reklama
 

PMS je stav "na zabití": Trpět ale nemusíte

Nálada, že byste někoho zabily, chuť na sladké a smažené a bolest v podbřišku. Několik dnů před menstruací můžete trpět premenstruačním syndromem, který postihuje dívky do 15 let i ženy ve stresu.

Foto: iStock

Jak PMS vzniká, ještě nikdo moc neví. Ovlivňují ho totiž nejen hormony, ale i genetika a hlavně životospráva. Projevy zhoršuje, pokud pijete více kávy, alkohol, máte stres a chybí vám vitaminy.

Průběh PMS se u každé ženy různí, a to právě na základě genetických předpokladů či životosprávy. Projevy většinou začínají 3 až 5 dnů před menstruací, ale v některých závažnějších případech lze příznaky syndromu zaznamenat i 10 až 14 dní před začátkem krvácení. S prvním dnem menstruace pak symptomy většinou postupně mizí.

Viróza každý měsíc

V období PMS některé ženy zadržují vodu v těle, mají napjatá a citlivá prsa či otoky končetin, především nohou. Jiné zase trápí bolesti v podbřišku, zvýšená plynatost nebo extrémní chuť na sladké či na jídlo obecně. Většinou se k tělesným projevům přidávají i ty psychické. Můžete být náladové, někdy špatně spát. Některé projevy PMS můžete zaměňovat za virózu nebo střevní infekci. Ani zácpa, průjem nebo bolest hlavy totiž nejsou výjimečné.

Kdo je nejohroženější?

PMS se častěji objevuje u mladých dívek ve věku 12 až 15 let, které začínají menstruovat. Dívky na hormonální změny reagují výraznějšími projevy syndromu, tato forma ale poměrně brzo ustupuje. V dospělosti se příznaky PMS objevují spíše u žen s nedostatkem pohybu či nevhodnou výživou a u těch trpících zejména nedostatkem železa. Pokud trpíte psychickými problémy a úzkostí, budete také k PMS náchylnější.

Jaké je řešení?

Začněte u výživy a zapomeňte na drastické diety nebo přejídání se. Doplňujte hladinu minerálů (zvlášť hořčík a vitamin B6). Důležité je zařadit do běžných aktivit více pohybu, vyhýbat se stresu i nadměrné konzumaci kofeinu a alkoholu.

reklama

Komerční tip

reklama