Vědci našli způsob, jak léčit všechny typy rakoviny

Dosud se zdálo, že "lék na rakovinu" je pouhou utopií a zbožným přáním. Že  mohou existovat pouze jednotlivé léky na jednotlivé druhy nádorů. S novým objevem teď svitla naděje, že jediným způsobem půjdou vyléčit všechny typy a že se uzdraví všichni nemocní.

Foto: Isifa/Thinkstock

Dosud se zdálo, že "lék na rakovinu" je pouhou utopií a zbožným přáním. Že  mohou existovat pouze jednotlivé léky na jednotlivé druhy nádorů. S novým objevem teď svitla naděje, že jediným způsobem půjdou vyléčit všechny a že se uzdraví každý nemocný.

Průlom v léčbě rakoviny! Vědcům z Japonska se podařilo v laboratoři vypěstovat buňky, které jsou schopny posílit imunitu natolik, že dokáže zlikvidovat viry HIV nebo dokonce rakovinné bujení. Navíc působí dlouhodobě.  Jedná se o cytotoxické T-lymfocyty, které jsou obsaženy v lidském imunitním systému.

"Nabuzená" imunita porazí rakovinu

Tento druh bílých krvinek dokáže odhalit a zlikvidovat infikované buňky nebo buňky poškozené rakovinovým bujením. Problém je však v tom, že jich máme jen málo a navíc je jejich život hodně krátký.

Rakovina: 12 příznaků, které byste neměli přehlížet - podívejte se ZDE

Podle nového objevu by jejich podávání pacientům ve velkém množství mohlo vybudit jejich imunitní systém k mimořádnému výkonu, při němž by zničily nádor i jeho metastáze.  Pacient by se tak vlastně uzdravil sám vlastními silami svého imunitního systému.

Jde o to, jak se bude chovat imunitní systém po navýšení počtu T-lymfocytů - zda bude ničit pouze poškozené buňky, zatímco zdravým neuškodí. "Pokud to dokáže,  můžeme je v dohledné době začít pacientům injekčně podávat," vysvětlil  Hiroši Kawamoto, jeden z autorů studie, publikované v odborném magazínu Cell Stem Cell

Naděje z kmenových buněk

K vypěstování těchto specifických buněk vědci využili lidské kmenové buňky, což jsou univerzální stavební jednotky lidského organismu. Jde o ještě nediferenciované buňky, které mají schopnost se dělit a přeměnit na specifický typ buňky - vlastně jakýkoliv orgán. Proto se lékaři snaží zvládnout postup, jak tyto buňky přimět, aby se přeměnily v buňky orgánu nebo tkáně, jaké budou potřeba.

Jak zabít rakovinu? Jezte meruňky a mandle! čtěte ZDE >>

Z počátku se zdálo, že je možné je získávat jen z embryí, což kvůli etickým otázkám poněkud zdrželo vývoj, ale naštěstí se brzy ukázalo, že jako jejich zdroj mohou posloužit kožní a tukové buňky.

Kmenové buňky jsou budoucností pro úspěšnou léčbu dosud neléčitelných nemoci: degenerativních onemocnění mozku, míchy, Alzheimerovy nebo Parkinsonovy choroby. V současné době se kmenové buňky používají především k léčbě chrupavek. cév, kostí a rohovky.  Velkou naději vkládali vědci do výzkumu "opravy" poškozené míchy, ale výsledky zatím nejsou jednoznačné.

Buňky ničí nádory

V rámci zmíněného pokusu výzkumníků  z Tokijské univerzity a Výzkumného centra alergií a imunologie Riken byly získané cytotoxické T-lymfocyty použity proti viru HIV a k likvidaci buněk poškozených rakovinou kůže. A úspěšně! Vědci dokonce chtějí začít v nejbližších měsících s klinickými testy na lidských dobrovolnících.  "Může to být skutečná revoluce v léčbě infekcí a rakovin," tvrdí spoluautor výzkumu Hiromitsu Nakauchi.

Prozatím má lékařská věda k dispozici  proti zhoubnému bujení chemoterapii a cílenou léčbu, jíž se většinou nepřesně říká biologická.  Cytostatika omezuje dělení rychle rostoucích buněk - rakovinných i zdravých, zatímco v případě cílené léčby působí tyto látky uvnitř buňky a brání přeměně zdravé buňky v nádorovou, a to na různých úrovních.

Bez chemoterapie se neobejdeme

"Říkalo se, že chemoterapie nepřežije rok 2000 - ale přežila a pořád patří k základním metodám onkologické léčby, bez níž bychom se dodnes neobešli. Na druhou stranu její nežádoucí účinky se dnes již dají mnohem lépe kontrolovat a tlumit - ať už jde o poruchy krvetvorby, zvracení nebo nevolností, které byly v minulosti tak nesnesitelné, že někteří pacienti chemoterapii kvůli tomu odmítali," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz onkolog MUDr. Pavel Klener, loňský laureát České hlavy, což je tuzemská obdoba Nobelovy ceny.