reklama

Proč řešit každé kilo. Tuk se nesmí usadit

"O víkendu jsme měli kachnu s knedlíkem, dnes budu jíst jen zeleninu," hlásí při pondělku kolegyně v práci a vám to připadá jako bláznivé přehánění? Vůbec ne!!!

Foto: Isifa/Thinkstock

"O víkendu jsme měli kachnu s knedlíkem, dnes budu jíst jen zeleninu," hlásí při pondělku kolegyně v práci a vám to připadá jako bláznivé přehánění? Vůbec ne.

Ze soboty na neděli sice ještě nikdo neztloustl, ale jak praví klasik, "i cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem". Takže několika důkladnými obědy to možná začne a končí to oblečením o čtyři konfekční velikosti větším.

Co rok, to kilo?

Tuk totiž přibývá nepozorovaně - a taky neúprosně. Tloustneme, kdykoliv je energetický příjem vyšší než energetický výdej. I malý rozdíl těchto dvou hodnot může vést při dlouhodobém trvání k obezitě. Vzniklý přebytek energie se ukládá ve formě tukových zásob a dochází ke zvýšení tělesné hmotnosti. Přitom už každé kilo navíc představuje zdravotní rizika.

Doporučujeme: Téma: Nadváha a tloustnutí

Vědci zjistili, že ve všech kulturách a civilizacích jde zhruba o rychlost rok/kilo - s výjimkou jistého kmene amazonských indiánů, který se neustále potýká s nedostatkem potravin. Problém se obvykle netýká těch, kdo neustále "makají" - ať v práci nebo ve sportu, a zejména v mládí, dokud mají dostatečně rychlý metabolismus. Jinak ale tloustnou všichni - a to i v případě, že nezmění své stravovací návyky.

Ze stresu se tloustne

Jenže je většinou změníme: proti ranému mládí se v období usazování naučíme víc a sytěji jíst. Studie dokazují, že jakmile začnete bydlet s parnerem, ženy přiberou průměrně dvě kila za rok, muži dokonce dvojnásobek. Další příležitostí k tloustnutí bývá těhotenství, porod a péče o malé děti.

Návrat do práce?  Za nárůstem vaší váhy pravděpodobně stojí stres. Tělo se brání, vytváří si tukové zásoby, a dalším faktorem může být i emoční hlad. Jde o stav, který přichází z minuty na minutu ve chvílích, kdy se člověk snaží potlačit negativní emoce.

Stane se tak v důsledku chemické reakce, kdy začínají nadledvinky produkovat kortizol. Ten v mozku stimuluje neuropeptid Y, následkem čehož stoupá zejména chuť jíst. Emoční hlad přichází i z nedostatku serotoninů. Oboje jde ruku v ruce s vaší nespokojeností sama se sebou i ve vztahu, který právě v tomto období často dostává trhliny. A na obzoru už je přechod a menopauza, kdy tělo tloustne ještě snadněji.

Neodkládat na zítřek!

Zkušenosti i vědecké výzkumy proto potvrzují, že je lepší řešit každé kilo hned na začátku, než se později chtít zbavit čtvrt metráku. Jak na to? Jednou z možností je metoda zmíněné kolegyně z práce: jednoduše vykompenzovat vydatné jídlo tím, že jedno další - nebo lépe jeden celý den - naopak výrazně odlehčíme. Třeba právě zeleninou.

Další postup doporučuje za tři až čtyři hodiny po snědení kalorické bomby věnovat se nějaké fyzické aktivitě navíc: ostré procházce, sportu, cvičení, a nenechat tak tuky usadit se v tukových buňkách. Víte, že jich v těle máme po celý život (přibližně) stejné množství, ať děláme co děláme? Mění se pouze míra jejich naplnění.

Taková prevence tloustnutí je vyzkoušenou obranou před pozvolným a plíživým nabíráním kil. A zřejmě jedinou. Diety, kdy už se pokoušíme zbavit většího počtu kilogramů, obvykle z dlouhodobého hlediska nefungují. Naopak představují pro organismus další důvod ke stresu - a roztáčí se kolotoč, známý jako jo-jo efekt.  Vědci tak prokázali, že dietáři do dvou let z 90 %  přiberou všecho, co zhubli, a obvykle ještě něco víc. Z diet se prostě tloustne.

Proč to nenechat být?

Nadváha a obezita je spojená se vznikem nemocí, jako je cukrovka, rakovina a zejména kardiovaskulární nemoci Studie prokázaly, že každým zvýšením BMI indexu o 1 bod o 4 % roste riziko vzniku fibrilace síní, jedné z nejčastějších srdečních arytmií, která je spojená s vysokým tlakem a může vyústit až v cévní mozkovou příhodu.

Index BMI se doplňuje dalším kritériem - obvodem pasu. Ten by u žen neměl být větší než 80 cm, u mužů by neměl přesáhnout 94 cm.

Zvýšená tělesná hmotnost totiž velmi zatěžuje srdce. Je to podobné, jako když si zdravý jedinec na sebe oblékne 20 kg vážící oblek. Ten bude představovat odchylku od zdravé váhy. Srdce bude vystaveno mnohem větší zátěži, což bude znát prakticky okamžitě. Osoba trpící obezitou se ale s tímto problémem musí potýkat 24 hodin denně.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Vědci otočili: Tuk není nejhorší, víc škodí pečivo

Rakovinu plic odhalí dech už v počátcích

Mrtvice v Česku: Proč má horší následky než jinde?

Chystá vláda super úřad na sledování lidí? Je to klíč k řešení epidemie? | Video: Martin Veselovský, DVTV
reklama
reklama
reklama