reklama
 

Připravte nohy na jaro: nové boty, peeling a ďolíčky

Pro mnoho z nás jaro začíná nákupem nových bot. Do hezkých bot ale patří taky hezké nohy - aspoň v rámci možností. Jak je mít a co pro to musíte udělat?

Foto: Isifa/Thinkstock

Pro mnoho z nás jaro začíná nákupem nových bot. Do hezkých bot ale patří taky hezké nohy - aspoň v rámci možností. Jak je mít a co pro to musíte udělat?

Dobrá pedikúra je základ. Během podzimu a zimy dostaly nohy pořádně zabrat. Když celý den chodíme v uzavřených botách a v teplých ponožkách, kůže nemůže dýchat, snadněji se zapaří či popraská.

Hezké nohy jsou zdravé

Dobrý tip na to jak mít jemná a pěkná chodidla,  je domácí peeling. "Smíchejte mořskou sůl s olivovým olejem a naneste na chodidla, dobře promasírujte, smyjte a pak použijte opatrně pemzu, uvidíte, že nožky budou jako z alabastru. Nezapomeňte chodidla také namazat krémem, skvělá je klasická vazelína nebo kaštanový gel," vysvětluje Veronika Sajdoková z CCC.  Samozřejmostí jsou také pečlivě upravené nehty. 

Hlavní však je, aby nohy zůstaly zdravé. Správně fungující noha je podmínkou ke správnému držení těla, chůzi a dýchání.

Nesnášíte pořezané nohy? Zbavte se svých nežádoucích chloupků jednou provždy 

"Noha je bohatým zdrojem informací z periferních částí těla - z chodidel do centra do mozku, proto špatně zvolená obuv může škodit nejen na nohou. Tím dochází k ovlivnění nejen samotné nohy, ale i celého postavení těla," připomíná Eva Ištvánková, vedoucí fyzoterapeutka z Centra léčebné rehabilitace Revmatologického ústavu Praha. Všestrannou péči o nohy poskytuje zvláštní obor, zvaný podiatrie.

Co s plochýma nohama? Cvičit?

Velkým problémem většiny dospělých bývá plochá noha. Jak se jí vyvarovat? Podle Evy Ištvánkové sklon k plochým nohám nemusí být jen špatným obouváním nebo nevhodným životním stylem, ale někdy se může projevit i dědičná dispozice. Proto je nutné zvolit správnou obuv pro sport i každodenní nošení, a udržování správné hmotnosti po celý život člověka.

Náš tip: 5 tipů proti bolestem z podpatků

"Při prvních příznacích vzniku plochonoží je vhodné navštívit odborníka - ortopeda a fyzioterapeuta,  podle jeho pokynů přizpůsobit životní styl i všechny aktivity a provádět cvičení podle instruktáže. Samozřejmou součástí cvičení je aktivace hlubokého stabilizačního systému trupu i končetin," vysvětluje fyzioterapeutka.

K prevenci vzniku vbočených palců, poklesu podélné i příčné nožní klenby se doporučuje pravidelné cvičení. Stačí pouze krčit a natahovat prsty nohou, roztahovat prsty nohou od sebe, cvičit tzv. "opičí úchop" nebo "vějíř". Tato cvičení v preventivním stádiu postačují (3-5 denně).  Pokud už potíže vzniknou, doporučuje se navštívit odborníka - podiatra, ortopeda nebo fyzioterapeuta.

Jak vybrat správné boty?

Rozhodně se nevyplatí na botách šetřit. Kvalitní obuv je zapotřebí v každém věku. Důležité pravidlo je, že bota se musí přizpůsobit noze a ne noha botě.

Obuv pro běžné nošení by měla být z přírodních materiálů, s poddajnou podrážkou. Neměla by být zase ale příliš měkká,  neměla by mít podpatek vyšší než 3 cm (široká základna), u sportovních bot spíše šněrovací. Svršek obuvi by měl být prodyšný.

Důležitá je i hmotnost obuvi, protože příliš těžká obuv přetěžuje celý pohybový aparát včetně páteře a kloubů. Důležité je připomenout i hygienu nohou, správné ošetření drobných poranění vzniklých při používání nevhodné obuvi - otlaky, oděrky, puchýře. Pravidelná péče pedikéra přispívá k zachování zdravé nohy. 

Revma a bolest nohou

"Naši lékaři a terapeuti radou a doporučením se snaží korigovat tyto chyby a pomáhají odstranit pacientům svalové dysbalance vzniklé tímto způsobem. Pacienti s revmatickými chorobami bývají často postiženi vznikem ploché nohy a proto v preventivním programu se snažíme jim pomoci radou a varovat je výběrem špatné obuvi," pokračuje Eva Ištvánková. 

Nejznámější z revmatických chorob ve smyslu postižení nohy patří revmatoidní artritida, spondylartritidy a celá skupina systémových onemocnění pojiva. Tyto nemoci se léčí nejen léky, ale také fyzioterapií nebo fyzikální terapií.

Dlouhodobá sladká depilace

K tomu, aby nohy vypadaly skvěle, je dnes samozřejmostí depilace. Pokud chloupky rostou častěji, žiletku vyměňte za vosk. Vyzkoušejte např. epilaci cukrovou pastou. Jedná se o jeden z nešetrnějších způsobů depilace, při které se chloupky vytrhnou i s kořínky.

Depilace cukrovou pastou je méně bolestivá než ta klasická. Chloupky po ní také méně zarůstají a nohy vydrží hladké až 5 týdnů. Cukrová pasta je skvělou volbou, pokud jedete na delší dovolenou. Aby byly nohy krásně jemné, použijte dva dny po depilaci kvalitní peeling nebo lufu, zabráníte tím i případnému zarůstání chloupků.

Pokud máte na nohou nehezké žilky, vyzkoušejte tzv. punčochy ve spreji.  Ty rafinovaně zakryjí drobné nedostatky pleti. Jsou ideální především v letním období, kdy je nošení klasických punčocháčů nepříjemné.

Řekněte dost celulitidě!

Celulitidy se sice jen tak nezbavíte, ale můžete ji zmírnit například vhodnou stravou. Zapomeňte však na "zázračné" krémy a gely, nejlepší je aktivní pohyb, kterým lze zbytečné hromadění tuku v podkoží zmírnit.

Během cvičení se odplavují toxiny a snižuje se tím množství nevzhledných dolíčků. Vyzkoušejte třeba Expresku - 30minutové kruhové cvičení pro ženy.  Kruhový trénink je zaměřen na svaly kritických partií, jejichž pravidelným procvičováním docílíte výrazného úbytku celulitidy. "Celulitidy se nezbavíte za pár týdnů. Jedná se o dlouhou cestu, proto by se mělo začít cvičit co nejdříve," doplňuje Petr Kořínek, ředitel společnosti Expreska.

Aby cvičení mělo efekt na zmírnění celulitidy, zkuste cvičit v kompresních punčochách. Na začátku to možná bude nezvyk, ale za chvilku o nich nebudete vědět. Cvičení také doplňujte účinnými lymfatickými masážemi. Přednost dávejte ale ruční masáží před strojovou.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  

5 kroků k pěkným nohám

Nemoci z lásky: Polibky vám mohou zničit játra

Horoskop na duben: Jak se vám povede celý měsíc?

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama