reklama
 

Ochrana očí před sluncem: Jak vybrat sluneční brýle?

Chránit oči před účinkem slunce můžete i bez brýlí. Víme, jak na to! 

Foto: Park Hostivař

Taky nesundáte sluneční brýle ani o půlnoci, protože vám tenhle nutný módní doplněk a ukazatel společenského statusu prostě sluší? S příchodem teplých a slunečných dní bychom však neměli zapomenout na jejich původní účel - ochranu očí. Vyberte si dobře!

Základním požadavkem na sluneční brýle je kvalitní ochrana před UV zářením, které má škodlivé účinky na oční čočku i rohovku. Už krátkodobý pobyt na slunci  může způsobit zánět rohovky (fotokeratitidu). Oční čočka je jednou z mála částí lidského těla, která nemá schopnost regenerace. Stejně tak si můžete nevratně poškodit i sítnici.

Tmavá skla slunečních brýlí mohou škodit

Zvláště nebezpečné jsou UV paprsky, které se odrážejí od reflexních povrchů, jako jsou sníh, voda, písek nebo hladký chodník. A kupodivu nejnebezpečnější jsou ne za poledne, kdy je slunce nejvýš, ale po ránu či v pozdním odpoledni, kdy dopadají šikmo.

UV záření není jen jedno. Používejte proto pouze brýle, které vás spolehlivě ochrání před oběma druhy - UVA i UVB.  To ovšem nepoznáte podle tmavého zabarvení skel. Naopak, tmavší skla bez skutečného filtru napáchají víc škody, protože zastíněné oko "snese" víc záře a víc se jí vystaví, a to bez ochrany.

Doporučujeme:  7 jídel pro váš bystrý zrak

Správnou úroveň UV filtru poznáte podle označení  UV 400 nebo ´cat.´ a příslušné číslo od 0 do 4. UV 400 znamená, že brýlové čočky absorbují UV záření s vlnovou dékou 400 a méně nanometrů. Kupodivu tento filtr mohou mít i čiré brýle.

Nekupujte brýle bez označení

Pamatujte na to, že nálepka s údajem na brýlích za pár šupů může beztrestně říkat cokoliv... Rozumnější je proto vybírat brýle u prodejců, kde k nim dostanete i certifikát. Filtr vašich brýlí si můžete nechat změřit v optice, kde navíc dnes seženete také kontaktní čočky "s ochranou".

Náš tip: Co nás připraví o zrak?

Kompletní ochranu zdraví našich očí a také citlivé pokožky okolo nich poskytují větší typy brýlí. Měly by dosahovat až k lícním kostem. Brání tak například tvorbě vrásek a stíní zrak z různých úhlů.

Jaká skla při řízení auta?

Pamatujte také, že zabarvení čoček může ovlivnit vnímání barev, na což je důležité myslet především tehdy, pokud používáme brýle při řízení auta.  Právě pro řidiče jsou vhodné čočky s polarizačním filtrem, které do řidičova oka propustí jen některé sluneční paprsky, takže brání oslnění.  Dokážou minimalizovat odlesky světla například na vodní hladině a jsou tak vhodné i pro použití při různých sportovních aktivitách.

Obzvláště citlivé jsou oči na UV záření ve spojení s chladným větrem či sněhem. To může mít za následek dočasné příznaky, jako je bolest, zarudnutí očí, pocit cizího tělíska (obtěžující pocit písku v očích), světloplachost a nadměrné slzení.

Slunce může popálit sítnici

"Nekoukej do slunce, oslepneš," strašily nás babičky a kupodivu měly pravdu. Při přímém pohledu do slunce je intenzita světla dopadajícího na sítnici tak vysoká, že může dojít k vypálení díry. Bolest přitom nepociťujeme, poškození se pozná až za několik hodin.

Do dvou týdnů se v popáleném místě vytvoří jizva, která pak spolu se zhoršením vidění přetrvává celý život a nedá se vyléčit ani odstranit. Ne nadarmo dostal  loni recesistickou cenu českých vědců Bludný balvan za matení veřejnosti autorka tvrzení, že upřený pohled do Slunce bez ochrany vylepšuje zrak. 

Příčinou poškození zraku při přímém sledování slunce je tepelné poškození sítnice v místě neostřejšího vidění - ve žluté skvrně. Díky žluté skvrně neboli makule, která má průměr jen 1,5 mm, v centrální část sítnice vidíme ostře, můžeme řídit auto, rozeznávat obličeje nebo číst. Právě v ní jsou obsaženy účinné antioxidanty, které vychytávají a zneškodňují volné radikály poškozující sítnici a působí tak jako "vnitřní" sluneční brýle.

Vyzkoušejte sluneční brýle "zevnitř"

Jde především o lutein a zeaxanthin, které chrání sítnici před negativními vlivy okolního prostředí - před poškozením vlivem UV záření ze slunce, počítačů a televizorů. Další důležitou ochranou buněk fotoreceptorů v sítnici jsou omega-3 mastné nenasycené kyseliny, které rovněž působí jako antioxidanty a zejména snižují riziko zánětu sítnice.

Tyto antioxidanty lze oku dodávat i prostřednictvím doplňků stravy. Například visilut obsahuje kromě těchto prospěšných látek i aescin a vitamin E. Aescin má protizánětlivé účinky, snižuje prostupnost kapilár a zvyšuje pružnost cévních těl jak v oku, tak v celém organismu. Potlačuje také tvorbu otoků. Vitamin E, nejdůležitější antioxidant v těle, chrání buňky před oxidačním stresem a účinky volných radikálů.

Množství luteinu a zeaxanthinu v oku se však společně s věkem a dalšími negativními vlivy snižuje. Tímto častým problémem jsou tak ohroženi lidé nad  50 let, kuřáci, ženy po menopauze, lidé vystavení vlivům znečištěného životního prostředí a ti, kteří mají ve stravě nízký podíl zeleniny. V počátku tohoto onemocnění nastává pomalý úbytek vidění a časem může docházet až výpadkům zorného pole.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 rad pro unavené oči

Ročně se upije 300 Čechů. Pomůže nová léčba?

Velký horoskop na květen: Co vás čeká v měsíci lásky?

Božská Taylor a vyzývavá Selena. Jinak byly ceny AMA přehlídkou divnosti | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama