reklama
 

Zásada zdravějšího grilování: Nezapomeňte na alkohol

Nesprávné grilování vás může "prohnat" a zvyšuje i riziko vzniku rakoviny. Díky našim radám však nebezpečí snížíte na minimum.

Foto: ISIFA/Thinkstock

Grilování je náš sport - bez ohledu na to, co říkají odborníci o jeho riziku. Nebezpečí můžete omezit, když dodržíte šest zásad zdravějšího grilování.  

Možná se vám už stalo, že jste po příjemném posezení s opékáním masa proleželi pár dní v posteli se zažívacími problémy. Kromě těchto přechodných potíží přináší nesprávné grilování i riziko vzniku rakoviny. Díky našim radám však  nebezpečí snížíte na minimum.

Od průjmu k rakovině

Nutkání na zvracení, pocit plnosti, nafouklého břicha, plynatost a průjem. To vše jsou projevy nadměrné zátěže slinivky břišní a následné nedostatečné tvorby trávicích enzymů (amylázy na trávení cukrů, lipázy na trávení tuků a proteázy na bílkoviny). Špatně upečené maso může způsobit kromě běžných trávicích obtíží i pankreatický záchvat, často vyžadující hospitalizaci.

Doporučujeme: Dá se z grilování otrávit? Pozor na kupovanou marinádu

Průzkum ukázal, že lidé, kteří pravidelně konzumují grilované, smažené nebo opečené maso, mají navíc vyšší pravděpodobnost vzniku rakoviny pankreatu, žaludku, plic a prsů. Úprava masa při vysoké teplotě totiž podporuje tvorbu rakovinotvorných látek (karcinogenů) - a ne v zanedbatelném množství. Je proto vhodné dbát na následující doporučení.  

1. Udělejte marinádu

Nešetřete červenou paprikou, pikantní marinády snižují tvorbu karcinogenů. Pomůže také přidání tymiánu, šalvěje nebo česneku. Obzvlášť silný je rozmarýn. 

2. Přidejte alkohol

Při budoucím barbecue nezapomeňte na pivo a víno. Hovězí maso marinujte na červeném víně, je plné antioxidantů, které brání vzniku karcinogenů. Vyzkoušejte i pivní marinádu, hodí se pro grilování ryb.

3. Nepečte při vysoké teplotě

Raději obdělávejte maso déle a při nižší teplotě, nejlépe pod 163 °C. Zajistěte ale minimální teplotu pro pečení. Můžete ji kontrolovat teploměrem - vnitřní teplota masa musí být alespoň 75 °C.

4. Předvařte pokrm

Jídlo, které plánujete grilovat, dejte na jednu až dvě minuty do mikrovlnné trouby a nastavte na střední výkon. Za dvě minuty v mikrovlnce se sníží obsah karcinogenů o 90 %. Nezapomeňte vylít šťávu, ta obsahuje nejvíc nebezpečných látek.

5. Grilujte zeleninu

Zelenina je skvělou, vydatnou a hlavně zdravou variantou grilování. Když si neumíte odepřít maso, zkuste spojení masa a zeleniny a připravte si třeba kebab.

6. Připravujte krátce

Nemá smysl marinovat přes noc. Nálev nepronikne hluboko do masa, takže chuť výrazně nezmění. Stačí pár hodin. Krátce před podáváním odstraňte z povrchu masa nadbytečnou šťávu, ta je největším zdrojem karcinogenů.   

MUDr. Brigita Marhefková

vice na uLékaře

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Zelenina je zdravá. Ale proč vlastně? Víte to?

6 letních zrad. Kvůli nim nezhubneme ani letos

Zlomená noha na dovolené vás přijde na statisíce 

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama