reklama
 

Jarní únava: Překonat ji nemusíte. Stačí zlikvidovat

Pro lékaře jarní únava oficiálně neexistuje. Pro nás ano, ale přesto nebo právě proto ji nechceme. A takhle se jí zbavíte.

Foto: Thinkstock

Zimní deprese rovnou přešla do jarní únavy. Ale proč? Dalo by se spíš čekat, že nás rozpuk přírody a příval energie nabudí. Jenže tahle únava začala už v zimě. Tělo je vyčerpáno dlouhou a ještě k tomu velmi nepřesvědčivou zimou provázenou chřipkami, vleklými virózami a obtěžujícím zahleněním.

Než se organizmus dobije, bude to ještě chvilku trvat. Naši obranyschopnost oslabuje i fyzická námaha, psychické napětí a stres, děti imunitu nemají ještě zcela vyvinutou a seniorům zase naopak s věkem ubývá…

Posilte obranu

Je jasné, že bychom měli jít posílení imunity naproti. Začít můžete zvýšením své tělesné aktivity podle svého zdravotního stavu. Ideální je přidat více pohybu na čerstvém vzduchu, jako jsou procházky nebo rychlejší chůze. Jarní únava je způsobena také nedostatkem slunečního svitu, a tedy nižší tvorbou vitamínu D. Ten se vlivem ultrafialového záření v organizmu tvoří běžně z cholesterolu, ale když je slunce málo, může člověku chybět a oslabovat jeho imunitu. V prvních jarních slunečných dnech proto pokud možno pobývejte co nejvíce venku.

Doporučujeme: Lepší než céčko? Vitamín D podpoří i boj s rakovinou

Jednou z velmi důležitých metod posílení imunity je i celoroční otužování. Začít můžete nejdříve jen omýváním těla žínkou namočenou do studené vody a pomalu každý den zkoušet přidávat sprchování studenou vodou, stačí denně minuta až dvě. U malých dětí je vhodné zařadit otužování večer po koupeli.

Zapomeňte na hladovky

Naši imunitu oslabuje také stres a nedostatek spánku. Podle odborníků je ideální spát denně alespoň sedm hodin. Jaro je také vhodný čas na změnu jídelníčku, nebo alespoň pro zařazení několikadenní jarní detoxikační kúry. Pozor, žádná hladovka, ta by vás mohla ještě víc "sestřelit". Jezte hodně zeleniny, a to jak ve formě salátů, tak i tepelně upravených pokrmů se zeleninou. Vhodné jsou i čerstvé zeleninové a ovocné šťávy, například mrkvovopomerančová nebo šťáva z jablek a červené řepy.

Jarní únavu nepopírejte (dost na tom, že ji popírá oficiální medicína), ale místo přemáhání a přepínání ji zkuste odstranit v základech. Tady jsou nejjednodušší opatření:

  • pohyb na čerstvém vzduchu a na slunci, nejlépe lehká aerobní zátěž, což podpoří krevní oběh a produkcí endorfinů též zlepší náladu
  • lehká, ale na vitamíny a stopové prvky bohatá strava, dostatek zeleniny, ovoce a ryb
  • dodržovat pitný režim, protože dostatek vody umožní odplavení nahromaděné toxické zátěže ledvinami, nejlépe poslouží čistá voda, čaj, ovocné a zeleninové šťávy
  • sprchovat se teplou vodou a zakončit omytím studenou vodou
  • saunování

Pomoc z lékárny i odjinud

Velmi důležitou součástí posílení imunity je dodat tělu nejen vitamíny, ale i probiotika a enzymy, které řídí správnou funkci imunitního systému. Dokážou nastartovat aktuálně potřebné přirozené obranné pochody v našem těle. Na rozdíl od většiny jiných léků dodané přírodní enzymy aktivují organizmus k vlastní obranné reakci, ať už na probíhající onemocnění, nebo jeho předzvěst.

Přečtěte si: Nesnesitelná únava. Co všechno se za ní může skrývat?

Účinnost enzymů potvrzuje výjimečný lék Wobenzym. U dětí, které trpěly opakovanými záněty dýchacích cest (záněty hrtanu a nosohltanu, angínami, záněty vedlejších nosních dutin, průdušek či středního ucha), klesl během jeho užívání výskyt onemocnění po dodání enzymů o více než polovinu, a spotřeba antibiotik se snížila dokonce o více než dvě třetiny. Výsledky studií s dospělými pacienty jsou obdobné.

Z homeopatik pomáhají China rubra, Kalium phosphoricum, Phosphoricum acidum, Gelsemium sempervirens, Nux vomica. 

K jarní pohodě a optimismu také přispějí: 

  • ženšen - zvyšuje fyzickou i psychickou energii, zlepšuje životní pohodu
  • zázvor - má detoxikační a stimulační působení
  • guarana - obsahuje vápník, hořčík, draslík a fosfor, minerály potřebné pro metabolismus i pro boj s jarní únavou
  • Goji - obsahují hodně vitamínů a stopových prvků, zlepšuje vitalitu, náladu i kvalitu spánku

(kam)

více na uLékaře

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Nemůžete překonat únavu? Zkuste "zásadovat" tělo

Mohou vitamíny také škodit? Umělé ano

V jaké poloze je nejzdravější spát?

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama