reklama
 

Jarní únava neexistuje! (Když víte, jak na to)

Jarní únava nemá své číslo diagnózy, takže úředně neexistuje. Čím to tedy je, že se k ní podle průzkumů hlásí dvojnásobný počet lidí než v jiných letech? A co s ní máme udělat?

Foto: Isifa/Thinkstock

Jarní únava nemá své číslo diagnózy, takže úředně neexistuje. Čím to tedy je, že se k ní podle průzkumů hlásí dvojnásobný počet lidí než v jiných letech? A co s ní máme udělat?

Vzpomínáte? První sníh letošní zimy u nás napadl brzy na podzim, v týdnu po 21. říjnu. V některých místech leží ještě teď. Znamená to, že zima na nás útočí už téměř půl roku!

Jarní únavu způsobuje zima

Jen s malou trochou nadsázky se tak dostáváme do podobných podmínek, jako ve Skandinávii. Tamní země jsou proslulé nejvyšším počtem sebevražd a depresí, způsobených "polární nocí" - dlouhodobým chladem, tmou a nedostatkem slunečního záření. Není divu, že je letos tolik lidí, kteří vítají jaro unavení a bez nálady.

Když se řekne jarní únava, zní to, jakoby za to i mohlo jaro. Pravda je, změny tlaku a počasí - a větší atmosférické změny ještě víc - u citlivých lidí podobné reakce skutečně vzbuzují.  Jarní únavu však způsobuje zima. Vlastně jde o přirozený biorytmus, který v našem mírném pásmu způsobuje přírodní cyklus, v němž fungovaly desítky generací našich předků.

Doporučujeme: Jaro: Kde vzít energii a vitalitu?

V něm aktivita během chladného období roku klesá a vzestupnou tendenci nabírá teprve s oteplením, prodloužením dne a dostatkem světla a slunečního záření. Takže je pouze otázkou času,  kdy snížené životní tempo zase přirozeným způsobem nabude na obrátkách.

Vyčerpání z diety po Vánocích ?

Klidně se tedy jarní únavě poddejte a nechte své tělo odpočinout pravidelným dostatečně dlouhým spánkem. Spánek je jeden z nejefektivnějších nástrojů pro regeneraci organismu. Snažte se chodit spát každý den v podobný čas. Ideální doba spánku se pohybuje mezi 7 a 9 hodinami.

Nedostatek sil si také často lidé způsobují sami, když po zimním a vánočním přejídání nasadí ostrou dietu, často ještě podpořenou mediální masáží o nutnosti detoxu. Často jim pak chybí základní živiny včetně důležitých vitamínů. Není se co divit, že tělo stávkuje a reaguje vysílením.

Úplně však bude stačit, když nebudete kouřit, pít alkohol, jíst oblíbené "čuňárny" od brambůrek přes sušenky až k hranolkám a zapíjet je sladkými limonádami, a vaše tělo se očistí a připraví na jaro úplně přirozenou cestou.

Proti únavě pomáhá pohyb

Prospět vlastními organismu můžeme také tím, že budeme jíst víc ovoce a zeleniny. Nezapomeňte také  využít jarních bylinek a bylinných čajů (kopřiva na krev, ostropestřec na játra), ale i sílu mladého ječmene či chlorelly.

Náš tip: Jarní únava? 7 tipů, jak se z ní uzdravit!

K stokrát opakovaným a přesto pravdivým radám patří také pohyb, hlavně venku. Vyměňte tělocvičnu za kolo, brusle nebo jen choďte na procházky do lesa, užívejte si jarního sluníčka a teplejšího ovzduší. Pohybem se vám díky vyplavení serotoninu zlepší nálada. Podpořte ji také tím, že nebudete zapomínat na úsměv - má řadu pozitivních vlivů na naše tělo i duši.  

Díky chození pěšky si můžeme dopřát chvilku sami pro sebe, která nám prospěje v každodenním boji proti stresu. V souvislosti s pohybem je nutné nezapomínat také na dostatečný příjem tekutin, denně bychom měli vypít alespoň dva litry vody, čaje, minerálky nebo džusu.

Máme pro váš ještě pár dalších rad, které už tak často neslýcháme. 

Načerpejte vitamin D

Vitamin D se tvoří v naší pokožce působením slunečního záření. Tato tvorba je možná zejména v jarních a letních měsících, přes zimu naopak tělo čerpá vitamin D z nahromaděných zásob. Proto bychom měli na začátku jara, kdy jsou dny ještě krátké a slunečního svitu není mnoho, svému tělu vitamin D doplnit.

Přispívá totiž k správné funkci imunitního systému a k udržení normální činnosti svalů a stavu kostí. Jako jeden z mála vitaminů jej nenajdeme v listové zelenině. Vitamin D se získává jen ze slunečního záření anebo z ryb. Protože však přes zimu všechny zásoby vitaminu D spotřebujeme a ryby nekonzumujeme v dostatečném množství, je vhodné doplnit jej ve formě doplňků stravy.

Zajistěte dostatečný příjem Q10

Koenzym Q10 je látka, kterou je naše tělo schopno si do značné míry vytvořit samo. Její nedostatek však může vést nejen k nemocem srdečního aparátu, ale také k poklesu výkonnosti a odolnosti.  Proto je vhodné koenzym do těla průběžně doplňovat a podpořit jeho účinek omega-3 mastnými kyselinami.

"Ještě ve věku kolem 20 let jsme s tvorbou koenzymu Q10 soběstační. Už ve 40 letech však srdce umí vytvořit pouhých 68 % původního obsahu koenzymu a v 80 letech klesne produkce pod polovinu. Tvorba je ještě více omezována, pokud trpíme zdravotními problémy nebo užíváme léky na snížení cholesterolu," upozorňuje Klara Minczinger ze společnosti Generica.  

Pomozte si vitaminy C i B

Proti jarní únavě je možné bojovat celou řadou prostředků. Mezi ně patří například vitamin C, který je možný najít v šípku, kapustě, brokolici a zelí.

Podobně bychom měli do jídelníčku zařadit zdroje vitaminů skupiny B, tedy například vnitřnosti, pšeničné klíčky, pivovarské kvasnice nebo luštěniny. Vitamin C a vitaminy skupiny B přispívají k normálnímu energetickému metabolismu a ke snížení míry únavy a vyčerpání.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  

Trpíte zimní depresí? Pomůže vám světelná terapie!

Antikoncepce pro muže: Nechte to na něm!

Horoskop na duben: Jak se vám povede celý měsíc?

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama