reklama
 

Život s diabetem: Jak upravit životní styl, abyste měli nemoc pod kontrolou

Diabetes druhého stupně trápí stále více lidí. Jaké příznaky by vás měly varovat? A pokud se nemoc potvrdí, jak se naučit s ní žít?

Foto: iStock

Cukrovka nebolí, a tak se mnohdy odhalí až v pokročilém stádiu. Proto je nesmírně důležité věnovat pozornost preventivním prohlídkám u praktického lékaře, který změří i hladinu cukru v krvi.

Zpozornět byste měli, pokud máte dlouhodobě sucho v ústech, neustále žízeň a chodíte i několikrát za hodinu močit. Dalším varovným signálem jsou časté infekce a špatně se hojící rány, rozmazané vidění, bolest hlavy a ztráta libida.

Epidemie cukrovky

Odborníci mluví v současné době o epidemii diabetu. Ve vyspělých zemích za ní stojí především špatný životní styl vyznačující se nedostatkem pohybu a nevhodnou stravou. Vysoká hladina cukru v krvi, hyperglykémie, organismu velmi škodí a vede k poškození řady orgánů, především očí, ledvin, periferních nervů a cév. Tyto konkrétní projevy onemocnění označujeme za komplikace diabetu. A právě ony jsou tím, co ohrožuje kvalitu života i pacientů v život samotný.

Nestresujte se dietou

I když jsou dietní opatření nedílnou součástí léčby diabetu, slova dieta se neděste. Jedná spíše o nenásilnou úpravu stravování a stravovacích návyků. V první řad je důležité dbát na dostatečný příjem vlákniny, vitaminů a minerálů a myslet na nízký glykemický index u sacharidů. Potraviny s nižším glykemickým indexem nerozkolísají hladinu krevního cukru a zasytí na delší dobu. Nízký glykemický index má celozrnné pečivo, celozrnná rýže, luštěniny, celé brambory a zelenina. Sacharidy by měly být kombinovány například s bílkovinami, vlákninou nebo octem, čímž se jejich glykemický index také snižuje.

Jídlo mějte pod kontrolou

Pokud jde o skladbu jídelníčku a přehled o přijatých živin, život usnadní diabetikům aplikace Kalorické tabulky, kterou si můžete stáhnout do mobilu, tabletu či počítače. V základní verzi je zdarma. Aplikace se používá opravdu jednoduše, zvládne to každý. Jde o zaznamenávání potravin, které jste v průběhu dne zkonzumovali. Zároveň vyplňujete veškeré fyzické aktivity, ať už šlo o cílený pohyb nebo třeba domácí práce.

Nejde však "jen" o kalorickou hodnotu potravin. Díky aplikaci totiž můžete jednoduše získat přehled i o nutričních hodnotách potravin, které přes den sníte. V Kalorických tabulkách najdete velice rozsáhlou databázi potravin, na které si jen vzpomenete a které lze běžně koupit v českých i slovenských obchodech, takže obavy, že tam nebude zrovna vaše oblíbené jídlo, jsou liché. Navíc se ihned dozvíte, kolik jste ve svém jídle právě přijali tuků, cukrů a bílkovin a zda jste už náhodou nepřekročili svůj denní limit.

Carpe diem

Pokud diabetik dodrží všechna režimová i léčebná opatření, může žít dlouhý a plnohodnotný život. Ovšem nedílnou součástí úspěšné léčby je i psychická pohoda. Proto pokud nemocného trápí úzkosti nebo dokonce deprese, je namístě navštívit psychologa. Nesmírně důležitá je i pomoc a podpora ze strany rodiny a přátel. I diabetik si může užívat každý den s radostí. Stačí opravdu málo: čokoládu může nahradit pěkná knížka, film nebo posezení s přáteli (i diabetik si může dopřát symbolickou skleničku suchého bílého vína!).

Hormony štěstí vyplaví pohyb

Dobrou náladu navodí i cvičení, díky němuž se do těla vyplavují endorfiny - hormony štěstí. Snížení váhy či její udržování na optimální hranici je pro diabetika zásadní. Navíc pohyb snižuje hodnotu glykémie a zlepšuje schopnost tkání zpracovat cukr. Snižuje i krevní tlak a hladinu tuků v krvi. Vynikající je nordic walking, tedy chůze s hůlkami, plavání, aqua aerobic, cvičení s fitbally či jízda na kole.

Sexy idoly 90. let. Jak hollywoodští fešáci stárnou do krásy | Video: Aktuálně.cz
reklama
reklama
reklama