reklama
 

Používat jen olivový olej je chyba, říká Petr Havlíček

Poradíme vám, jak vybrat správné oleje a získat tím příjem prospěšných tuků do vaše jídelníčku a udělat tak něco dobrého pro své zdraví.

Foto: Isifa / Thinkstock

Nadbytečný příjem tuku ve stravě a zejména špatný poměr mezi jednotlivými druhy tuků jsou hlavními příčinami řady nemocí. Nadváha, obezita, cukrovka 2. typu - na všem se podílejí nevhodné tuky.

Výběrem správného oleje můžete významně ovlivnit příjem prospěšných tuků. S tím vám poradí odborníci na výživu Petr Havlíček a Karolína Hlavatá ve video seriálu Vím, co jím.

Dejte přednost rostlinným tukům

"Z výživového hlediska bychom měli rostlinným olejům a potravinám z nich vyrobeným dávat přednost před živočišnými tuky. Tedy častěji sáhnout po oleji nebo kvalitním margarínu než po sádle," radí dietoložka Karolína Hlavatá.

Pokud ale očekáváte, že energetická hodnota je u rostlinných tuků výrazně nižší než u těch živočišných, tak jste na omylu. Energetická hodnota je u nich zhruba stejná. 1 gram tuku nám vždy dodá 9 kcal energie. Rostlinné oleje ale našemu organismu navíc dodávají důležité mastné kyseliny, které si tělo nedokáže samo nijak vyrobit.

Ve videu se dozvíte, jak vybrat správné oleje k tepelnému zpracování a na studenou kuchyni:


Udržujte správný poměr mastných kyselin

"Podle současných doporučení by příjem tuků neměl být vyšší než 30 % z celkového denního energetického příjmu. V průměru to je 60-80 g tuku na den. Realita je však taková, že a poměr mezi jednotlivými mastnými kyselinami je nevýhodný," uvádí dietoložka.

Optimální poměr mezi esenciálními n-3 a n-6 mastnými kyselinami je 1:5, pro Českou republiku je však běžný poměr 1:30 ve prospěch n-6 mastných kyselin. Nadbytek těchto mastných kyselin působí prozánětlivě, podporuje srážení krve a celkově může přispívat ke vzniku nemocí srdce a cév.

Olivový a řepkový olej do každé kuchyně

Svým složením je řepkový olej v současnosti jedním z nejvhodnějších vůbec. Obsahuje stejně jako olivový olej především mononenasycené mastné kyseliny. Zatímco olivový olej kupujeme většinou jako panenský, tedy vhodný pro studenou kuchyni, řepkový olej je vhodný nejen pro studenou kuchyni, ale také například pro smažení. Mononenasycené mastné kyseliny v řepkovém oleji jsou totiž tepelně stabilnější.

Chybu dělají ti, kteří pro všechny účely používají výhradně olivový olej. Naopak bychom v kuchyni měli mít vždy hned několik druhů olejů zároveň.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak v obchodě vybrat správné pečivo, radí Petr Havlíček

Na co se zaměřit u sýrů, radí Petr Havlíček

Jak připravovat přílohy k jídlu, radí Petr Havlíček

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama