reklama
 

Jak přírodně snížit vysoký tlak?

Stres, nervy, špatná životospráva - řítíme se životem a vysoký tlak proto postihuje i lidi kolem dvaceti let. Přitom tento příznak je vstupenkou do světa infarktů a mrtvíc - dřív než byste mysleli

Foto: Isifa/Thinkstock

Stres, nervy, špatná životospráva - řítíme se životem a vysoký tlak proto postihuje i lidi kolem dvaceti let. Přitom tento příznak je vstupenkou do světa infarktů a mrtvic - dřív než byste mysleli! 

"Optimální hodnota tlaku krve je 120-130/70-85 mm Hg, ale pokud nějaká hodnota vyskočí, nehraje to důležitou roli. Může za to např. přechodný stres," upozorňuje odborník na arteriální hypertenzi MUDr. Jan Peleška z Centra preventivní kardiologie III. interní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Znáte syndrom bílého pláště?

K tomuto stresu se počítá i tzv. syndrom bílého pláště, kdy  - většinou z naprosto iracionálních důvodů - nám vyskočí tlak k alarmujícím hodnotám. Pokud patříte k lidem, kteří už nějaké to riziko mají, měli byste si tlak měřit co nejčastěji sami. V klidu známého prostředí naměřená čísla více vypovídají o skutečném zdravotním stavu.

Pravidelné měření umožňuje včas odhalit změny v kardiovaskulárním systému a předcházet tak rizikům vzniku infarktu a dalších nemocí.

Doporučujeme: Téma: Nemoci srdce

Alarmující však je, že až 84 % pacientů nezná zásady správného měření krevního tlaku. Lékaři s nimi nemají čas o tom mluvit. Za hlavní kritérium při koupi tlakoměru se sice považuje jeho přesnost, při nesprávném používání však i ten nejkvalitnější tlakoměr bude měřit nespolehlivě.

Měříte si tlak správně?

Příčinou nepřesných výsledků jsou pohyby či mluvení během měření, předklánění se nebo nedostatečně utažená manžeta. Typickou chybou, zejména v případě zápěstních tlakoměrů, je to, že pacient nemá tlakoměr umístěný v úrovni srdce .

U ramenních tlakoměrů je na úrovni srdce umístěna jen manžeta a samotný přístroj je položen na stole. Nejvhodnější je unikátní Intelli manžeta. Snímá tlak po celém obvodu paže a měření se tak stává mnohem jednodušší a přesné, jelikož je nemožné ji špatně umístit. Dále umí vyhodnotit i ranní hypertenzi, která bývá nejčastěji spojována s předzvěstí infarktu.

Náš tip: Vysoký tlak sníží šťáva z červené řepy

Při výběru tlakoměru je výhodné poradit se s odborníkem, ať už s lékařem, sestrou, lékárníkem nebo obchodníkem se zdravotnickou technikou. Aby byly naměřené hodnoty pro lékaře věrohodné, musí být tlakoměr klinicky ověřen. To znamená, že měření je stejně přesné jako měření u lékaře manuální poslechovou metodou.

Co ještě můžete udělat doma

Kromě pravidelného měření můžete pro svůj tlak udělat hodně. Omezení přísunu soli, kávy a alkoholu asi tušíte, dobré je přidat i pohyb - ten totiž navzdory rozšířené víře tlak snižuje, nikoli zvyšuje. Samozřejmě nikoliv nějaké rekordní výkony.

Z bylinek vsaďte na hloh. Tradiční českou přírodní léčbu podpořila britská studie - pacientům užívajícím hloh se snížil jejich střední diastolický tlak víc, než to dokázaly léky Podobně funguje ibišek, meduňka a kozlík. Mnozí léčitelé doporučují i jmelí, ale vzhledem k jeho jedovatosti je třeba být mimořádně opatrný!

Dobrý vliv na snižování tlaku má také stravování. Co nejčastěji si dejte kiwi a červenou řepu, ideální řepnou šťávu. Prospěšná jsou také rajčata, okurkyřapíkatý celer.

Po čem dalším ve spíži sáhnout?  

  • Oregano: obsahuje sloučeninu carvacrol, která snižuje srdeční frekvenci, střední arteriální tlak a systolický i diastolický krevní tlak.
  • Cibule: obsahuje kvercetin, antioxidační flavonol, který slouží jako prevence srdečních onemocnění a mrtvice. Ve studii publikované v Journal of Nutrition se tetovaly subjekty s vysokým krevním tlakem - klesl u nich diastolický i systolický tlak, mnohem více než u placebo skupiny.
  • Česnek: obsahuje alicin, což je látka, která má antibakteriální, antioxidační, tuk snižující účinky a také snižuje krevní tlak. Ve studii Clinical Research Center z New Orleans pacientům po něm diastolický krevní tlak výrazně klesl během pěti až čtrnácti hodin. Navíc bylo v roce 2009 v jedné studii prokázáno, že čerstvý česnek má silnější ochranné vlastnosti srdce než česnek zpracovaný.

Jak správně měřit tlak zjistíte na www.krevnitlak.cz.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Poznáte boreliózu? Červená skvrna být nemusí!

Vědci otočili: Tuk není nejhorší, víc škodí pečivo

Kocovina: Nejen těžké ráno. Škodí zdraví i dlouhodobě

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama