reklama
 

Metabolic Balance: Úspěšná metoda hubnutí, která respektuje vaši individualitu

S metodami na hubnutí jako by se roztrhl pytel. To, co jednomu funguje, jiného zradí. Vždy je třeba hledat svůj způsob, vlastní cestu k úspěchu. O tom, jak funguje hit posledních let, program Metabolic Balance, jsme si povídaly s ředitelkou programu Ivanou Büttner.

Foto: iStock

Metabolic Balance je jeden z aktuálně trendy hubnoucích programů. Mě na něm ale zaujalo, že v sousedním Německu úspěšně funguje už 20 let. Jak a na jakých základech, jsem vyzpovídala výkonnou ředitelku Metabolic Balance Ivanu Büttner.

S programy, které se prezentují podobně jako Metabolic Balance, se v posledních letech roztrhl pytel. Mohla byste čtenářům vysvětlit, v čem je MB jiný?

Máte pravdu, programů je spousta a je těžké se v tom zorientovat. MB je jedinečný tím, že skutečně respektuje individualitu každého jedince a jeho metabolismu. Neurčujeme krevní skupiny nebo metabolické typy - to je pro nás nedostatečná individualizace. Každý jídelní plán Metabolic Balance je jiný, stejně jako je jiný každý jeden z nás. Program zohledňuje nejenom 36 krevních hodnot, ale i případná onemocnění a léky, které klient bere, stejně tak alergie a nesnášenlivosti anebo averze vůči určitým potravinám.

Jedinečné je i dynamické rozdělení do čtyř fází: přípravné, která trvá dva dny, přísné, která trvá nejméně 14 dnů nebo tak dlouho, než klient dosáhne stanoveného cíle, pak následuje třetí, tzv. přechodová fáze a na ni navazuje fáze čtvrtá, udržovací. Ta by měla být prakticky trvalou změnou stravovacích návyků.

Každá ze čtyř zmiňovaných fází je jinak přísná, jako červená nit se ale celým programem táhne osm pravidel Metabolic Balance. Ta by měl každý dodržovat nezávisle na tom, v jaké fázi se zrovna nachází. To je, myslím, taky jedinečný rys programu.

Program vznikl v Německu před úctyhodnými 19 lety, jaký byl jeho vývoj?
Neobvyklé, že? Většina stravovacích programů má krátký život. Expulzivní nárůst popularity, obrovská vlna zájmu a najednou - jako když praskne bublina - ticho po pěšině. To se opravdu programu Metabolic Balance nestalo. Je pravda, že v Německu prošla někdy v letech 2005-2009 silná vlna Metabolic Balance, ale i po jejím odeznění je stále program MB aktuální. Jediným vysvětlením je pro mne to, že program nestaví na nějakých trendech, ale na vědeckých podkladech, že se neustále aktualizuje a rozšiřuje o nové poznatky, výsledky studií a výzkumů. Není statický, za těch 19 let máme již čtvrtou verzi jídelních plánů a jdeme s dobou. V nejbližší době bude spuštěna i nová aplikace pro chytré telefony.

Obdivuhodný je i vývoj ve světě - za posledních 10 let Metabolic Balance expandoval prakticky do celého světa, samozřejmě po celé Evropě, ale i do USA, Afriky, Austrálie, arabských emirátů, Vietnamu atd. A to se pak v plánech objeví třeba i hadi nebo hmyz, pokud jsou v dané zemi běžnou součástí jídelníčků.

8 pravidel Metabolic Balance

8 pravidel Metabolic Balance

  • jíst pouze třikrát denně
  • pauza minimálně pět hodin mezi jídly
  • nejíst po deváté hodině večerní
  • nejíst déle než hodinu
  • každé jídlo začít bílkovinou
  • v jednom jídle dodržet vždy jen jeden druh bílkoviny
  • ovoce konzumovat až na závěr jídla jako dezert
  • pít doporučené množství vody nebo i více

Když k vám klient přijde poprvé, jak návštěva probíhá, co vše je nutné o něm zjistit?
Nejprve je nezbytně nutné, aby klient věděl, co na něj čeká a co ho nemine. Musí být připraven udělat změnu v dosavadním stravování, a to nejlépe trvalou. Způsob dosavadního stravování ho dostal tam, kde v tuto chvíli je, a do situace, kterou chce změnit, ať už je to nadváha, nebo zdravotní obtíže. Když někdo není ochoten vzdát se svačinek, sladkostí, přechodně i alkoholu a pití kávy mezi jídly, není pro něj program vhodný.

Takže jako první je důkladný informační pohovor, na něj navazuje obsáhlá anamnéza, měření, vážení, analýza tělesného složení a zprostředkování laboratorního vyšetření vzorku krve. To se provádí v biochemických laboratořích a skládá se ze 36 parametrů. Pak už máme k dispozici všechny potřebné informace a můžeme vystavit individuální jídelní plán.

Jak takový individuální plán na míru vypadá, můžete ho pro představu nastínit?
Jak jsem již uvedla, program se skládá ze čtyř fází. Ta přípravná trvá dva dny a slouží k přípravě na plánovanou změnu. Následná přísná fáze je "srdcem" programu. Trvá nejméně 14 dnů. Klient obdrží pro sebe sestavený jídelníček skládající se ze tří návrhů pro snídani, oběd i večeři - s konkrétním udáním hmotnosti jednotlivých potravin. Do tohoto "zrcadla" si pak dosazuje potraviny z jeho individuálního seznamu. Jeho součástí je výběr druhů zeleniny, bílkovin, jako třeba maso, sýry, ryby, luštěniny, tofu. Dále seznam obsahuje druhy pro něj vybraného ovoce a nezanedbatelnou roli hrají i kvalitní tuky.

Důraz klademe na potraviny co nejméně zpracované a upravené, bez přidání chemických přísad, aromat, sladidel, ztužených tuků a dalších našemu tělu cizích látek. Nedílnou součástí je dostatečné množství vody a každý klient má povinně jedno jablko denně. Žádné doplňky stravy ani speciální potraviny - pouze suroviny v přirozené podobě, upravené běžným způsobem. To je pro nás zásadní.

Ve chvíli, kdy se klient přiblíží svému cíli, přechází do třetí, tzv. přechodné fáze. Zde začíná zavádět do jídelníčku potraviny, které doposud neměl v plánu, a postupně může navyšovat porce. Na třetí fázi navazuje fáze udržovací, která by měla vlastně být trvalou změnou stravovacích návyků s tím, že se klient naučil sám rozpoznat, jak často si může dovolit vybočení z pravidel, co jíst a čeho se raději vyvarovat.

Je pro klienta změna, kterou musí na počátku programu udělat, velkým šokem?
Přijde na to, na co byl klient předtím zvyklý. Změna to skutečně může být zásadní a pro někoho je vstup do programu těžký, to nepopírám. V programu jíme třikrát denně, to je pro hodně lidí překvapivé a mají obavu, že budou mít hlad. U tří jídel denně je nesmírně důležité, jaká je stavba jídelníčku. Jen tehdy, když máme v jídelníčku dostatek bílkovin, tuků a sacharidy s dlouhým řetězcem, které nezvyšují drasticky hladinu cukru v krvi a potažmo produkci inzulinu, nedochází k návalům vlčího hladu. To je zásadní. I pravidelná konzumace zeleniny a bílkovin je pro některé klienty nezvyklá.

Ale to, jak tělo reaguje na změnu, jak se klient cítí, jak hezky hubne a zlepšuje se jeho energie, spánek, zdravotní stav - to je pro většinu klientů dostatečnou odměnou za vynaložené úsilí. Spousta z nich ale říká, že jim změna od prvního dne absolutně vyhovovala a byli s ní naprosto v pohodě.

Kolik návštěv u vás musí proběhnout a jak dlouho doporučujete se programem řídit, aby měl nějaký efekt?
Osobní schůzky s poradcem jsou zásadní a nedílnou součástí programu a doporučuji každému, aby je opravdu do poslední využil. Mělo by jich být nejméně sedm. Nejde jen o pouhé zvážení a změření, ale o konzultaci aktuálního průběhu, podpoře během případných krizí, předání receptů, tipů na výběr potravin a v neposlední řadě i o zprostředkování informací o důležitosti pitného režimu, o metabolismu, živinách, vhodných sportovních aktivitách atd.

Jaká je cena celého Metabolic Balance programu?
Cena programu se pohybuje od 10 000 Kč výše - podle toho, co poradce nabízí za služby. Je to ale jednorázová investice, nemusíte už kupovat žádné koktejly, doplňky stravy či procedury. To si hodně lidí neuvědomuje, že když vydávají pravidelně a dlouhodobě menší částky za různé hubnoucí produkty, kterých je na trhu nespočet, v konečném důsledku se dostanou na částku i výrazně vyšší. Nehledě na to, že mne zaráží, jak lehce lidé utratí 20 000 i více za dovolenou u moře nebo tisíce za opravu auta, a na druhé straně, jak těžko vydávají peníze za své zdraví. Tohle nastavení by se mělo změnit - ušetřilo by to kromě jiného  i spousty peněz zdravotním pojišťovnám.

Co jojo efekt - dostaví se, když se klient přestane řídit vašimi pokyny? Je nutné se k programu vracet, nebo ho dokonce držet celý život?

Je překvapivé, že si klient může dovolit většinou relativně dost "hřešení", v tom je výhoda programu. Metabolismus během absolvování programu upraví a stabilizuje. Pokud ale někdo začne jíst tak, jak jedl před vstupem do programu, nemůže samozřejmě počítat s tím, že si dosažené úspěchy udrží - to ale nesmíme zaměňovat s jojo efektem, to by bylo zavádějící.

Jojo efekt vzniká tehdy, když tělo při redukci hmotnosti nedostává dostatek bílkovin a odbourává místo tukové tkáně svalovinu. Tělo má takzvanou proteinovou paměť a ve chvíli, kdy nemá dostatek proteinů, nepřestane nám posílat signály, které nás nutí jíst více, tak dlouho, než se depo bílkovin opět naplní. Mezitím se bohužel naplní zásoby tuku mnohem rychleji. Proto je nesmírně důležité monitorovat u klienta během redukce úbytek svaloviny a případně upravit složení jídelníčku. Takže pokud někdo nadále dodržuje zásady programu a občas vybočí z pravidel, nemusí mít z jojo efektu strach.

Obsáhlá studie, která proběhla v roce 2010, prokázala, že účinnost a udržitelnost programu je v přímé úměrnosti s tím, kolik pravidel Metabolic Balance klient dlouhodobě dodržuje.

 

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama