reklama

Jak se dožít stovky ve zdraví: Tipy i moudra Východu

Kolik Nových roků ještě oslavíme a kolik nových roků života nás tak ještě čeká? Pokud je vám dnes kolem třicítky, máte slušnou šanci, že se dožijete stovky.

Foto: Profimedia.cz

Kolik Nových roků ještě oslavíme a kolik nových roků života nás tak ještě čeká? Pokud je vám dnes kolem třicítky, máte slušnou šanci, že se dožijete stovky.

A z těch, kdo se narodili loni nebo teprve narodí letos, se magické stovky zřejmě dožije dokonce každé druhé dítě!

Jak se dožít stovky

Lidský život se neustále prodlužuje. Představa, že lidé by mohli žít téměř neomezeně dlouho nebo aspoň dosáhnout věku, jako biblický Metuzalém (969 let), je však zřejmě nereálná. Přesto podle časopisu Science za posledních 160 let roste průměrná délka života každých deset let o asi dva a půl roku.

Pokud to bude takto dál pokračovat, za necelých šedesát let bude stovka let průměrnou délkou života. Dobrou zprávou je, že se zároveň prodlužuje i doba, kterou lidé prožívají ve zdraví. O dlouhý život s nemocemi a podporou přístrojů nikdo asi příliš nestojí...

Doporučujeme: Krása prodlužuje život, zjistili vědci

Od roku 1920, tedy za devět desetiletí, se život mužů protáhl o 27,4 roku a život žen o 31 let. Česko přitom patří k zemím, v nichž se za posledních 20 let nejrychleji zvedl průměrný věk dožití z celé EU.  U mužů se od roku 1990 protáhl o sedm let a průměrně se dožijí 74,4 roku, Češky by před sebou nově měly mít 80,6 roku. Tedy o pět let více než před dvaceti lety.V tomto století má prodlužování života dál pokračovat.

Jsme už u maxima?

Ovšem ne všichni vědci mají stejný názor. Britský profesor Steve Jones, je přesvědčen, že nikoliv. Podle tohoto uznávaného odborníka na genetiku vývoj lidské rasy dosáhl vrcholu. Teď už se náš průměrný věk může zvýšit jen o dva nebo tři roky, protože každý živočišný druh má své geneticky naprogramované limity. Evoluci zkrátka neporučíš.

Nedávný objev japonských vědců zpochybňuje i tuto teorii. Zkoumali zvyklosti obyvatel Okinawy, která stále v čele pětice světových oblastí s nejvyšší délkou  života.  Ukázalo se, že největší podíl na tom měla rostlina galgán (Alpinia zerumbet) z čeledi zázvorovitých. Při pokusech s červy se ukázalo, že konzumace jeho listů jim prodloužila život o celou pětinu - a dokonce v plné síle a červí svěžesti!

Exotika proti stresu

Galgán obsahuje antioxidant resveratrol, který se nachází  především ve vinné révě a jeho pozitivní vliv na délku života je známý už dlouho. Antioxidanty chrání  organismus před tzv. oxidačním stresem. Při něm v těle dochází k poškození různých struktur vlivem volných radikálů - látek, které jsou třeba pro fungování našeho organismu (uplatňují se např. v jeho obranyschopnosti), ale za určitých okolností mohou organismus poškodit.

Najdeme je především v rostlinách. Velmi účinné jsou antioxidační vlastnosti rozmarýny a šalvěje, dále také oregána, tymiánu, hřebíčku, kurkumy, ovesné mouky a dalších.

Po chemické stránce patří mezi nejznámější přírodní antioxidanty:

  • flavonoidy (rutin, kvercetin či morin, které nalezneme v červeném víně, zeleném a černém čaji). Působí proti rakovině a ateroskloróze
  • silymarin (směs flavonolignanů z ostropestřce mariánského). Chrání  játra, třeba při akutní a chronické virové hepatitidě, u alkoholické žloutenky a i u různých metabolických poruch.
  • ginko biloba (extrakt z listů stromu jinanu dvoulaločného). Pomáhá  v oblasti psychických poruch, ve stáří, posiluje některé funkce mozku jako je paměť) a zlepšuje prokrvení koncových částí těla. Působí preventivně u akutní horské nemoci.

Pomoc z rostlin

K antioxidačním vitaminům řadíme karotenoidy (karoteny, lykopen, lutein), vitaminy C a E. Také některé stopové prvky vykazují značnou antioxidační kapacitu, např. zinek, selen, měď.

Přírodních antioxidantů známe zatím kolem pěti tisíc. Příjemně překvapí jejich přítomnost třeba v koření (jednoduché fenoly), v kávě a bramborách (chlorogenová kyselina), v semenech brukvovitých rostlin - třeba i řepky! (glykosidy), v sezamovém semínku (lignany) a mnoha dalších zdánlivě obyčejných rostlinách. 

Náš tip:  Téma: Délka života

A co dalšího prodlužuje život? U všech je to omezený přísun potravy, u mužů život v manželství. A opět všem pomáhá vyšší vzdělání a z něj vyplývající vyšší společenský statut  - podle vědeckých zjištění se dobře zajištění lidé průměrně dožívají věku o dvacet let vyššího než chudí.

Moudrost Východu pro dlouhý život

V Číně je považován za historickou osobnost bylinkář a taoista Li Ťing-juan, který zemřel v roce 1933. Doložené datum Mistrova narození je 1677, takže se dožil 256 let. Krátce předtím se oženil se svou 24. ženou. Po celý svůj dlouhý a aktivní život uchoval mladistvou sílu, sexuální potenci a dokonalé zdraví. Když zemřel, měl dosud vlastní zuby a vlasy a ti, kteří ho znali, říkali, že ještě ve 200 letech vypadal na padesát.

Těm, kdo mají v úmyslu řídit se jeho příkladem, Mistr zanechal tři základní pravidla, jichž se celý život držel:

1. Nikdy v životě nespěchej

Vykonávej vše pozvolna, ber vše klidně a dopřej si tolik času, kolik potřebuješ. Své žáky nabádal, aby stále dbali na klid svého srdce. Měli i tiše sedět jako želva, chodit čile jako pták a spát tvrdě jako pes.

2. Vyhýbej se extrémním emocím

Prudkým citovým bouřím by se měl člověk vyhýbat, především ve vyšším věku. Nic neokrádá tělo tak rychle o energii a nic tak nenarušuje harmonii vnitřních orgánů jako prudké citové výlevy. Ucpávají totiž tři stanice odstraňování jedů - ledviny, játra a plíce.

3. Cvič denně čchi-kung

Jedná se o tradiční čínské cvičení, které podporuje tok energií, zdraví a dlouhověkost. Délka a intenzita takového terapeutického programu přitom nejsou tak důležité jako pravidelnost, pokud cvičení vybral mistr čchi-kung. Toto cvičení je dnes už dostupné i v každém větším českém městě.

K tomu ještě Mistr stanovil tři jednoduchá pravidla pro výživu:

  • v horkých letních večerech by se nemělo příliš jíst, protože to způsobuje stagnaci krve a energie
  • v chladných zimních dnech by se mělo jíst větší množství výživných potravin, protože dodávají tělu esenci a energii, kterou potřebuje, aby se při chladném počasí udrželo v teple
  • člověk by se měl živit především vegetariánsky a navíc užívat byliny prodlužující život. Doporučoval také užívat žen-šen.

A co děláte pro dlouhověkost vy, milí čtenáři? Máte svůj vlastní recept, nebo spoléháte na osud a neřešíte, jestli se dožijete 70 či 90 let? Napiště nám do diskuze pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Trpíte zácpou? 10 tipů, jak se jí zbavit

Hubnutí může vést k vážné psychické poruše

Jak se poprat s větry a nadýmáním? 

Zahrada Na Valech na Pražském hradě: Návštěvníci tu najdou pyramidu i etruské motivy | Video: TV Architect

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama
reklama