reklama
 

Klimatizace: Každý ji používá, málokdo s ní umí zacházet

Počasí si s námi hraje a v létě musíme mnohdy čelit tropickým teplotám, na které nejsme zvyklí. Větrat se nedá a většina z nás trpí. Jak se ochladit?

Foto: Thinkstock

Tropy u vody zvládáme bez problémů, ale doma nebo v zaměstnání nás ubíjejí. Lékaři opakovaně varují, že ve vedrech musíme pít dostatečné množství tekutin, omezit procházky a vyvarovat se zátěže. Jenže to mnohdy nestačí - v uzavřených místnostech se potíme a jsme bez nálady a bez energie.

Neochladíme se pořádně ani v noci. Vysoké teploty navíc velmi zatěžují organismus. Tělo na ně reaguje zrychlením krevního oběhu, zvýšením tlaku a pocením. Potem ztratíme až litr vody za den, krev houstne a to je pro organismus nebezpečné. Srdce musí k zachování krevního oběhu vynaložit větší množství energie, které se pak nedostává pro výkon duševních funkcí. Horko také snižuje soustředění a schopnost přesně vnímat, zpomaluje rozhodování a reakce. Co s tím? 

Řešením je klimatizace, která už není nedostupným luxusem. Ne vždy ale představuje jen výhody. Může dokonce škodit zdraví, hlavně když není kvalitní, dobře nastavená, nebo ji nepoužíváme správně. 

Pozor na teplotní šok

Málokdo totiž dodržuje doporučení lékařů, podle kterých by rozdíl mezi venkovní teplotou a vzduchem v klimatizované místnosti měl být pět až  sedm stupňů. Jestliže tedy máme venku 35 °C, pak by na termostatu mělo být ideálně nastaveno 29 °C. Ve skutečnosti by teplota měla být ještě o dva nebo tři stupně vyšší - to proto aby organismus neutrpěl šok v důsledku příliš velkých tepelných rozdílů.

Vznikají angíny a opakovaná onemocnění horních cest dýchacích, zhoršují se alergie a mohou se objevit i astmatické záchvaty. Výjimkou nejsou ani bolesti hlavy a kloubů, slzení očí nebo zablokování páteře. Nejcitlivější jsou v tomto ohledu děti a starší lidé.Pokud je klimatizace nastavena na příliš nízkou teplotu, před tím, než se z chladné místnosti vydáte do rozpálených ulic, setrvejte aspoň chvíli na neklimatizované chodbě a napijte se minerálky. Předejdete tak teplotnímu šoku.

Cestujete-li autem, nikdy si nenastavujte klimatizaci na maximum. Pokud venku panují horka, může u vás při vystupování nastat dokonce kolaps oběhového systému. Při delších cestách se doporučuje auto postupně vychladit a pak, když se budete blížit k cíli, zase teplotu pozvolna zvyšovat.

Jak předejít problémům?

Možná to nevíte, ale v klimatizovaných místnostech hrozí také tloustnutí. Nepřirozený chlad totiž vyvolává chuť k jídlu, zatímco vedra ji podprahově brzdí. Vyhýbat se klimatizaci ale nemusíte. Stačí, když budete dodržovat několik zásad. V zaměstnání se společně s ostatními kolegy dohodněte na jejím optimálním nastavení.

Pamatujte, že musíte také dostatečně pít, ideálně obyčejnou vodu, minerálku nebo zelený čaj. A protože klimatizace vysušuje i pleť a vlasy, ve vedrech zapomeňte na make-up nebo na pudr, které vysušují. Naopak používejte ve větší míře hydratační krémy a tělová mléka, abyste pokožce dodali ztracenou vláhu. Na obličej naneste nejprve hydratační krém a poté denní pečující emulzi s vyšším ochranným faktorem. Pomoci může i vodní rozprašovač, který si několikrát za den aplikujte na odhalené části těla a na obličej. Při odlíčení pleti dejte pozor na agresivní přípravky s obsahem alkoholu, které nadělají více škody než užitku.

Myslete ale na to, že klimatizace nenahradí přívod čerstvého vzduchu, proto nezapomínejte pravidelně větrat. Nahromaděný klimatizovaný vzduch totiž způsobuje únavu, ospalost a pocity vyčerpání.

Pamatujte: 

  • rozdíl mezi teplotou venku a uvnitř klimatizované místnosti nemá být větší než 5 až 7 ° C, jinak vám hrozí nachlazení, rýma a bolesti hlavy
  • prostředí, které je pro nás přijatelné, má optimální vlhkost vzduchu 40 až 60 procent, funkce odvlhčování, kterou klimatizace mají, ji dokáže v krátké době zajistit.

Několik rad, když klimatizace chybí:

  • hodně pijte, ale vyhýbejte se chlazeným a slazeným nápojům
  • krátce a intenzivně větrejte
  • pokuste se rozhýbat vzduch pomocí ventilátorů – nesmí být ale namířené přímo na vás
  • dělejte si častější pracovní přestávky
  • často měňte rytmus práce a druh činnosti
Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama