reklama

První cigaretka po ránu vás může zabít

Nezáleží na tom, kolik toho vykouříte. Záleží na tom, v kolik hodin začnete!

Foto: Profimedia.cz

Lidé, kteří kouří hned po ránu, mají vyšší riziko rakoviny než ti, kteří si zapálí až později, tvrdí vědci z USA.

Jsou to vlastně dvě zprávy v jednom: jedna špatná, druhá dobrá: jak brzy po probuzení si dáte první cigaretu je důležitější, než kolik toho „vyhulíte" za celý den.

Osudných 30 minut

Studie 7 610 kuřáků (s rakovinou plic i bez ní), publikovaná v odborném periodiku Cancer, dokládá, že tento jev nezávisí na jiných okolnostech kouření. Tedy ani na celkovém počtu vykouřených „tyčinek smrti".

Cigareta do 30 minut po probuzení zdvojnásobuje už beztak vysoké riziko rakoviny,  varují odborníci z Penn State College of Medicine.

Pacienti, kteří vdechují kouř už pouhou půlhodinu od probuzení, mají o 79% procent vyšší pravděpodobnost, že se u nich rozvine nádorové onemocnění plic než ti, kteří si na svůj první doušek voňavého dýmu počkají aspoň hodinu.

Míra závislosti

Také předchozí studie došla k závěru, že rychlí ranní kuřáci mají o  59% zvýšenou pravděpodobnost, že onemocní nádorem krku či hlavy.

Šéf výzkumu Dr Joshua Muscar k tomu ve stejném časopise dodává: "Tito kuřáci mají v těle vyšší hladinu jednovatého nikotinu a možná  i dalších tabákových jedů, a podle všeho jsou více závislí než ti, kteří si cigaretu dávají až později."

Podle všeho tak čím dřív si kuřák zapálí,  tím víc do sebe dostane nikotinu, a tím víc se zvyšují dávky dalších chemikálií, které způsobují rakovinu.

"Tak získáme lepší představu o skutečném tabakismu než podle denního,počtu vykouřených  cigaret," připomíná profesor West.

PŮLHODINA ROZHODUJE!

Ti, kdo vdechují kouř už pouhou půlhodinu od probuzení, mají o 79% procent vyšší pravděpodobnost, že se u nich rozvine nádorové onemocnění plic než ti, kteří si na svůj první doušek voňavého dýmu počkají aspoň hodinu.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama