reklama
 

Vyhněte se chřipce. Které potraviny vás ochrání a posílí imunitu?

S podzimem přichází kromě krásných barevných listů na stromech také příval chřipek a nachlazení. Pomocí jakých potravin si můžete pomoci udržet silnou imunitu, abyste se teplotám a rýmě vyhnuli?

Foto: ISIFA/Thinkstock

Časté výkyvy počasí, sychravé dny a postupný úbytek sluníčka dopadají na mnoho lidí. Nejen v podobě depresivnější nálady, ale také prostřednictvím nachlazení a chřipek. Užíváme si ještě plně teplých dnů a sluníčka. Už teď ale můžete začít posilovat díky některým potravinám svoji imunitu a chřipce se do budoucna vyhnout. Nechybí ani klasické rady našich babiček.

Zvýšit obranyschopnost organismu můžeme postupným otužováním, vhodně vybraným oblečením, ale především zdravou a vyváženou stravou se zvýšeným obsahem vitaminů. 

V přehledu představíme nejen takzvaná přírodní antibiotika, která by na stole rozhodně neměla chybět, ale také nejrůznější superpotraviny, které jsou nyní v trendu a v boji s nemocemi také pomáhají.

Pomáhají v prevenci i samotném boji

Cibule, česnek, křen, zázvor nebo kysané zelí. Všechny tyto suroviny by neměly na podzim a v zimě v kuchyni chybět. Všechny patří do skupiny přírodních antibiotik, protože dokáží zatočit s rýmou a kašlem.

Cibule obsahuje nejen vitaminy skupiny B, vitamin E a C, ale také významné množství minerálních látek jako železo, měď, jód, sodík nebo draslík. Pomáhá při infekci dýchacích cest a bolesti v krku. Nejčastěji se z ní připravuje cibulový čaj, cibulový sirup s medem nebo cibulová polévka. 

Podobné léčebné účinky má také křen. Kromě pozitivních přínosů jako cibule mají navíc jeho silice schopnost rozpouštět usazený sekret na sliznicích dýchacích cest. 

Zázvorový čaj je dnes již běžnou součástí kavárenské nabídky. Působí silně protizánětlivě a na podzim krásně prohřeje celé tělo. Zázvor se ale rozhodně nemusí pít jen v čajové podobě, ale je výborný také v dezertech nebo jako podklad pod maso se zeleninou.

Nakonec nesmíme zapomenout na kysané zelí, které si už naši předci připravovali na zimní sezónu, aby doplňovali vitaminy. Díky bakteriím mléčného kvašení má mnohem více vitamínů a minerálů než zelí čerstvé. Obsahuje také důležité aminokyseliny, vlákninu a bílkoviny. Pojídejte ho jen tak ze sklenice.

Méně známé, ale také účinné

Posílit naši imunitu dokážou mimo jiné takzvané superpotraviny. Pro začátek zmíníme plody kustovnice čínské neboli goji, které zvdáleně připomínají malé šípky. Jsou známy pro své výrazné anti-oxidační vlastnosti a obsahují vysoké množství důležitých aminokyselin a karotenoidů. 

Vitamin C přispívá ke správné funkci imunitního systému a k ochraně buněk před oxidačním poškozením. Fosfor přispívá k udržení normálního stavu kostí a zubů. Železo přispívá k normální tvorbě červených krvinek a hemoglobinu.

Již několik let je populární v Česku také prášek ze zeleného ječmene, který je určený pro přípravu svěžího zeleného nápoje s obsahem vitamínů, minerálních látek, chlorofylu a vlákniny. Pomáhá chránit buňky před oxidačním poškozením. Obsahuje kyselinu listovou, která přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, ke správné činnosti imunitního systému a k normální psychické činnosti.  

Další možností je sušená šťáva ze zelených výhonků mladé pšenice. Připravuje se podobně jako sušený ječmen. Obsahuje vitamin A, který přispívá ke správné funkci imunitního systému a k udržení normálního stavu zraku. 

Rady našich babiček

Na závěr připomeneme rady našich babiček. Třeba i zde naleznete inspiraci, která se v návalu informací ztratila.

Na nachlazení a bolest v krku pomůže:

  • Priznicův zábal - studený zapařovací obklad, který má sloužit k lokálnímu prokrvení. Látka namočená ve studené vodě se překryje suchou látkou. Obklad by měl být na těle max 2 až 3 hodiny. Při opakování je nutné zachovat přestávku 3 až 4 hodin.

  • Vincentka – minerální vodu (pokojové teploty) s léčivými účinky popíjíme (možno i inhalovat či kloktat) samotnou 2krát denně před jídlem

  • Česnek – pojídat ideálně syrový – má silně antibakteriální účinek

  • Cibulový čaj – popíjení odvaru z cibule

  • Zázvor – raději ne syrový, mohl by „popálit“ sliznici – výborný je odvar nebo přelitý menším množstvím horké vody, a s přidáním medu a citronu

  • Bylinky – lipový čaj s bezinkovým květem

Na hlasivky podle babiček pomáhá:

  • Hlasový klid

  • Horké mléko s medem a rozšlehaným vejcem

  • Bylinky – jitrocelový čaj

  • Vincentka jako nápoj, kloktání i inhalace

  • Černý rybíz – přírodní šťáva

  • Inhalace (podle pátera F. Ferdy – lidového léčitele) – 3 stroužky česneku, 1 lžíce kmínu a hrst bezinkových větviček vaříme 8 min v jednom litru vody. Výpary odvaru pak několik minut (zhruba 10 minut) vdechujeme ústy i nosem. Po jedné hodině opakujeme.

Pětileté děvče kopíruje celebrity. Zvládne Angelinu Jolie i Serenu Williams | Video: Instagram/Stefani Chaglar

Mohlo by vás zajímat

reklama
reklama
reklama