reklama
 

Kdy je lepší se vůbec nemalovat? Kosmetika škodí očím

Zanést si infekci do oka je bohužel snazší, než si myslíte. Na které kosmetické přípravky je dobré si dát pozor?

Foto: Thinkstock

Pro krásu se prý musí trpět, ale s dodržováním starých pořekadel to nepřehánějte. Dekorativní kosmetika může způsobit alergické reakce, pálení, začervenání nebo otoky očí. A v některých případech dokáže i poškodit zrak.

Jak stará je vaše řasenka? Pokud žmolkovatí, měla by letět hned. Víc než půl roku, ale raději jenom čtvrt, jí ale stejně nedávejte. Po této době se látky v ní obsažené začnou rozkládat a stanou se živnou půdou mikroorganismů. Maximálně tři měsíce by si u vás v kosmetické taštičce mohly pobýt tužka na oči a linky. Stíny vydrží šest měsíců až dva roky - suché déle než krémové. Nejdéle se můžete spolehnout na konturovací tužku - ta má životnost až tři roky.

Ze starých líčidel se dá i oslepnout

"Zlobit" vás mohou totiž nejen chemikálie, obsažené v líčidlech, ale bakterie, které se v nich během času začnou množit. Pokud se zkažený přípravek použije v citlivé oblasti oka, může se rozvinout infekce. Medicína zná dokonce několik vzácných případů, kdy ženy po závažné infekci způsobené kosmetikou dočasně nebo i trvale osleply.

Doporučujeme: Kosmetika z ropy ve vaší koupelně: Jak vás ničí?

"Pokud se po nějakém kosmetickém přípravku objeví známky podráždění očí, je nutné přestat ho ihned používat. V případě alergické reakce je dobré oči okamžitě vypláchnout vodou, případně vykapat umělými slzami. Pokud podráždění neustupuje, měla by žena navštívit očního lékaře," doporučuje MUDr. Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Kdy se radši nemalovat

Nejčastěji se vymstí nákup levných líčidel, zpravidla od asijských firem. Podráždění, opuchliny, zvýšenou citlivost nebo zarudnutí zraku často způsobí i "lepší" značky. Podle odhadů až 45 % žen zkouší novinky na trhu. Ty ale mohou obsahovat různé alergeny a změna značky se může skutečně vymstít.

"Pokud má žena v oku nějakou infekci, například zánět spojivek, neměla by používat žádnou oční kosmetiku. Kosmetiku, kterou případně používala během oční infekce, je pak dobré vyhodit. Může být totiž přenašečem infekce. Důležité také je oční kosmetiku nikomu nepůjčovat a nepoužívat kosmetiku někoho jiného. I to totiž může vést k zanesení infekce do oka," upozorňuje doktor Stodůlka.

Řasy ze zvířecích chlupů?

V posledních letech se trendem stalo nalepování a barvení řas. Případy zarudnutí očí po prodlužování řas se ale objevují stále častěji. Výjimkou nejsou ani alergické reakce na používaná lepidla. Umělé řasy a zvláště lepidlo mohou alergizovat oční víčka a způsobit jejich zarudnutí, šupinatění a otoky.

Přečtěte si: Nebezpečná krása: Která kosmetika způsobí alergii?

"Zároveň způsobují oslabování vlastních řas a jejich vypadávání. Některé salony používají řasy z jemné srsti zvířat, která je sama o sobě alergizující. Navíc pokud se lepidlo dostane přímo do oka, může poškodit zrak. Stále oblíbenější je v poslední době prodlužování řas speciálními kapkami, které jsou k vlastním řasám šetrnější. Podporují jejich růst a houstnutí," dodává oční lékařka MUDr. Michaela Netuková.

Jde o čas

Pro oči i pro pleť je důležité se večer správně odlíčit. Je vědecky dokázáno, že ženy, které se na noc neodličují, vypadají na svůj věk mnohem starší. Nejlepší je použít odličovače určené přímo na oční okolí, nechat tamponek s odličovacím prostředkem chvíli na řasách a poté jemnými tahy líčidlo stahovat.

"Ženy, které tamponkem oči urputně dřou, si mohou nejen poškrábat víčka, ale i povrch oka a tím si poškodit zrak. Podstatné také je používat jen kvalitní přípravky určené k péči o oči a oční okolí," varuje doktorka Netuková z oční kliniky Gemini. A nezapomeňte, že i odličovací prostředky mají svoji životnost - není to víc než půl roku. Oční krém ale nepoužívejte déle než tři měsíce.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Prokázáno: Věk je jen číslo, možná jste mnohem starší

Daniela mění život. Chce být ještě jednou pannou

Odpojení od reality: Schizofrenie i následkem stresu

Meghan Markleová je nejmocnější módní ikona roku | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama