reklama
 

Jak si prodloužit život? Stačí se naučit správně dýchat

Minimálně při každých svátcích, jako jsou Velikonoce, si uvědomujeme, že se svět točí čím dál rychleji. Také my stále zrychlujeme - rychle jíme, rychle se pohybujeme, samým stresem už dokonce i rychle dýcháme. A to je špatně, protože se tak rychle i opotřebováváme.

Foto: isifa/Thinkstock

Minimálně při každých svátcích, jako jsou Velikonoce, si uvědomujeme, že se svět točí čím dál rychleji. Také my stále zrychlujeme - rychle jíme, rychle se pohybujeme, samým stresem už dokonce i rychle dýcháme. A to je špatně, protože se tak rychle i opotřebováváme a dříve stárneme.

Lékaři, kteří uznávají jak západní medicínu, tak léčitelské metody Východu, poukazují na to, že nejjednodušší cestou k lepšímu zdraví je pomalé dýchání.

Jak správně dýchat

"Lidé mají dva nervové systémy: sympatikus, který můžeme přirovnat k plynovému pedálu, a parasympatikus, fungující jako brzda," vysvětluje doktor Mehmet Oz, ředitel kardiovaskulárního institutu Kolumbijské univerzity, a dodává:

"V současném hektickém světě spíš šlapeme na plyn než na brzdu a naše dýchání je rychlé a mělké. Naše plíce se neokysličují do hloubky a k ostatním orgánům se tak nedostane dostatečné množství kyslíku."

Dýchejte do břicha

Doktor Oz radí, abychom denně zkoušeli dýchat tzv. do břicha. Operní pěvci by nám poradili, že to znamená tak, aby se nám břicho při pomalém nádechu zvětšilo, dokud nebudeme mít pocit, že plíce jsou plné a tlačí svým objemem na bránici. Při výdechu se bránice vrací na své místo a pomáhá vytlačit vzduch z plic.

Doporučujeme: Strach z ošklivosti a stárnutí: Co vás děsí a co pomůže

"Je zřejmé, že řádné dýchání odstraňuje stres, zpomaluje srdeční tep a reguluje krevní tlak. Zároveň se díky němu uvolňují z těla toxiny," tvrdí Oz.

Proč jíst pomalu?

Už babičky nám říkaly, že pocit sytosti se dostaví až 20 minut poté, co jsme přestali jíst. Lidský žaludek je protkán nervovými receptory, které vydávají signál do mozku, že jsme sytí.

"Mezi vysláním tohoto signálu a jeho zpracováním v mozku ale uplyne určitá doba," vysvětluje doktor Katz z Yaleské univerzity a pokračuje: "Máme důvod se domnívat, že čím déle si vychutnáte každé sousto, tím víc se budete cítit sytí, i když toho sníte méně."

Bylo skutečně zjištěno, že lidé, kteří jedli pomalu, spotřebovali o 70 kalorií na porci méně než ti, kdo spěchali. Znásobte si je třeba jen třemi jídly denně a je jasné, že při pomalém jídle musíte zhubnout.

Škodí i krátký spánek

Ukazuje se, že překotnost chování přes den se promítá i do toho, co děláme v noci. Spánek "zrychleného" vystresovaného člověka je krátký a přerušovaný.

Typické jsou pak časté probouzecí reakce, které vedou k vyplavování stresových hormonů a k urychlení aterosklerotických změn.

Náš tip:  3 metody, které zpomalují stárnutí: Vyzkoušíte je?

Spánková deprivace způsobuje stres, při kterém organismus mj. produkuje hormon kortizon, zodpovědný za zvýšení krevního tlaku.  Důsledkem je zvýšené riziko kardiovaskulárních komplikací, jako jsou infarkty, cévní mozkové příhody a podobně.

Zpomalte, budete déle žít

Spánek je nezbytný nejen pro regeneraci duševních a fyzických sil, pro vytváření paměťových stop a tedy pro kognitivní funkce, ale i pro celou řadu metabolických pochodů.

Ve srovnání s lidmi, kteří spali bez problémů alespoň šest hodin denně, mužům s poruchou spánku hrozí pětinásobné riziko předčasného úmrtí. U žen tato souvislost není tak průkazná.

Přesto se zdá, že pokud se nezklidníme a nezpomalíme ve dne, nenajdeme potřebný klid a odpočinek ani v noci. Smutné je, že čím rychleji se řítíme životem, tím dříve dorazíme k jeho konci...

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  

Radujme se: Stárnutí zastaveno!

Trpíte zácpou? 10 tipů, jak se jí zbavit

5 důvodů, proč nemůžete najít toho pravého

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama