reklama
 

Jak se poprat s větry a nadýmáním?

Dobré rady pro přežrané!

Foto: Isifa/Thinkstock

Břicho jako balón a zároveň strach, že se znemožníte před okolím? Poradíme vám, jak účinně bojovat s větry.

S nadýmáním, které ve zvýšené míře trápí nemocné s dlouhodobým onemocněním střev, bývají vedle nepříjemných tělesných pocitů a bolesti spojeny také pocity studu. Nabízíme několik rad, jak proti plynatosti účinně bojovat.

Nepolykejte vzduch

Jednou z příčin takzvaného meteorismu (plynatost) může být nadbytek vzduchu, který nechtěně pozřeme během jídla či pití. Důkazem bývá hojné říhání, které po konzumaci stravy následuje. Abyste svá střeva plynem zbytečně nezatěžovali, držte se následujících doporučení:

  • Jezte pomalu.
  • Při žvýkání nemluvte.
  • Vyvarujte se srkání či pití z brčka.
  • Vyhněte se syceným nápojům.
  • Zapomeňte na žvýkačky.

Rizikové potraviny

"Nafouklého břicha" vás mohou zbavit také dietní opatření, kdy omezíte příjem některých v tomto ohledu rizikových druhů potravin. Ty díky tvorbě plynu v tlustém střevě následkem zpracování zde přítomnými mikroorganismy nadýmání ještě podporují.

Patří mezi ně například:

  • luštěniny
  • brambory
  • zelí, kapusta, květák
  • sladkosti
  • čerstvé pečivo
  • těstoviny

Nesnášenlivost mléčného cukru

Dalším důvodem, proč některé z nás trápí nadýmání více než ostatní, může být takzvaná porucha laktózové tolerance. Nedostatek jednoho z trávicích enzymů, tzv. laktázy, která pomáhá štěpit laktózu, obsaženou v mléce a  mléčných výrobcích, je totiž v populaci relativně častý.

Doporučujeme: Trpíte na větry? Omezte žvýkačky!

Řešením je výběr takových typů potravin, které jsou při této poruše lékařem doporučeny jako vhodné. Úplné vynechání mléčných výrobků z jídelníčku přitom nebývá nutné, a naopak by bylo spíše nežádoucí.

Pokud už nadýmáním trpíte, někdy od potíží uleví horká koupel nebo cvičení vedoucí k vypuzení nadbytečného plynu. V ostatních případech se obraťte na svého lékárníka s dotazem ohledně vhodných preparátů proti meteorismu, jako jsou flatulencia a probiotika.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Bublinky v nápojích: Škodí našemu zdraví nebo ne?

Bolest v kyčli. Začíná nenápadně, končí zkrácenou nohou

Mužská obřízka: Kdy je dobré do toho jít?

 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama