reklama

Proč je v roce 2015 těžší zhubnout než před 30 lety

Vědci potvrzují: Dnes je těžší zhubnout nebo si udržet váhu, než tomu bylo dřív. Příčina je zřejmě v samotných potravinách.

Foto: Thinkstock

Kuchařské show na nás utočí ze všech stran, jídlo se stalo módním zbožím a je všude dostupné. Taky se změnila velikost běžné porce - samozřejmě směrem nahoru. Ale to lidem, kteří se hlídají, nevysvětluje záhadu, proč je stále těžší zhubnout.

Je to tak - dnes se musíme více hýbat a méně jíst, abychom měli stejný BMI jako lidé v osmdesátých letech. "Pokud je vám dnes 25 let, pak musíte jíst mnohem méně a přitom cvičit více než vaši rodiče, abyste nepřibírali na váze," potvrzuje profesorka Jennifer Kuk z Toronto York University. Studie, kterou s týmem uskutečnila, prokázala, že i když lidé jedí stejně a stejně se hýbou, jsou dnes o 10 procent těžší než v roce 1980.

Dějinná nespravedlnost

Výzkum, zveřejněný v odborném časopise Obesity Research & Clinical Practice, porovnával údaje nabrané v rámci velkých zdravotních studií od téměř 36 tisíc lidí v letech 1971 a 2008 a od jiného patnáctitisícového vzorku z let 1988 a 2006. Výsledkem bylo pořádné překvapení.

Doporučujeme: Proč řešit každé kilo. Tuk se nesmí usadit

Ačkoliv jedna osoba snědla v roce 2006 stejné množství kalorií v podobě nutričně velmi podobných jídel a přitom vykonávala shodné aktivity jako v roce 1988, její BMI bylo o 2,3 bodu vyšší.  To je dost podstatný rozdíl - místo 50 kg tak budeme mít 55 kg, místo 80 kg už bez dvou 90 kg.

Příčinou je samotné jídlo

I přes stejné množství a složení stravy a shodný každodenní výdej energie (stejná práce, pohyb) jsou dnes lidé tlustší a těžší. Udržet si tak váhu je dnes mnohem těžší než před 20 až 30 lety. A nejen to: v osmdesátých letech bylo také mnohem snazší přebytečná kila shodit. Prostě dnes daleko rychleji a snáze tloustneme. Čím to ale je?

Vědci se domnívají, že jde o důsledek stále vyššího podílu průmyslově vyráběných potravin a polotovarů s konzervačními látkami. Ty totiž ovlivňují fungování našeho metabolismu. Vždyť už ani u masa si nemůžeme být jistí, zda jde skutečně jen o čisté maso, a tak raději kontrolujeme složení, jaké přídavné látky balíček v supermarketu obsahuje.

Zblázněné hormony

Průmyslově dodávané látky v jídle se podepisují na tom, jak se chovají různé hormony v našem těle. Včetně těch, které mají vliv na ukládání tuků. K tomu se přičítá působení chemikálií, obsažených v potravinách a jejich obalech, jako jsou pesticidy, zpomalovače hoření, hormonální disruptory a další. Konec konců, i voda z vodovodu bývá plná hormonů.

Například studie publikovaná v roce 2012 v časopise Journal of American Medical Association potvrdila, že zvýšená hladina bisfenolu přímo souvisí s mírou obezity u dětí a dospívajících. Bisfenol najdeme nejčastěji na vnitřku plechovek, konzerv či víček od lahví. 

Vinu má i chřipka

Také často používaná umělá sladidla - třeba i v light potravinách a nápojích, které by nám měla "ušetřit" zbytečné kalorie - ovlivňují způsob, jak tělo nakládá s přijatou energií. Mimo jiné totiž nedokáží tělo ošálit naopak vzbuzují chuť na další sladkosti. Váha pak jde samozřejmě nahoru.

Přečtěte si: Po kterých dietách se tloustne? Překvapí vás to!

Lidem se také za posledních 20 - 30 let změnilo složení střevní mikroflóry. Zřejmě jde o důsledek rostoucí konzumace cukru a masa. Hospodářská zvířata jsou často krmená hormony a antibiotiky, takže u lidí se narušila střevní mikroflóra a zřejmě v ní začaly převažovat druhy bakterie, které podporují tloustnutí.  

Ukazuje se také, že úlohu hrají i běžné viry, které způsobují nemoci dýchacích cest a střevní chřipky. Podle výzkumu Pennington Biomedical Research Center v americké Louisianě se běžným přenosem dostávají do tukových buněk a "naočkují" je, aby ukládaly ještě více tuku než obvykle. Zároveň také způsobí, že se i další buňky v těle začnou přeměňovat na tukové.

Je vůbec řešení?

Roli podle nich hraje i stoupající míra stresu, který lidé často řeší léky na psychiku, a také fakt, že méně spíme. Prokázáno přitom bylo, že nedostatek spánku zvyšuje chuť k jídlu, a to zejména na kalorické potraviny. Navíc lidé, kteří ponocují, spálí méně kalorií - jejich metabolismus se zpomaluje.

Řešení? Pořád existuje, ale přes svou zdánlivou jednoduchost vůbec jednoduché není. Jíst více čerstvých původních potravin, méně masa, a samozřejmě je třeba se trochu hýbat.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Alkohol? Horší než tuk! Přestaňte pít a zhubnete

V ČR vymřelo celé okresní město. Může za to kouř

Zhubněte úklidem: Kolik kalorií spálíte při mytí oken?

Nakazí jeden člověk celou tramvaj? Epidemiolog vysvětluje šíření viru aerosolem | Video: Kristýna Pružinová, Blahoslav Baťa, Martin Krepindl
reklama
reklama
reklama