reklama
 

Jen pro ženy: Tři roky lepšího života, možná osm

Týden v každém měsíci - to jsou tři měsíce za rok a za celý život   tři až osm let výrazně zhoršené kvality života. Dost dobrý  důvod, proč řešit premenstruační syndrom. 

Foto: Profimedia.cz

NOVINKY V LÉČBĚ

Vhodnou volbou v léčbě je dlouhodobé užívání vhodně zvolené hormonální antikoncepce. Velký pokrok přinesl vývoj kombinované HAK s antimineralokortikoidními účinky. To znamená, že progestin s antimineralokortikoidním účinkem zabraňuje nadměrnému zadržování vody v těle a příznivě tak ovlivňuje příznaky PMS. Tyto pozitivní  účinky mohou být  ještě zvýrazněny dávkovacím režimem 24 + 4 (24 účinných tablet a 4 tablety placeba - tedy bez účinných látek). Zkrácením intervalu bez hormonů dochází ke snížení kolísání hladin hormonů.

Týden v každém měsíci - to jsou tři měsíce za rok a za celý život  tři až osm let výrazně zhoršené kvality života. Dost dobrý důvod, proč řešit problém s výhružně znějící zkratkou PMS - premenstruační syndrom.  

PMS začíná týden až dva týdny před menstruací a příznaky mizí krátce po začátku krvácení. Toto období může být emočně vypjaté. Žena se může cítit plačtivá, přecitlivělá, podrážděná, depresivní , nebo můžete mít všechny tyto příznaky najednou.  Dále je obvykle přítomna únava nebo obtížné soustředění.

Hormony jako na houpačce

Fyzicky se může cítit "nafouklá" a mít pocit zvýšené citlivosti až bolesti prsou. Může být nadměrně unavená, přibývat na hmotnosti a mít zvýšenou chuť na sladké. Ačkoliv každá žena vnímá tyto příznaky jinak, platí pro každou, že čím více o nich ví, tím lépe je může zvládat.

Jenže ani věda nám zatím přesnou odpověď na původ tohoto syndromu neumí dát. Příčiny nejsou stále jasné. Předpokládá se, že PMS je abnormální reakcí na kolísání hladin hormonů v druhé polovině menstruačního cyklu u predisponovaných žen.

Premenstruačními příznaky trpí až 80 % žen ve fertilním věku.  Téměř u 30 % žen jsou však tyto příznaky natolik závažné, že zasahují do jejich běžných denních aktivit.

Zkuste to s přírodou

Pozitivní vliv na premenstruační příznaky může mít úprava životního stylu. Patří sem především dodržování zdravých zásad , včetně pravidelného denního režimu s dostatkem spánku, přiměřená fyzická zátěž, úprava stravy s omezením soli, cukru, alkoholu, kofeinu a nikotinu) a  relaxační cvičení, např. jóga.

Určitou účinnost u premenstruačních poruch prokázaly i některé doplňky stravy a fytoterapie. Po dobu 7 až 14 dní před menstruací je vhodné užívat v dostatečném množství vápník, hořčík, vitamin B6 a vitamin E.

Z přírodní léčby se používá: třezalka tečkovaná, drmek obecný, ploštičník a olej z pupalky. Nicméně chybí klinické studie potvrzující účinnost přírodních prostředků.

Dotazník napoví

Diagnózu premenstruačních příznaků teď snadno provedete pomocí PMS dotazníku třeba na www.PMS-poradna.cz.  Ve spolupráci se svým gynekologem pak ženy mohou najít optimální způsob řešení potíží.

"Léčba je díky užívání vhodné hormonální antikoncepce nyní mnohem dostupnější a pro mnoho žen může představovat spojení příjemného (úleva od bolesti a premenstruačních příznaků) s užitečným (ochrana před nechtěným těhotenstvím). U žen, které antikoncepci nevyžadují, nebo mají kontraindikovanou hormonální léčbu, je na místě doporučit alternativní léčbu nebo zvážit podávání antidepresiv ze skupiny SSRI, "připomíná gynekoložka MUDr. Kateřina Svojanovská.

 

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama