reklama
 

Podzimní depku vůbec nepusťte do dveří: 5 triků

Jděte aktivně proti podzimní depce: Jak ošálit mozek, aby se vám obloukem vyhnula.

Foto: Thinkstock

Stačí ohled z okna, a máme po náladě. Šedý mor nahlodává duši a otevírá dveře podzimní depresi. Stop! Naučte se na ni připravit a nepustit ji vůbec přes práh.

Splín a chmury podzimu nám odborníci obvykle radí překonat správnou stravou s vitamíny, pohybem, zdravým spánkem a dostatkem světla. To je všechno pravda a je dobré se těchto rad držet. My k tomu přidáme ještě další pětici takových, které jste možná neslyšeli.

1. Těšte se

Vždycky je na co. Příští týden bude volno, takže můžeme vyrazit - vzdálenost nehraje roli. Nemusí to být zrovna výlet do Londýna, stačí třeba vlakem do Budějovic. Další svátek nás čeká za tři týdny, pak už budou na dohled Vánoce. Ale to nakonec není tak podstatné. Důležité je najít si něco, cokoliv, co vám udělá radost. A pokud se o to budete muset aspoň zčásti zasloužit vlastními silami, tím lépe. Nová sukně, kterou si koupíte za odměnu za zvládnutý pracovní úkol (nebo za zhubnutí dvou kilogramů), vás určitě rozveselí a nabije pozitivní náladou a optimismem na další týdny.

2. Smysl pro humor

Výzkum prokázal, že muži, kteří obecně méně trpí pochmurnými náladami, často vyhledávají veselou společnost, prostě partu - ať už při sportu nebo v hospodě. Ženy by tak měly opustit své typické stěžování kamarádkám nebo maminkám a vyrazit taky mezi lidi. Pocit blízkosti a sdílení s ostatními lidmi je ostatně podle psychologů  určující pro psychickou pohodu. A smích je účinný prostředek proti stresu, protože se při něm uvolňují hormony dobré nálady endorfiny.

Doporučujeme: Vnímejte emoce z břicha, radí odbornice

Smích zmírňuje chronické bolesti, podporuje činnost krevního oběhu. Pomáhá také při terapii astmatu, migrény, bolesti zad. Při smíchu se v těle odehrává řada fyziologických procesů navozujících uvolnění: organismus produkuje více imunoglobulinu A, čímž posiluje imunitu

3. Nespěte moc

Že slýcháte přesně opačné rady? A že vůbec máte spánku málo? Začněte pravidelným režimem a uvidíte, že na ideálních sedm a půl hodiny denně si čas najdete. Nejhorší je nesmyslné ponocování, které pak doháníme, kdy se dá. Jenže válení v posteli rozkládá vůli a vede ke špatné náladě. Není náhodou, že lékaři evidují "víkendové nemoci" - migrény, epileptické záchvaty, nástup infekcí. Rozvolněný režim ovlivní psychiku a ta pak "položí" i tělo.

4. Klid, prosím

Studie zjistily, že pobyt v hlučném prostředí má negativní důsledky, jako je nespavost, bolesti hlavy, zvýšená náladovost (nemluvě o nevolnosti, žaludečních vředech, vyšším krevním tlaku apod). Dopřejte uším, mozku a vůbec celému tělu koupel v blahodárném tichu. Osvěží vás a nabije energií. Znamená to aspoň občas vynadat sluchátka z uší, vypnout rádio nebo televizi, které stejně vnímáme jen jako kulisu, aniž bychom poslouchali, a tak z nich vlastně máme jen ten neustálý hluk. Totéž platí o telefonech a facebooku.

5. Vsaďte na vodu

Už vypití sklenice vody působí symbolicky jako uklidnění a odplavení smutku a napětí. Špatné myšlenky ještě lépe odnese, když si opláchneme obličej a předloktí. Sprcha nebo koupel pak odnese pryč i ty poslední stopy negativismu. Berte je jako svého druhu meditaci.

S odplavením chmur souvisí především tzv. duševní hygiena. Lidský mozek se totiž dá ošálit. Pokud mu budete dodávat vhodné podněty, spustí produkci serotoninu a vy se budete cítit šťastnější, i kdyby se jinak ve vaší situaci nezměnilo nic.

Tady je pár dobrých zásad:

  • Považujte problémy za příležitosti k příštím úspěchům, nebo alespoň rozdělte jeden problém na více řešitelných částí.
  • Neberte si všechno osobně.
  • Na každý problém není jen jedna správná odpověď
  • Svět není dokonalý.
  • Některé věci hoďte za hlavu.
  • Každá potíž jednou přejde.
  • Zažeňte negativní myšlenky.
  • Kontrolujte sebe, ne ostatní.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

7 věcí, které vedou k depresi. Dejte si na ně pozor

Češi a hygiena: Jaké místo držíme v porovnání s Evropou

Luxujete v noci ledničku? Tady jsou rizika!

 

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama