reklama
 

Naučte se meditovat: Opravdu vám to pomůže uvolnit se

To, že žijeme v uspěchané době, víme všichni. Všichni také víme, že to není úplně ideální stav. Že by bylo asi dobré, umět se na chvíli zastavit a „vydechnout“. Jenže jak na to? To vám prozradí blogerka Lenka Wernerová.

Foto: iStock

Každé narození provází první nádech. A po nadechnutí následuje zase výdech. Dýchání je pro mě symbol života. Proto se dětem foukají bolístky. Náš dech léčí, přináší totiž život.

Jenže paradoxně hodně z nás dýchat prostě neumí. Dýcháme povrchně. Když foukáte svým dětem odřená kolena, také se u toho přece nadechnete víc než obvykle v kanceláři u stolu. Schválně si to teď zkuste.

Ne nadarmo se při stresových situacích říká "zhluboka se nadechni a vydechni" nebo, že bychom si měli umět vydechnout, ostatně jak píši v úvodním odstavci. Hluboký nádech do břicha a vydechnutí ústy bychom měli provozovat denně. A nejlépe u toho mít zavřené očích a sedět v klidu. Říká se tomu meditace.

Proč meditovat?

Meditace nás dostává do vnitřního hlubokého klidu, učí nás soustředit své myšlenky na věc, kterou se chceme zaobírat, propojuje našeho ducha s tělem. Četla jsem a sama provozuji meditaci, kde se soustředím na hluboký nádech do břicha a výdech (a tím pádem omezuji cestování myšlenek tam, kam nechci - třeba na to, co se mi nepovedlo nebo co náročného mě čeká). V knize "Mnich, který prodal své Ferrari" jsem zase četla o meditaci, kdy se soustředíte na květ růže. Jestli si říkáte, co je to za nesmysl, tak jen pro vysvětlení, že jde zase jen o techniku, která vás naučí soustředit svou pozornost na činnost, kterou právě děláte. Nikdo přece nechce přemýšlet nad věcmi, které v nás vyvolávají strach a stres. Být pánem svých myšlenek je přeci skvělá dovednost.

Mindfulness a děti

Možná jste už zaslechli něco o pojmu mindfulness. Jedná se o psychologický proces, který má za následek bdělou pozornost, všímavost, soustředění se na přítomnost. Jinými slovy se tak dají popsat i mnou výše uvedené meditační techniky. A pozor, můžete to dělat i se svými dětmi. Nevědomky jsem si uvědomila, že ho jako maminka vlastně také provozuji. Při procházce nebo při cestě ze školky si všímáme, kde a co kvete, kolik aut je červených, jak voní šeřík a jak růže. V tu chvíli mi v hlavě nenaskakují žádné resty z minulého dopoledne, emaily ani nákup, který musím večer udělat. Naprosto si užívám přítomný okamžik a šťastný výraz naší dcery, která je rázem klidnější a soustředěná na příjemné věci.

Lenka Wernerová

Lenka Wernerová

Zakladatelka módního a lifestylového blogu Ze Života Ženy (www.zezivotazeny.cz), který začala psát na mateřské. Svými módními outfity, kosmetickými tipy a pozitivním přístupem k životu se snaží inspirovat maminky a všechny ženy,  které v rodinném a pracovním shonu chtějí myslet také samy na sebe. Je milovnicí Coco Chanel a jejího nesmrtelného klasického stylu. Objevujte s ní nadčasové kombinace a kouzlo každého dne, který, jak říká, stojí za to prožít s úsměvem a stylem.

Žít teď a tady

Minulost neovlivníme, budoucnost je daleko. Jediné, na čem záleží, je přítomnost. Čím klidnější je přítomnost, tím hezčí může být budoucnost (ať už ta co, přijde za pět minut nebo za pět let). Meditace přináší klid, přináší soustředěnost a tím pádem i přítomnost. Pomůže vám reagovat klidněji na stresové situace a přispěje k lepšímu prožitku přítomných okamžiků. Zkuste si hned dnes večer nebo brzy ráno sednout do tureckého sedu, zavřete oči a vnímejte váš dech, jak vám nafukuje bříško a vydechněte. Nadechněte, vše dobré a vydechněte vše, co nechcete, aby se vám dělo.

reklama

Komerční tip

reklama