reklama
 

Jak vytrénovat mozek k lepším výkonům?

K čemu je vysportované a zachovalé tělo, když hlava si dělá, co chce? A nebo dokonce nechce vůbec...Mozek musíme mít prostě také v dobré kondici. Víme, jak na to!  

Foto: Profimeida.cz

K čemu je vysportované a zachovalé tělo, když hlava si dělá, co chce? A nebo dokonce nechce vůbec...Mozek musíme mít prostě také v dobré kondici.

Navíc mozek je vděčný - ani ve stáří nám nezapomene, jak jsme o něj „pečovali". Jenomže vyžaduje, abychom ho trénovali pokud možno často a kvalitně…

Sudoku nestačí

Je jasné, že paměť dobře trénuje třeba četba knih, luštění křížovek nebo sudoku. Ne každého ale luštění baví, navíc existuje mnoho dalších způsobů, jak o svou paměť dbát. Na to, aby byl mozek trénovaný, je nezbytné znát určité triky k zapamatování.

Tři tipy pro fit paměť:

  • Denně si pozorně přečtěte určitý článek z novin.
  • Po přečtení text zakryjte a snažte se ho co nejpřesněji přepsat.
  • Když se svou pamětí budete takto pracovat každý den, postupně budete přidávat delší texty, paměť se vám začne zlepšovat.

Nová metoda vás nezMATe

MAT je nová metoda mentálního aktivačního tréninku. Trend pro ty, kdož mají problém s koncentrací, nebo snadno zapomínají. Trénink posílí paměť a duševní síly, vybité tělo znovu zaktivuje.

Samotný trénink nevyžaduje žádnou speciální odbornou průpravu. Může mít podobu příjemné společenské hry. Zkuste si představit skupinu lidí, kteří sedí u stolu. Stačí jim pohoda, smysl pro humor a vlastní ruce. Každému z prstu na jejich rukou je přiděleno číslo od jedné do deseti. Systém je jednoduchý. Malíček levé ruky je jedna, prsteník levé ruky dvě, palec pět, palec pravé ruky šest a pravý malíček deset.
Jeden ze zúčastněných postupně volá: Šest ku dvěma, sedm ku třem, pět ku jedné! Na tento povel hráči spojí vyvolané prsty podle čísel. Prokáží tím svou koncentraci a hbitost.

Napište "blbosti"

Jinou možnost mentálního tréninku nabízí vyhledávání a tvoření slov ze skupiny písmen napsaných na papíře, třeba obráceně nebo v přesmyčkách.

Zrovna tak je možné sčítat, odčítat, násobit či dělit složitější čísla zpaměti, zapamatovat si telefonní čísla, řady slov nebo věci pohozené na stole, které se na moment zakryjí.

Spousta z těchto her připomíná schůzky skautského oddílu - takzvané Kimovy nebo Setonovy hry. Setonova hra spočívá třeba v tom, že si pamatujeme polohu různých předmětů. Mincí na stole, šachových figur na šachovnici - to všechno je součást mentálního tréninku, který intenzívně zaměstnává naši krátkodobou paměť.

Jídlo pro lepší paměť

Mentální trénink je dobré podpořit i změnou jídelníčku a celkové životosprávy. Chce to větší přísun vitaminů a pohyb na čerstvém vzduchu. Je zajímavé, že lidé, kteří celý život díky svému povolání trénovali paměť, jsou v pozdějším věku nejen duševně aktivní, ale i méně nemocní než ostatní.

Pro lepší paměť  a vůbec vylapešené fuknce mozku se doporučuje i speciální dieta. Bude vám chutnat: jsou v ní ořechy, cukry (nikoliv ten "obyčejný" bílý) a hodně bílkovin - nejlépe z rybího masa, které jako bonus poskytne i omega 3 mastné kyseliny. Podporují vývoj a fungování mozku. Tyto zdravé tuky pomáhají zlepšit paměť,  zastavit stařeckou demenci a úbytek duševních schopností.  

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama