Naděje pro bezdětné: Vědci našli přepínač plodnosti

Vědci identifikovali bílkovinu, která je zodpovědná za mnoho případů ženské neplodnosti a opakovaných potratů, jejichž příčina nebyla doposud známá.

Těhotná
Těhotná | Foto: Profimedia.cz

Tento enzym je ve zvýšené míře produkován u neplodných žen v průběhu menstruačního cyklu, kdy se děloha připravuje na zahnízdění oplodněného vajíčka.

Aby lépe pochopili jeho funkci, pozorovali vědci na myších, je-li enzym bez přestání aktivní. Některé z genů, které jsou normálně v děloze přítomné, zmizely. Docházelo k problémům s plodovou vodou a embryo samotné nebylo schopné se v děloze zachytit a vyvíjet.

Pokud nebyl daný enzym produkován vůbec, sice došlo k uchycení a zahnízdění oplodněného vajíčka, ale později docházelo ke krvácení, zpomalení růstu embrya a nakonec k potratu. A ukázalo se, že hlavním důvodem je zejména velká citlivost k poškození kyslíkovými radikály.

Jak je důležité býti regulován

Onou bílkovinou je SGK1, enzym, který reguluje další bílkoviny tím, že na ně "navěšuje" fosfor. Tím mění jejich stavbu a v důsledku toho i aktivitu nebo umístění.

V případě SGK1 bylo zjištěno, že hraje významnou úlohu zejména v odpovědi buňky na stres.

Avšak vysoké hladiny této bílkoviny jsou spojeny s některými onemocněními, ať už se jedná o vysoký tlak nebo diabetickou nefropatii. Ukazuje se tak, že je nezbytné velmi přesně regulovat jeho množství v danou chvíli a na daném místě.

Profesor Jan Brosens z Imperial College London, který celou studii vedl, řekl agentuře Reuters, že v budoucnu by u žen, které mají problémy s otěhotněním, mohla být před provedením umělého oplodnění podána látka, která by SGK1 blokovala.

Další možné využití tohoto objevu je na poli antikoncepce - látka zvyšující hladinu tohoto enzymu by tak mohla účinně zabránit případnému otěhotnění.

Naděje pro neplodné

Madhuri Salker, další člen výzkumného týmu, agentuře  Reuters řekl, že právě náchylnost děložní sliznice k buněčnému stresu (způsobená nízkou hladinou SGK1) vysvětluje příčinu opakovaných potratů u některých žen.

"V budoucnu bychom tak pomocí biopsie děložní sliznice mohli zjistit, jaké potenciální komplikace mohou přijít, a ženy by tudíž mohly být léčeny ještě před otěhotněním."

Výsledky studie publikované v časopise Nature Medicine tak představují slibnou naději pro mnohé z neplodných párů.

Jejich počet se v České republice odhaduje na 15 %. Přibližně u třetiny z nich je problém na straně muže; stejný podíl potom připadá i na ženy. Třetí třetinu pak představují páry, u nichž jsou problémy u obou partnerů, nebo jsou neznámé.