reklama

Zimní sporty: Kdy nám doslova škodí

Zimní sporty nemusí být tak zdravé,  jak si myslíme. Ještě odpoledne sedíme v práci, večer už chceme řádit na svahu. Což je podle odborníků nejkratší cesta k problémům. Netrénované tělo, po kterém náhle z ničeho nic chceme výkony, často reaguje zraněním.

Foto: ISIFA/Thinkstock

Zimní sporty nejsou tak zdravé,  jak si myslíme. Ještě odpoledne sedíme v práci, večer už chceme řádit na svahu. Což je podle odborníků nejkratší cesta k problémům. Netrénované tělo, po kterém náhle z ničeho nic chceme výkony, často reaguje zraněním. 

Před provozováním zimních sportů byste měli být alespoň ve středně dobré kondici, aneb co jste v létě nacvičili, v zimě jako když najdete. Je správné zhodnotit své možnosti, nepřeceňovat síly, před vlastním sportovním výkonem se rozcvičit,  ale i zkontrolovat sportovní vybavení. Správné seřízení vázání raději nechte v rukou odborníků!

Doporučujeme:  Oprava kloubů vlastní krví - podívejte se!

Není od věci připomenout nebezpečí vzniku omrzlin, které nás může potkat za větrného a vlhkého počasí i při teplotách lehce nad nulou. U všech zimních aktivit je zapotřebí mít u sebe fungující mobil pro přivolání pomoci.

Na další problémy se zimními sporty jsme se zeptali prof. MUDr. Karla Pavelky, DrSc., ředitele Revmatologického ústavu v Praze. 

Který zimní sport nejvíce škodí tělesnému aparátu a který nejméně (brusle, lyže, běžky…) a proč?

Škodí každý extrém, např. při sjezdovém lyžování je nejméně vhodné lyžování na boulích, v náročných terénech, na běžkách je důležité nepřeceňovat své síly a možnosti, při bruslení je sportovec nejvíce ohrožen možností pádů a následných úrazů (včetně kolektivních sportů - hokej)

Na kterou část těla si dát největší pozor?

Nejvážnější následky při provozování všech druhů zimních sportů může mít poranění hlavy, proto je doporučováno užívání helmy jak pro děti, tak pro dospělé. Pokud máte obtíže s páteří a klouby, je doporučeno užívání ortéz (krčních, bederních, kloubních).

Čím uvedené "nezdravé" sporty kompenzovat, aby tělo po celém dni nebolelo?

Před vlastním sportovním výkonem je zapotřebí rozcvičení např. formou strečinku, po výkonu je vhodná relaxace např. ve whirlpoolu, plavání v bazénu, aplikace různých druhů masáží, odpočinek v solné jeskyni.

Může kloubům škodit také zima, prochladnutí?

Samozřejmě, prochladlé tkáně mají horší metabolizmus, tím jsou méně pružné a při zvýšených sportovních nárocích může spíše dojít k jejich poranění než u kloubů prohřátých na správnou tělesnou teplotu.

Jak vypadá takové "vyhozené" rameno?

Dominuje výrazná bolest, kterou nemůžete přehlédnout s omezením hybnosti ve všech směrech. Je nutné vyhledat co nejdříve zdravotnickou pomoc, protože vedle "vyhození kloubu" mohou být poraněny měkké tkáně (kloubní pouzdro, vazy, ale i cévy a nervy). Rozhodně nepodstupujte žádnou laickou pomoc, v pozdějším období by mohlo při hojení dojít ke komplikacím.

Je pravda, že u některých kloubních nemocí se sport doporučuje jako prevence?

U Bechtěrevovy nemoci je pravidelné cvičení ev. sportování základem léčby. Každý bechtěrevik by měl každý den minimálně 20 minut ráno cvičit. Samozřejmě i další sportování, např. plavání či rekreační sport jsou velmi dobré a působí preventivně proti tuhnutí páteře.

Náš tip: Kloubní preparáty jako prevence jsou na nic, říká lékař >>

Samozřejmě provozování vrcholového sportu s tímto onemocněním by asi vhodné nebylo. Co se týká dny, je možné zvýšenou pohybovou aktivitu a sportování rovněž doporučit. Jednak je dna do značné míry vázána na přítomnost obezity a nadváhy a sportování tuto váhu snižuje, takže působí preventivně. Také bylo prokázáno, že pravidelné cvičení snižuje hladinu kyseliny močové, což je základní metabolický problém u této nemoci.

Může se stát, že se uvedená choroba zmírní nebo dokonce zmizí?

Pravidelné sportování udržuje i dobrý šlacho-svalový aparát a je určitou prevencí různých onemocnění, jako jsou chronické bolesti v zádech, atd.

Mají potravinové doplňky nějaký efekt pro regeneraci kloubní chrupavky?

Léčba osteoartrózy by měla být především režimová a rehabilitační a léky zde představují jenom určitý doplněk. Většina používaných léků pouze tlumí bolest a příznaky artrózy. Není dodnes jasné, zda-li některý z preparátů je schopen účinně ovlivňovat metabolizmus chrupavky. Existuje několik preparátů, které jsou dostupné a registrované jako léky (např. chondroitin sulfát, glukosamin sulfát, piascledine, diacerein), které mají určitou vědeckou evidenci o své účinnosti u artrózy. Většina z nich patří do oblasti registrovaných léků, ale existuje i řada ve formě potravinových doplňků. Z těchto potravinových doplňků byly v klinických studiích zkoušeny jen některé. Myslím si, že je vhodné se při výběru tohoto preparátu poradit s ošetřujícím lékařem.

Máme je tedy vůbec používat, nebo ne?

Účinnost lze očekávat především ve smyslu zmírnění bolesti a zlepšení funkce, o regeneraci chrupavky či zpomalení artrózy se zatím jednoznačně mluvit nedá. Na druhé straně je pozitivní, že tyto ať již léky nebo potravinové doplňky jsou velmi bezpečné a nemají nežádoucí účinky. Lze je tedy doporučit jen u pacientů v určitých lokalizacích artrózy a s mírně nebo středně pokročilým nálezem a vždy jako součást komplexní léčby. více na www.revma.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Podívejte se s námi na kloub artróze. Víme víc!

Které jogurty jsou zdravé?

Knižní "porno" 50 odstínů šedi bouří ženské hormony

  

Může být první českou rabínkou: Bude trvat, než se společnost z antisemitismu vyléčí | Video: Daniela Drtinová
reklama
reklama
reklama