reklama
 

Únava, padání vlasů nebo kazivost zubů. I to jsou příznaky nedostatku vitamínu C

Vitamin C je pro naše tělo důležitý nejen teď v zimě. Opravdu ho má vaše tělo dostatek? Všímejte si varovných signálů a snažte se konzumovat potraviny, které jsou na něj bohaté.

Foto: iStock

Většina z nás má pocit, že zima je v plném proudu a náš imunitní systém už zburcoval své síly, jenže skutečná zkouška organismu nastává hlavně během ledna, února a března, kdy se tělo vleklou zimou vyčerpává. Pokud se tedy chcete udržet v kondici, jedním z výkonných pomocníků je určitě vitamin C.

Poslední lékařské výzkumy potvrdily další zázračné účinky vitamínu C, který lidské tělo neumí vytvořit a proto ho musí získávat vhodně volenou stravou. V zimních měsících je výbornou prevencí proti běžným virózám, ale také posiluje imunitu a odbourává stres. Podle posledních výzkumů českých lékařů se také prokázalo, že "céčko" je nenahraditelný antioxidant, důležitá složka v produkci kolagenu - čímž je výborným pomocníkem v boji proti stáří. Vitamín C také přispívá k udržení správné hladiny cukru v těle.

Když je ho v těle nedostatek…

A jak poznat, že má vaše tělo vitamínu C nedostatek? První známkou, je častá únava i ve chvílích, když se přehnaně nenamáháte. Velmi typickým znakem je krvácení dásní a také to, že podlehnete "každé nemoci, která letí kolem".  Jak bylo řečeno, "céčko" pomáhá tvorbě kolagenu, a tak jeho nedostatek způsobuje snadnější lámání kostí, problémy s chrupavkami, ale i se zuby, jejich padání nebo lámání a v neposlední řadě i ve zvýšené míře padání vlasů. Právě v těchto případech, je dobré dbát na pravidelný příjem vitamínu C do těla. Stejně tak v případě, že jste kuřáci, máte cukrovku či některé z kardiovaskulárních onemocnění. Pozor by si také měli dávat sportovci, kteří mají velký výdej energie.

Nejlepší zdroje vitamínu C

Ačkoli se vitamín C dá sehnat v každé lékárně, odborníci se shodují, že nejlepší je v přírodní formě, kdy máte záruku, že se v těle dostane přesně tam, kam má. Nejlepšími zdroji jsou tedy ovoce a zelenina. Je možná zajímavé, že citrusy nejsou až tak ideální, jak by se mohlo zdát, protože kyselinu askorbovou, tedy vitamín C, moc snadno rozkládají.  Mnohem vhodnější je třeba rakytník, v co nejpřírodnější formě, pokud máte možnost ho natrhat na zahradě, zkuste ho zmrazit a každý den si dát jednu nebo dvě bobulky. Skvělý je také šípek nebo černý rybíz.

Pro milovníky pálivého jídla bude dobrou zprávou, že "céčko" se nachází také v čili papričkách, hlavně těch zelených. V zelenině ho pak najdeme v kapustě nebo brokolici. Máte-li rádi exotické ovoce, pak byste měli sáhnout po liči nebo kaki, u nás běžné prodávaném, ale stále ne moc rozšířeném ovoci. Skvělé je také amalaki. U nás se prodává sušené, toto ovoce má je také velkou zásobárnou kyseliny askorbové.

Tip. Pokud to na vánoční návštěvě u příbuzných nebo na silvestrovské party, tak trochu přeženete s alkoholem,  nebo se přejíte a je vám špatně, dejte si jednorázově vysokou dávku vitamínu C, doporučuje se 1000 mg a zapijte ji větším množstvím vlažné vody, mělo by se vám ulevit.

Náprsenka dokonale kopírující každou křivku. Zendaya ohromila na cenách kritiků | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama