reklama
 

Jídlo a emoce: Ovlivňují vás víc, než si myslíte

Negativní emoce mohou za nekontrolované jedení. Jak se dostat do rovnováhy a nenechat se ovlivnit emocemi?

Foto: Thinkstock

Emoce ovlivňují psychické i fyzické zdraví. Dokonce hrají velkou roli při výběru a množství zkonzumovaného jídla. Když jsme ve stresu, nebo řešíme rodinné problémy, často končíme u čokolády, sušenek nebo s pytlíkem chipsů. Takzvané emoční jedení může být příčinou obezity a poruch příjmu potravy. Proč tomu tak je?

"Jídlem jsme v dětství byli odměňováni, jídlem byla odváděna naše pozornost, když nás něco trápilo, bolelo nebo se nedařilo. V dospělosti v tom často nevědomě pokračujeme - saháme po jídle v době, kdy se trápíme nebo jsme ve stresu. Naše rozhozená psychika totiž preferuje kombinaci cukru a tuku, protože právě tato kombinace v našem mozku vyvolává vyplavení hormonů serotoninu a dopaminu. Zvýšením těchto látek v mozku se nám zlepší nálada, uvolníme se a zmírní to naši emoční bolest, ale jen na chvíli," popisuje psycholožka Zuzana Douchová z iniciativy Vím, co jím.

V žádném případě bychom se neměli nechat ovlivnit našimi emocemi. Mlsání nás skutečně na chvíli potěší, ale následně přichází výčitky, pocity viny a my se tak dostáváme do nekonečného kolotoče.

Doporučujeme: Správné jídlo pro mozek. Co a kdy jíst, abyste oslnili

"Je normální, když se smutný nebo naštvaný člověk jednou za čas přejí nebo sáhne po něčem "hříšném". Neměl by však takto pravidelně unikat od každodenních nepříjemností či konfliktů. Není dobré si zvyknout na to, že jídlo je jediný způsob, jak se s problémy a emocemi vypořádat. Pokud se tento mechanismus opakuje příliš často a způsobuje psychické či jiné potíže, je vhodné vyhledat odbornou pomoc,"  doporučuje psycholožka.

5 tipů, jak dosáhnout emoční rovnováhy

Abychom se zbavili emočního jedení, musíme dostat do rovnováhy zdraví, práci a vztahy. Pokud jedna z věcí není v pořádku, přichází nepříjemné pocity a my ztrácíme životní stabilitu.

Psycholožka a nutriční poradkyně sestavila pět tipů, které vám pomohou se zbavit stresu i potřeby se přejídat kvůli špatné náladě.

Tip č. 1: Pečujte o sebe jako pečujete o druhé

Buďte na sebe laskaví a trpěliví, jako byste se starali o své nejbližší. Pečujte o své zdraví, dopřejte si vyváženou a pestrou stravu, pohyb a odpočinek.

Tip č. 2: Přijměte svou nedokonalost

Snaha být těmi nejlepšími vede ke stresu. Nebuďte tak nároční a slevte ze svých nároků na sebe i na druhé. Připravte se na možný neúspěch a neočekávejte od druhých, co vy sami nejste schopní zvládnout.

Tip č. 3: Rovnováha výdej a příjem

Nejde jen o počítání a spalování kalorií. Harmonie by měla být i v práci a ve vztazích. Pokud jste unavení, odpočiňte si. Máte-li hlad, jezte, chcete-li mezi lidi, jděte. Vnímejte signály svého těla. Naučte se přijmout pomoc a podporu. Nikdy není dobré jen dávat a nedostávat zpět.

Tip č. 4: Naučte se říkat ne

Říkat "ne, nevím, nemůžu, nechci či nedokážu" je v pořádku a máte na to v jakékoli situaci právo. Pokud budete neustále k dispozici, vaše energie pomalu dojde a nebude z čeho brát.

Tip č. 5: Plánujte reálně

Nesnažte se stihnout vše, pak jen budete v permanentním stresu. Stanovte si reálné a dosažitelné cíle v životě i v práci.

Naslouchejte chutím

Pokud se vám stává, že chvíli po jídle vás přepadnou nezastavitelné chutě, měli byste vědět, že vám tím tělo dává jasný signál. Kromě psychické nerovnováhy, o které jsme se zmiňovali na začátku, vám může chybět některý z vitamínů, minerálů, nebo byste měli svůj jídelníček upravit, a vyvážit poměr bílkovin, sacharidů a tuků.

Chuť na čokoládu: Hlavně u žen může být spojená s nedostatkem železa, hořčíku a mědi. Druhým důvodem je nesprávné stravování. V takovém případě tělo potřebuje energii, kterou najde ve spojení cukru a tuku, tedy v čokoládě. Jezte pravidelně a každý den si dopřejte dvě kostičky vysokoprocentní čokolády, která dodá tělu potřebné minerály.

Chuť na slané: Je spojovaná s projevy dehydratace. Sůl zadržuje v těle tekutiny, proto přirozeně saháme po hranolkách. Touha po slané neřesti bývá spojována i s nedostatkem vápníku. Zkuste nejprve sníst půlku okurky, která tělu dodá chybějící minerál, uvidíte, že vás mlsná přejde.

Náš tip: 9 tipů, jak omezit hlad a chuť k jídlu

Chuť na sladké: Chybí vám chrom, který pomáhá vyrovnávat hladinu cukru v krvi. Jezte mrkev, vejce, chřest, játra a kuřecí maso. Chutě na sladké by měly zmizet.

Chuť na pečivo a těstoviny: Pokud toužíte po takovéto sacharidové bombě, nejspíš jíte málo. Záchvaty chutí na těstoviny mají často ženy, které přes den jí jen zeleninové saláty. Mozku a tělu chybí energie a snaží se ji dohnat sacharidy. Zkuste si spočítat svůj denní příjem kalorií a zjistíte, že máte jíst až dvojnásobné množství. Ideálně zařaďte větší množství bílkovin: maso, vejce, tvaroh, luštěniny.

Chuť na maso: Toužíte-li každý den po pořádném steaku, nejspíš vám chybí železo a vitamín B12. Ořechy, luštěniny a listová zelenina vám jej spolehlivě dodají.

Chuť na sýr: Pravděpodobně vás trápí nízký obsah vápníku, který je důležitý pro kosti a pevné zuby. Velkou roli hraje i v nervové soustavě. Jezte jogurty, mléko, ryby a mandle.

Chuť na kostku ledu a studené pití: Lékaři se domnívají, že kostka ledu zmírňuje bolestivé záněty v ústech, za kterými stojí nedostatek železa. Zařaďte do svého jídelníčku špenát, brokolici, červené maso a fíky.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

V jaké poloze je nejzdravější spát?

Mohou vitaminy také škodit? Umělé ano!

Bolest v krku? Pojďme na to přírodní cestou!





Božská Taylor a vyzývavá Selena. Jinak byly ceny AMA přehlídkou divnosti | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama