat se zajištěním některých základních živin, vitaminů a minerálů (vápník, vstřebávání železa), na druhé straně mírnější formy makrobiotiky mohou být zdraví prospěšné.

Opět jde o individuální záležitost a umění zvážit, nakolik je ten či onen stravovací režim pro konkrétního jedince vhodný. Dobré je jistě i odborné vedení, minimálně v počátcích.

Další zajímavé články

reklama
reklama
reklama