reklama

Ve stáří neplatí: čím štíhlejší, tím v lepší kondici. Podvýživou trpí i obézní

Čeští důchodci se často odbývají v jídle. Kvůli vyššímu věku a nemocem konzumují menší porce nebo si vybírají sladké a nezdravé pokrmy, které nakupují výhodně ve slevách. Podle odborníků se tak vystavují riziku podvýživy a následnému zhoršení zdravotního stavu.

Foto: archiv Nutricia

Podle statistik trpí podvýživou třetina klientů v seniorských zařízeních, přičemž další třetina je nedostatečným stravováním ohrožena. V domácím prostředí se tento skrytý problém týká až 30 procent seniorů.

"Pestrá a vyvážená strava je přitom u nich mnohem důležitější než u mladší generace. Jakmile jídelníček důchodců neobsahuje dostatek důležitých živin, klesá jejich odolnost, soběstačnost a kvalita života," říká lékařka Markéta Rohlíková z Geriatrického centra Pardubické nemocnice.

Proč je nevyhovující výživa u starších lidí tak nebezpečná?

Senioři, kteří špatně jedí, mívají slabší imunitu, což vede k opakovaným infekcím. Protože jim chybí síla a energie, mohou častěji spadnout a utrpět zlomeniny končetin, které se hůře hojí. Když musí podstoupit operaci, jejich rekonvalescence trvá delší dobu. Navíc se u nich mohou rozvinout proleženiny a další komplikace, které v nejhorším případě končí i smrtí.

Nedostatečná strava rovněž negativně ovlivňuje psychiku. Způsobuje kolísání nálad, podporuje deprese, úzkosti nebo poruchy paměti.

Jak předcházet podvýživě

  • Starší lidé by měli jíst tři hlavní jídla denně a nezapomínat ani na dopolední a odpolední svačinu. Pokud nejsou schopni sníst dostatek jídla z nejrůznějších důvodů, mohou využít formu podporu výživy zvanou sipping, což je enterální výživa na popíjení, podávaná ústy.
  • Důležité je dbát na odpovídající příjem všech živin, především živočišných bílkovin, které organismus dokáže využít pro obnovu tkání a svalové hmoty.
  • Vhodné jsou oleje a tuky s obsahem omega 3 mastných kyselin, ovoce a zelenina a také celozrnné pečivo a luštěniny.
  • Během dne se důchodcům doporučuje vypít 1,5 až 2 litry čisté vody, čajů (bylinných nebo ovocných), ředěného džusu či neslazené minerálky.
  • Máte-li podezření na podvýživu u svých blízkých, kontaktujte příslušného praktického lékaře, který seniora vyšetří a navrhne další postup. Potřebné informace najdete také na webu vyzivasenioru.cz.

Nemyslí si důchodci, že by měli jíst méně, aby nepřibrali?

Ve stáří už neplatí, že čím jsme štíhlejší, tím jsme v lepší kondici. Naopak podle odborných studií mají větší šanci na delší život lidé s mírnou nadváhou. To se samozřejmě týká těch, kteří se udržují v dobré fyzické kondici.

Někteří senioři trpí podvýživou, přestože jsou zároveň obézní. Jak je to možné?

Podvýživa neznamená jen pokles hmotnosti, ale hlavně ztrátu svalové hmoty a zvýšení podílu tuku v těle. K tomu dochází zejména v důsledku nezdravého stravování, kdy lidé dávají přednost sladším chutím a jsou zvyklí jíst klasická česká jídla. Když si mají starší lidé vybrat, k obědu zvolí omáčku s knedlíkem nebo těstoviny a ke svačině si dají bílé pečivo.

Sacharidové výrobky sice neobsahují dostatek kvalitních živin, jsou ale levnější. Senioři je kupují, protože bývají spořiví nebo nemají dostatek financí na hodnotnější pokrmy. Pak už stačí, aby takové potraviny konzumovali dlouhodobě, a nakonec mohou mít kila navíc a zároveň trpět podvýživou.

Proč mají starší lidé problémy se stravováním?

V pozdějším věku už orgány fungují jinak. Trávicí trakt například nedokáže vstřebat stejné množství živin jako dříve. Lidem začíná ubývat svalová hmota, slábne čich a postupně mizí pocit hladu a žízně. Proto se senioři snadno zasytí menším množstvím jídla.

Zhoršenou chuť k jídlu mohou způsobit i užívané léky nebo některé choroby, pohybové omezení či psychické potíže. O tom, že důchodce nemá uspokojivou výživu, nemusí dlouho vědět ani nejbližší rodina.

Čeho by si tedy příbuzní měli hlavně všímat?

MUDr. Markéta Rohlíková

MUDr. Markéta Rohlíková

  • Studovala na Univerzitě Karlově - Lékařské fakultě v Hradci Králové, kde získala lékařský titul v roce 2003. Má atestaci z geriatrie a funkční nutriční licenci.
  • V současné době působí jako ambulantní geriatrička, nutricionistka a zástupkyně primáře v Geriatrickém centru v Pardubické nemocnici. Tam se zabývá diagnostikou a léčením demencí, hojením chronických ran, léčbou poruch výživy a komplexním řešením specifických problémů ve stáří.

Lidé by měli především sledovat, jestli jejich blízký výrazně nehubne. Pokud je mu volné oblečení, musí si více utahovat pásek, prohloubí se mu rysy v obličeji, pak to může ukazovat na nějaký problém. Protože ale hubnutí může být symptomem i jiné vážné choroby, je třeba ho nepodceňovat a vždycky raději konzultovat s lékařem.

Mezi další znaky, které mohou souviset s podvýživou, patří větší únava, apatie a nemohoucnost. Starší lidé se pak hůře zvedají ze židle, chodí viditelně pomaleji nebo nevyjdou schody. Někdy v ledničce nechávají jídlo nebo ho rovnou vyhazují. Nakrmí svého psa nebo kočku, ale sami se nenají. Proto je důležité rodičům nebo prarodičům občas zavolat a ptát se jich, jakým způsobem se stravují, nebo rovnou osobně zkontrolovat, jestli se jim podařilo sníst celou porci.

Zmínila jste, že starší lidé nemají velkou chuť k jídlu. Je možné s tím něco dělat?

Vždycky pomůže, pokud jídlo vypadá na talíři lákavě a je dobře ochucené. Stačí přidat běžné koření, bylinky nebo petržel. Jestliže mají senioři problémy s polykáním, pak jim bude vyhovovat kašovitá strava. Ideální také je, pokud se pokrmy vaří, dusí v páře nebo zapékají. Méně vhodné je naopak smažení nebo grilování. Zároveň ale není nutné ve jménu zdravé výživy starším lidem odpírat jejich oblíbená jídla. Striktní diety v tomto věku nejsou vhodné, protože vedou často k podvýživě.

Mohla byste na závěr shrnout, čím by se senioři měli řídit v jídle?

Mezi nejdůležitější zásady ve stravování patří pravidelnost v jídle, pestrý jídelníček a přiměřenost porcí. Podle statistik naše zdraví ovlivňuje až ze šedesáti procent životní styl. Největší výhodou je to, že svoje návyky můžeme kdykoli změnit, a zachovat si tak potřebnou energii a dobrou kondici i přes zdravotní omezení, která s vyšším věkem přicházejí.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama
reklama