reklama
 

Proč jsou léky tak drahé? Kdy se to změní?

Lidé se často zlobí, kolik je stojí léky. Proč jsou tak drahé?

Pilulky. Ilustrační foto
Pilulky. Ilustrační foto | Foto: Reuters

O farmaceutickém průmyslu se mluví jako o jenom z nejvýdělečnějších oborů. Lidé se často zlobí, jak jsou léky drahé. Proč to ale tak je?

"Cílem by mělo být přivádět na trh co nejrychleji účinná a přínosná inovativní léčiva. Jejich příchodu bychom neměli klást administrativní překážky a měli bychom na ně sehnat peníze. Po vypršení patentu bychom je měli co nejvíce zlevnit a maximálně zpřístupnit co největším skupinám nemocných," vypočítává možnosti odborník na farmakoekonomiku a lékovou politiku MUDr. Tomáš Doležal z Institutu pro zdravotní ekonomiku (iHETA).

Nové léky prodlužují život

Díky novým originálním lékům se neustále prodlužuje délka života. Statistiky hovoří jasně: například úmrtnost na infarkty a anginy pectoris  za 30 let poklesla o neuvěřitelných 60 %. Německá vědecká studie prokázala, že na prodlužování lidského života se  z celé třetiny podílejí originální léky.

Teprve v posledních desetiletích se objevily léky na nemoci, dříve považované za nevyléčitelné, ať už jde o vysoký tlak, revmatoidní artritidu, schizofrenii nebo "obyčejný" vysoký cholesterol.

Doporučujeme: Nemoci, na které není lék. Horší strašák než rakovina

V roce 2011 bylo ve stádiu vývoje přes tři tisíce nových léčiv. Šlo především o léky na rakovinu, dále na vzácná onemocnění (460 přípravků), nemoci dýchacího ústrojí (398 přípravků), duševní poruchy (255 přípravků), kardiovaskulární onemocnění (252 přípravků) či cukrovku (212 přípravků)

Kdo zaplatí náklady na vývoj?

Vývoj nového léku je přitom mimořádně riskantní proces, nebojme se použít pojem "loterie".  Jen jedna z 10 000 nadějných molekul, která vznikne v laboratořích, se nakonec dostane až k pacientům.

Je jasné, že všechny tyto ohromné náklady se musejí originálním výrobcům vrátit - zaplatit by je měla právě ta jedna úspěšná molekula. Jinak vývoj nemůže pokračovat dál. Jednoduchá tvrzení o tom, že léky jsou prostě příliš drahé, se najednou nezdají být už tak pravdivé.

Málokdo také zároveň ví, že originální firmy reinvestují do vývoje nových molekul zhruba čtyřnásobek toho, než například celý automobilový průmysl dohromady, a asi dvojnásobek prostředků než IT firmy, které jsou podle médií "nositeli technologického pokroku".

Nový lék stojí miliardy

Náklady na vývoj léků jsou doslova obrovské: v průměru činí kolem 1,5 miliardy dolarů u jednoho léku.  Je to dáno i tím, že u něj musíte bez pochyb prokázat, že opravdu pomáhá a nemá škodlivé vedlejší účinky.

Náš tip:  Vědci našli způsob, jak léčit všechny typy rakoviny

Zhruba polovinu nákladů proto spolknou klinické studie. Stovky milionů dolarů pak plynou na povinné sledování bezpečnosti léčivých přípravků při běžném používání. Není pak divu, že cena jednoho originálního produktu po uvedení na trh nebývá zrovna nízká. Proto tedy například roční kúra některými špičkovými přípravky z oblasti revmatologie či onkologie stojí statisíce korun.

Patenty na lék platí od vynálezu

Fakt, že nové léky musí být drahé, není dána jen obrovskými náklady. Patent na konkrétní lék platí 20 let, ale samotný vývoj trvá v průměru 11 až 13 let.

Může se zdát, že dvě desetiletí jsou na navrácení investovaných prostředků času dost. jenže žádný originální lék není na trhu v žádném případě dvacet let - patentová ochrana totiž běží už od okamžiku objevení nové molekuly v laboratoři, nikoliv od jejího uvedení na trh.

"Každé zdržení při registraci, každá pochybnost lékové agentury či vyžádání nových dat může vyvolat nemalé zpomalení a na navrácení vynaložených prostředků pak nezbývá tolik času. Reálně je tedy originální lék na trhu obvykle patentově chráněn pět až sedm let," vysvětluje MUDr. Tomáš Doležal.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Konečně! Pravda o farmaceutickém průmyslu?

Nejčastější sexuální problém: Trpí pětina mužů

Problém s manželkou: Po dětech o sebe přestala pečovat

Božská Taylor a vyzývavá Selena. Jinak byly ceny AMA přehlídkou divnosti | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama