reklama
 

Které země mají nejzdravější kuchyni?

Jezte jako v Japonsku nebo Itálii a minimalizujte riziko onemocnění civilizačních chorob.

Foto: Thinkstock

Vzhledem k neustálému pokroku lékařské vědy se délka života na celém světě zvyšuje a populace nezadržitelně stárne. Často ale přichází s věkem zdravotní obtíže jako je například cukrovka, kardiovaskulární onemocnění nebo Alzheimerova choroba.

Předcházet zdravotním komplikacím se podle mnohým studií dá samozřejmě vhodnou stravou. Při příležitosti Dne světového zdraví web britského deníku The Independent sestavil seznam pěti nejzdravějších kuchyní z celého světa, které snižují riziko onemocnění cukrovkou, nemocí srdce nebo demence. 

1) Středomoří

Celá řada odborníků považuje za jednu z nejzdravějších právě středomořskou gastronomii. Konzumace čerstvého ovoce a zeleniny, celozrnných obilovin, ryb a olivového oleje zlepšuje zdraví v mnoha ohledech.

Podle britských odborníků na diabetes je pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění prokazatelně nejvhodnější středomořská strava, a to především díky konzumaci extra panenského olivového oleje, jehož nejznámější předností je snižování hladiny cholesterolu v krvi.

2) Japonsko

Jedním ze základních kamenů japonské gastronomie je samozřejmě rýže. A přestože stále existují lidé, kteří v kvalitu této suroviny nevěří, odborníci ji doporučují a odkazují se při tom na jeden velmi důležitý fakt. Podle Světové zdravotnické organizace se totiž Japonci dožívají v průměru 83 let, což je nejdelší průměrný věk na světě. 

O zdraví svých obyvatel se ale velmi aktivně stará i sama japonská vláda. Například v roce 2005 vydala seznam doporučených potravin s nízkým obsahem nasycených tuků a zároveň s vysokým podílem sacharidů získaných z rýže a zeleniny. 

3) Severské státy

Jak ukázala nedávná studie zveřejněná v The American Journal of Clinical Nutrition je kuchyně severských národů (Norsko, Švédsko, Dánsko) kvalitativně srovnatelná s výhodami té středomořské. Strava založená na konzumaci žitného pečiva, tučných ryb, šípků, kořenové zeleniny a mléčných výrobků snižuje procento zánětů a zajišťuje vhodnou prevenci onemocnění tlustého střeva.

4) Západní Afrika

Vyhlášenou japonskou kuchyni podle studií ale trumfne stravování populace v Západní Africe. Lidé v Mali, Čadu, Senegalu či Sierra Leone se stravují velmi zdravě. Mezi tradiční suroviny patří například rýže jollof, ovoce, zelenina, ryby, sladké brambory nebo čerstvé maso. 

Tamní strava obecně obsahuje méně kalorií a snižuje tak procento obezity a rovněž cukrovky. Odborníci sice upozorňují na zvýšené riziko podvýživy. Nicméně dodávají, že především obyvatelé Spojených států a velké Británie se měli touto stravou inspirovat a ve svých jídelníčcích eliminovat především polotovary...

5) Francie

Francouzská gastronomie se stala předmětem dlouhodobého zkoumání. Odborníci se především dlouhodobě pozastavovali nad faktem, jak může národ, který konzumuje potraviny s vysokým podílem tuků zároveň vykazovat nižší procento kardiovaskulárních onemocnění stejně jako nižší procento výskytu obezity. A potvrdilo se, že klíčem k rozuzlení je především množství, které Francouzi zkonzumují.

Zatímco pařížské restaurace podávají jídlo o průměrné hmotnosti 277 gramů, tak například v americké Philadelphii si zákazníci pochutnávají na porcích o 346 gramech. Vědci rovněž poukázali, že jíst skutečně kvalitní jídlo, může zahnat i přejídání.

Francouzská kuchyně ale skrývá samozřejmě i řadu dalších výhod, a to vhodný výběr ingrediencí v podobě ovoce, zeleniny, ryb a celozrnných obilovin a samozřejmě velmi vhodných tuků v podobě zmiňovaného olivového oleje.

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama